هفت کاربرد عجیب و غریب کود حیوانات!

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همه می‌دانند که از مدفوع حیوانات به عنوان کود برای حاصلخیز کردن خاک استفاده می‌شود، اما در این پست می‌خواهیم به کاربردهایی از مدفوع، سرگین، پشکل یا پهن حیوانات و یا هر چیزی که می‌خواهید اسمش را بگذارید اشاره کنم که به احتمال فراوان تا به حال نشنیده بودید.

۱- ساختن کاغذ: مدفوع مقداری زیادی فیبر دارد. در تایلند، از مدفوع فیل‌ها برای ساختن کاغذ استفاده می‌شود، برای این کار باید مراحلی طی شوند. جالب است که از عواید این کار برای محافظت از فیل‌ها و ایجاد مناطق حفاظت‌شده حیات وحش استفاده می‌شود. در چین هم از مدفوع پانداها، کاغذ می‌سازند!

۲- دارو: وقتی آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم، شمال آفریقا را اشغال کردند، بسیاری از سربازان مبتلا به اسهال شدید شدند، اما متوجه شدند که ساکنین محلی مقاوم هستند.

آلمانی‌ها متوجه شدند که ساکنین محلی به مجرد اینکه متوجه علایم اولیه اسهال می‌شوند، یک شتر را دنبال می‌کنند و مدفوع تازه او را برمی‌دارند و می‌خورند!

نخندید و چهره‌تان در هم نشود! راز این امر در باسیلی به نام باسیلوس سوبتیلیس نهفته است که در به هضم غذا کمک می‌کند و عرصه را بر سایر باکتری‌های مضر تنگ می‌کند. خوشبختانه پزشکان آلمانی با جدا کردن این باکتری، راهی خوشایندتر برای درمان سربازانشان پیدا کردند.

۳- استتار: در یک بازه زمانی سربازان ارتش آلمان این اعتقاد خرافی را پیدا کرده بودند که اگر با تانک‌هایشان از روی توده‌ها مدفوع حویانات در راه‌ها و صحراها برانند، این کار برایشان خوش‌یمن است! جالب است که متفقین متوجه این باور و عادت شدند و مین‌هایی به شکل مدفوع طراحی کردند، آلمان‌ها متوجه این توطئه شدند و بعد از آن از توده‌های مدفوع احتراز می‌کردند، اما انگلوساکسون ها هم دست به یک جنگ غیر متعارف و نه چندان جوانمردانه زدند و این بار مین‌ها طراحی کردند که به شکل توده‌های مدفوعی بودند که قبلا از روی آنها تانک رد شده!

۴- قهوه: گران‌ترین قهوه دنیا از مدفوع تهیه می‌شود!

کوپی لواک(به انگلیسی: Kopi Luwak) نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه موجود در مدفوع حیوانی از رده راسویان به نام گربه زباد (به انگلیسی: Civet) تهیه می‌شود. این حیوان پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. این قهوه گرانترین قهوه دنیا است.

۵- باروت‌سازی: در آمریکا جنوبی در سواحل پرو، جزایری وجود دارند که در آن پرندگان در غیات دشمن و صیادهای خطرناک، آزادانه زندگی می‌کنند، مدفوع این پرنده‌ها در این جزایر کم‌باران به مدت هزاران سال جمع شده است و توده‌هایی به ضخامت ۴۵ متر ایجاد کرده است، این معادن خاص، سرشار از نیترات پتاسیم هستند که برای ساختن باورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، این معادن همچنین غنی از فسفر هستند که برای حاصلخیر کردن خاک استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که یکی از دلایل جنگ پایسفیک که بین سال‌ها ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۳ میلادی بین شیلی، بولیوی و پرو درگرفت بر سر حق بهره‌برداری از معادن سحرای آکتاکاما بود که دارای معادنی اینچنین از مدفوع پرندگان بوده است!

۶- آب پاک: در بولیوی یکی از آثار مضر معدن‌کاوی برای استخراج نقره و قلع ، اسیدی شدن آب است. این آب باعث مرگ ماهی‌ها و آلگ‌ها می‌شود. یکی از شیوه‌های مبارزه با آلودگی آب، استفاده از باکتری‌هایی است که فلز محلول در آب را به ترکیب سولفیدی آنها تبدیل کنند، این سولفیدها در ته آب نشست می‌کنند و قابل جدا شدن هستند. این باکتری خاص از مدفوع «لاما»ها به دست می‌آید.

۷- تولید انرژی: از زمانی که انسان‌ها کاربرد آتش را یاد گرفتند، آموختند که از مدفوع حیوانات می‌شود برای تولید آتش استفاده کرد، اما کاربرد مدرن‌تر استفاده از زیست‌گاز یا بیوگاز است.

علیرضا مجیدی

ساخت کاغذ از مدفوع فیل
ساخت کاغذ از مدفوع فیل
مدفوع فیل
ساخت کاغذ از مدفوع فیل
ساخت کاغذ از مدفوع پاندا
ساخت کاغذ از مدفوع پاندا در چین از مدفوع پانداها کاغذ می‌سازند
گربه زباد - Civet
گربه زباد - Civet این حیوان پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از هسته دفع شده آن گران قیمترین قهوه دنیا ساخته می شود