اصرار بر افزایش تعرفه راه به جایی نمی برد؛ کیفیت واکسن را افزایش دهید

میرباقری، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو مواد بیولوژیک دام درباره  احتمال تقاضای  مجدد سازمان دامپزشکی از گمرک برای افزایش تعرفه واکسن های دام و طیور گفت: این تقاضا حمایت از تولید داخلی و مصرف نیست بلکه فشار موسسه سرم سازی رازی و یک شرکت خصوصی است که می خواهند کیفیت پایین واکسن های خود را در پس این فشار تعرفه ای پنهان کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (گنا)، فیروزمیر باقری، مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع مرغ مادر با تاکید بر این که موسسه رازی و یک شرکت خصوصی می خواهند کیفیت پایین واکسن های خود را در پشت این فشار تعرفه ای پنهان کنند، عنوان کرد: متاسفانه مرغداران و تولید کنندگان به دلیل پایین بودن کیفیت این واکسن ها تمایلی به استفاده از واکسن های داخلی ندارند. وی ادامه داد:  با افزایش این تعرفه ها  فقط مقدار کلانی عوارض گمرکی  به خزانه دولت واریز می شود و  هزینه های بسیاری به  تولید کنندگان تحمیل می شود و در نهایت هزینه ای هم از سبد خانوار به عنوان مصرف کننده مرغ و تخم مرغ با مصرف این کالاها به دنبال افزایش هزینه های واکسن ها تحمیل می شود. مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع مرغ مادر درباره تعرفه های واکسن های وارداتی اظهار داشت: اکنون حدود ۳۸ درصد تعرفه برای واکسن های وارداتی که مشابه  داخلی دارند؛درنظر گرفته شده است در صورتیکه سالیانه باید ۱۰ تا ۱۵ درصد این تعرفه ها کاهش پیدا کند اما اکنون گویا می خواهند۱۰  تا ۱۵ درصد سالیانه به این تعرفه ها اضافه کنند.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو مواد بیولوژیک  دام درباره تبعات افزایش این واکسن ها عنوان کرد: موسسات تولید داخلی واکسن های دام و طیور باید کیفیت واکسن های خود را به حدی از مطلوبیت برسانند که تولید کنندگان و مرغداران از کیفیت آن ها مطمین باشند و درصدد استفاده از آن باشند اما متاسفانه بسیاری از مرغداران و تولید کنندگان حاضرند با پرداخت هزینه اضافی واکسن خارجی و وارداتی را دریافت کنند و حتی در صورت کم بودن واکسن خارجی آن را از طریق قاچاق و غیر رسمی بدست بیاورند. میرباقری با تاکید بر این که سرم سازان در دنیا با تحقیقات به روز  تلاش می کنند مواد بیولوژیک موثر تر بسازند، عنوان کرد: در ایران متاسفانه چندین سال است به دلایل عدیده نتوانستیم پا به پای دنیا در عرصه تولید واکسن به روز پیش برویم زیرا هم تحقیقات کافی و تکنولوژی در این زمینه وجود ندارد و در عین حال؛ وضعیت تحریم ها هم بر تولید واکسن و واردات آن تاثیر گذاشته است. وی با بیان این که اکنون به طور ژنتیکی طیور طوری اصلاح شدند که در طول ۳۵ تا ۴۵ روز به وزن دو کیلیوگرم و بالاتر می رسند و نمی شود این نوع طیور را با استفاده از واکسن هایی که با روشهای ۵۰ سال پیش تولید  می شوند ؛ پرورش داد و در عرصه پیشگیری ما رشدی نداشته باشیم. مرغداران نیاز به واکسن برای پیشگیری از بیماری های طیور دارند و در واقع نمی شود بخش ژنتیکی مرغ پیشرفت کند اما در عرصه پیشگیری از بیماری پیشرفتی صورت نگیرد.  

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو مواد بیولوژیک دام درباره چگونگی افزایش کیفیت واکسن های داخلی عنوان کرد: اگر موسسات داخلی و واکسن سازی با موسسات دانش بنیان که در حال تاسیس یا فعالیت  هستند  و می تواند از طریق اعطای وام و تسهیلات تقویت شود؛ همکاری کنند؛ موسسات واکسن سازی داخلی می توانند پا به پای موسسات و شرکت های خارجی برای تولید واکسن اقدام کنند و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. میرباقری با بیان این که باید موسسات داخلی و خصوصی با ایجاد انگیزه برای رقابت با موسسات و شرکت های خارجی در زمینه واکسن سازی تلاش کنند، اظهار کرد: موسسه سرم سازی رازی در صورت همکاری با موسسات دانش بنیان می تواند انگیزه رقابت برای تولید با کیفیت تر محصول خود را ایجاد کند و پیشنهاد اینجانب کاهش تعرفه واکسن ها و مواد بیولوژیک وارداتی  است زیرا باید برای رقابت با شرکت ها و موسسات خارجی انگیزه  ایجاد کنیم و با افزایش تعرفه ؛ فقط فشار  مضاعف بر روی تولید کننده و در مرحله دوم مصرف کننده  مرغ و تخم مرغ که مردم هستند؛ وارد می کنیم