سگ جیبی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ احتمالا از روی اسم سگ جیبی یا Pocket Dog متوجه خواهید شد که این نوع از سگ چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. سگ‌هایی با اندازه کوچک هستند و قد و قواره بسیار ریزی دارند. در این نوشته قصد داریم به طور کامل به معرفی نژاد سگ جیبی بپردازیم و اطلاعاتی درباره وضعیت خرید و فروش آن در ایران و همچنین قیمت آن ارائه خواهیم کرد.

سگ جیبی یا سگ تی‌کاپ چیست؟

سگ جیبی مدت کوتاهی است که به میان آمده است و حتی بسیار بر این عقیده هستند که اصلاً چنین نژادی وجود ندارد. خود ما در جستجو‌ها و تحقیق‌هایی که داشتیم اثری از سگ جیبی یا Pocket Dog ندیدیم! به نظر می‌رسد منظور از سگ جیبی همان سگ‌های مینیاتوری یا تزئینی است که البته نام دیگر آن‌ها سگ‌های فنجونی یا Teacup Dog است.

گفته می‌شود که ظاهراً سگ جیبی نوعی تغییر در ژنتیک بوده است که البته خیلی زود جلوی این کار گرفته شده است و البته برخی دیگر نیز عقیده دارند که اصلاً از اول هم نژادی بنام سگ جیبی وجود نداشته است. اطلاعات دقیق و درستی در این باره در دسترس نیست ولی چیزی که مشخص است این است که سگ Teacup Dog که اندازه کوچکی دارد وجود دارد و در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

نژاد سگ جیبی بسیاری از صفات خوب سگ‌ها را دارند. سگ‌های این نژاد باهوش به اندازه‌ای که حتی اگر دوست دار سگ‌ها نباشید هم دوست دارید با آنها بازی کنید. البته این به این معنا نیست که نباید صاحب مسئولیت‌پذیری در قبال نگهداری این سگ‌ها باشید. اگر بخواهیم دقیق‌تر در این باره صحبت کنیم باید توجه کنید که اگرچه ظاهری شبیه به اسباب‌بازی دارند ولی واقعا اسباب بازی نیستند و حیوانات واقعی هستند که نیاز به توجه، مراقبت و محیط راحت دارند.

سگ کوچک

سگ جیبی اصطلاحی برای معرفی سگ‌های کوچک است.

زمانی که یک توله سگ یا سگ بالغ را خریدید یا به نگهداری پذیرفتید، آن را بخشی از خانواده خود خواهید کرد. به این معنا که باید از این که سلامت و شاد باشد با فراهم کردن نیاز‌هایش مطمئن شوید. اگرچه این سگ‌ها کوچک هستند ولی اگر به درستی تربیت نشوند ممکن است رفتار خشونت‌آمیزی از خود نشان دهند.

بنابراین برای این که مطمئن شوید شما صاحب عالی برای سگ جیبی خود هستید، بهتر است ابتدا کمی درباره نگهداری از سگ جیبی یا تی‌کاپ تحقیق کنید. در این نوشته به بررسی ویژگی‌های این نوع سگ می‌پردازیم.

بیشتر بدانیم:

سگ چی‌واوا (Chihuahua)

سگ نژاد پکینیز (Pekingese)

سگ پامرانیان (Pomeranian)

سگ نژاد پاگ (Pug)

سگ نژاد شیتزو (Shih Tzu)

شوربختانه بعضی از افراد فقط به خاطر اینکه این سگ‌ها فانتزی هستند دوست دارند یکی از آنها را صاحب بشوند و هیچ ایده‌ای درباره این که سگ‌های جیبی چطور هستند ندارند و احتمالاً بعد‌ها از تصمیم خود پشیمان می‌شوند. برای جلوگیری از این پشیمانی مطمئن شوید که متن زیر را خوانده‌اید.

اولین چیزی که درباره سگ‌های جیبی یا تی‌کاپ باید بدانید این است که این نوع سگ‌ها نژاد نیستند، یعنی نژادی بنام سگ جیبی یا سگ تی‌کاپ نداریم. بلکه وقتی صحبت از سگ جیبی یا Teacup می‌شود منظور سگ‌هایی با اندازه کوچک است. اگر بخواهیم در این باره دقیق‌تر صحبت کنیم، به طور کلی سگ خانگی که در زمانی که به بلوغ و دوران بزرگسالی می‌رسد در حدود 3 تا 7 کیلوگرم وزن دارند را سگ کوچک می‌گویند. نکته مهم که دیده می‌شود درباره سلامت این نوع از سگ‌ها گفته می‌شود این است که این نوع سگ‌های کوچک از هر نظر سالم هستند و اگر به خوبی مانند یک سگ معمولی از آنها مراقبت شود برای آنها هیچ مشکلی از قبیل بیماری اتفاق می‌افتد.

کاملاً مشخص است که اندازه کوچک این سگ‌ها آنها را بیشتر حساس می‌کند. به این معنا که سگ‌های جیبی یا Teacup نیاز به مراقبت خاصی دارند و می‌بایست با در نظر گرفتن مسائل زیادی به آنها خوراک بدهید و آنها را تمیز کنید. ویژگی حساس بودن این نوع سگ‌ها آنها را بیشتر به یک نوزاد شبیه می‌کند. بنابراین تا زمانی که اولین واکسن برای آنها مجاز شود می‌بایست با دقت از آنها مراقبت کنید.

برای جلوگیری از بیمار شدن سگ‌های کوچک، مهم است که آنها را گرم و از محیط‌های شلوغ دور نگه دارید، مثلا از محیطی که سگ‌های زیادی در آن هستند. خوارک دادن به این سگ‌های کوچک هم کمی متفاوت است؛ از آنجایی که شکم این سگ‌ها نیز کوچک است می‌بایست مقدار خوراک کمتری را در چند ساعت به آنها بدهید.

با مراقبت‌های خوب و نگهداری درست از یک سگ تزئینی یا جیبی، این نوع سگ می‌تواند بین 10 تا 12 سال زنده بماند و زندگی کند.

خرید و فروش سگ جیبی

طبق گزارش‌هایی که وبسایت‌های خبری منتشر کرده‌اند، مواردی دیده شده است که وبسایت‌ها یا افراد بازاری فروش سگ جیبی یا سگ‌های کوچک را راه انداخته‌اند. در نقل قول از دکتر پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره سگ‌های جیبی وجود چنین سگ‌های تکذیب شده است.

نه تنها نژادی به اسم جیبی وجود ندارد بلکه متوقف کردن رشد سگ‌ها با تزریق آمپول یا هر روش دیگری هم امکان‌پذیر نیست. سگ‌هایی که فروشنده‌های خیابانی برای فروش می‌آورند اکثر توله‌های سگ‌های ولگرد هستند که بعد از مدتی می‌میرند یا بعد از بزرگ شدن به سگ‌های بزرگ تبدیل می‌شوند که نمی‌شود در آپارتمان نگهداری‌شان کرد. توله سگ‌ها ایمنی بدنشان را از شیر مادر می‌گیرند، اما به این توله‌ها اجازه داده نشده تا از شیر مادر استفاده کنند برای همین آسیب‌پذیر هستند.

در خرید و فروش سگ جیبی توسط فروشندگان آن حرف‌های نادرستی زده می‌شود که در نقل قول از این دکتر نیز کاملاً مشخص است.

منبع: سایت ردیابان