صید بی رویه میگوی ایرانی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از عیارآنلاین، میگوی ایرانی در دنیا مشتریان زیادی دارد و یکی از محصولاتی صادراتی کشور است؛ به طوری که طبق آمار در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن میگو به ارزش ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ۱۹ کشور ارمنستان، اسپانیا، امارات، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، کره جنوبی، عراق، عمان، روسیه، قطر، کویت، لبنان، مصر، مکزیک و ویتنام صادر شد که از نظر وزنی ۱۰٫۱ درصد و از نظر ارزشی ۹٫۲ درصد افزایش صادرات را نسبت به سال ۱۳۹۳ تجربه کرده است.

که در این راستا رئیس انجمن صنایع خوراک دام از سرمایه‌گذاری مشترک۲۰میلیون دلاری با فرانسوی‌ها در زنجیره کامل تولید میگو خبر داد و گفت: تا پایان سال از محل این قرارداد ۸ میلیون دلار ارز برای کشور حاصل می‌شود.

ولی مدتی است که این محصول صادراتی با ارزش در خطر افتاده است و نسل این میگوی ایرانی مورد تهدید جدی قرار گرفته است، به طوری که احمد مرادی درباره وضعیت صیدهای بی‌رویه کشتی‌های ترال در سواحل هرمزگان، گفت: صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های ترال با ملیت خارجی، اقتصاد معیشتی صیادان داخلی را وارد بحران کرده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صیدهای بی‌رویه میگو به قیمت خداحافظی با ارزآوری با این محصول بی‌نظیر ایرانی تمام می‌شود، تصریح کرد: برای ماندگاری و حفظ میگو، طبق قانون، ۴۵ روز پس از تخم‌ریزی میگو، صید ممنوع است.

وی با بیان اینکه صیادان میگو در بهترین حالت حتی نمی‌توانند با ۱۰ کیلو صید از کارزار صیادی برگردند، افزود: سازمان شیلات با بی‌نظمی صید در دریا برای جلوگیری از حذف نسل آبزیان دریایی مبارزه کند تا صنعت شیلات با رونق صید توسط صیادان بومی فعال شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس افزود: ساماندهی صید در دریا طبق شرایط استاندارد نیازمند ترسیم صید آبزیان مختلف بر مبنای میزان تولید است.

وی ادامه داد: نظم‌دهی صید در دریا نیازمند استقرار یگان حفاظتی است و از همین رو محدوده صید میگو بطور معمول از ۱۵ مهرماه تا ۳۰ آبان ماه در سواحل استان هرمزگان آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صید کشتی‎های خارجی ترال با ملیت چینی نسل میگوی ایرانی را در معرض خطر جدی قرار داده است، یادآورشد: صید فراگیر کشتی‌های ترال در عمق‌های سطحی و عمیق دریا میزان آبزیان دریایی را به شدت کاهش داد.

کشتی‌های صنعتی کف‌روب (ترال) با ابزارهای ماهواره‌ای، گله‌های آبزیان دریایی اعم از کوچک و بزرگ را شناسایی و درنهایت صید می‌کنند، زیرا تور ترال با کشیده شدن در آب‌های میان سطحی و عمیق، کف دریا را جارو می‌کند و باعث برهم خوردن توازن آبزیان دریایی در دریا می‌شود.