تأسیسات و تجهیزات کشتارگاه صنعتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخی از تاسیسات و تجهیزات ضروری و مورد نیازی که بایستی در هنگام احداث یک دامداری یا کشتارگاه مدنظر قرار گرفته و جهت ساخت آنها اقدام گردد به شرح ذیل می‌باشند:

۱- قسمت معدوم کردن ضایعات کشتارگاه

به منظور معدوم کردن تلفات و ضایعات در کلیه واحدهای دامداری، کارخانجات جوجه‌کشی و کشتارگاه‌ها، باید نسبت به حفر چاه تلفات، نصب کوره لاشه‌سوز، دفن یا تحویل آنها به مراکز تبدیل ضایعات با رعایت کلیه شرایط بهداشتی اقدام شود.

تبصره: در هر صورت کلیه واحدهای دامداری، کارخانجات یا کشتارگاه‌ها باید نسبت به تبدیل، محو یا دفن تلفات و ضایعات خود، به نوعی که باعث شیوع بیماری یا انتشار آلودگی نشود، اقدام کنند.

۲- بخش تصفیه فاضلاب کشتارگاه

تصفیه فاضلاب دامداری‌ها و کارخانجات بر حسب مورد، دارای ضوابط مشروحه زیر خواهد بود:

۱- در نقاطی که آب‌های تحت‌الارضی پائین باشد و در اطراف گاوداری، زمین کشاورزی وجود داشته باشد، گاوداری باید دارای سیستم جمع‌آوری فاضلاب از سالن شیردوشی، محل پرورش گوساله و زایشگاه باشد و فاضلاب مزبور، جهت کاهش بار آلودگی و رسوب مواد معلق به حوضچه ترسیب هدایت شود و پس از رسوب‌گیری در حوضچه‌های مزبور، به زمین‌های کشاورزی جاری گردد.

۲- در گاوداری‌هایی که آب‌های تحت‌الارضی پایین باشد و در اطراف گاوداری زمین کشاورزی وجود نداشته باشد، فاضلاب باید پس از عبور از حوضچه‌های ترسیب، به چاه فاضلاب هدایت شود.

۳- در نقاطی که آبهای تحت‌الارضی بالا باشد و در اطراف گاوداری زمین کشاورزی وجود داشته باشد، فاضلاب باید به حوضچه‌های ترسیب هدایت شود و پس از ۲۴ ساعت توقف در حوضچه‌های مزبور، همراه با آب‌های کشاورزی در زمین‌های زراعتی جاری گردد.

۴- در نقاطی که آبهای تحت‌الارضی بالا باشد و در اطراف گاوداری زمین کشاورزی وجود نداشته باشد، فاضلاب باید به حوضچه‌های ترسیب هدایت و پس از ۲۴ ساعت توقف، توسط دستگاه تخلیه به محل مناسب دیگری حمل شود.

۵- در خصوص گاوداری‌های کوچک و سایر دامداری‌ها و کارخانجات جوجه‌کشی و میادین دام، بسته به شرایط جغرافیایی و اقلیمی و نوع دام و شیوه بهره‌برداری، فضولات باید به نوعی جمع‌آوری و خارج شوند، که باعث آلودگی واحد یا محیط زیست اطراف نگردند.

۶- فاضلاب کشتارگاه‌ها، باید پس از تصفیه کامل حیاتی و تولیدی، در زمین‌های کشاورزی یا چاه فاضلاب، برحسب امکانات جاری شود.

۷- تخلیه فاضلاب کلیه دامداری‌ها، کارخانجات و کشتارگاه‌ها به رودخانه، آب بندان، دریا و دریاچه ممنوع می‌باشد. در مواقع اضطراری، با نظر موافق کارشناسی محیط زیست بلامانع است.

۳- لوازم و وسایل مورد نیاز کشتارگاه

۱- کلیه دامداری‌ها باید ، مجهز به تأسیسات و لوازم و وسایل مخصوص ضدعفونی، سمپاشی و همچنین، مجهز به وسایل ایمنی باشند.

۲- کارکنان دامداری‌ها بر حسب وظیفه باید، مجهز به کلاه، لباس کار و چکمه باشند و سایر وسایل بهداشتی و ایمنی برای آنان در واحد مهیا باشد.

برای مطالعه کامل این مطلب به خبر نحوه راه اندازی گاوداری مراجعه کنید.