معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی شیوه همکاری دامپزشکان معین را تشریح کرد

«دکتر مسعود هاشم زاده» در نشست خبری با اشاره به اینکه دستورالعمل ایجاد درمانگاه های تخصصی تا پایان سال به تمام استان ها ابلاغ خواهد شد، افزود : تا پایان سال درمانگاه های تخصصی ویژه دام های روستایی و عشایری، دام های صنعتی، حیوانات خانگی و باغ وحش ها بر اساس نیاز هر استان و هر منطقه از کشور ایجاد می شود.

وی افزود : ایجاد کلینیک ها و درمانگاه های تخصصی دام کمک زیادی به حضور بخش خصوصی در بازار کار و جذب فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی خواهد کرد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت : براساس آمارهای موجود دانشگاه های کشور سالانه 3 تا 4 برابر ظرفیت مورد نیاز، دامپزشکان جوان را فارغ التحصیل می کنند و از این پس درمانگاه ها و کلینیک های تخصصی دام بازار کسب و کار مناسبی برای فعالیت فارغ التحصیلان ایجاد خواهد کرد.

هاشم زاده افزود : با اجرای این طرح ها سازمان دامپزشکی کشور در اجرای قوانین و مقررات سلامت و بهداشت نظارت می کند و بخش خصوصی نیز در حوزه پژوهش، ردیابی بیماری ها، آموزش، تأمین و تدارک نهاده های دامپزشکی، تأمین واکسن ها و داروهای مورد نیاز فعالیت خواهد کرد.

وی همچنین از ارائه تسهیلات بانکی به کلینیک ها و درمانگاه های تخصصی دام خبر داد و گفت : ارائه تسهیلات بانکی به بخش خصوصی از اقداماتی است که سازمان دامپزشکی کشور اجرا خواهد کرد.

انتخاب دامپزشکان معین در قالب شیوه نامه جدید

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت : شیوه نامه جدید سازمان دامپزشکی در زمینه شناسایی و همکاری دامپزشکان معین در واقع انتخاب دامپزشکان برتر و خوشنام در هر استان برای ارزیابی وضعیت سلامت و بهداشت در حوزه های مختلف دامپزشکی در استان های کشور است که به بهبود روش های تشخیصی و درمانی و ارتقای سطح مطالعات فارمی دارو، واکسن و فرآورده های بیولوژیکی و همچنین ساماندهی شبکه تشخیص و درمان دامپزشکی کمک می کند.

وی تصریح کرد : براساس این شیوه نامه در هر استان 10 دامپزشک برتر (داوطلب) که دارای ویژگی هایی مانند سابقه بیش از پنج سال فعالیت در امور تشخیص بالینی و درمانی دامپزشکی، خوشنامی و فعالیت های اجتماعی مستمر با حرفه دامپزشکی باشند، تعیین می شوند.

وی ادامه داد : این تعیین صلاحیت دامپزشکان معین از طریق شش نفر عضو کمیته انتخاب این دامپزشکان که شامل نماینده شورای نظام دامپزشکی، نماینده تشکل و تعاونی های مربوطه با حوزه دامپروری، رییس شبکه دامپزشکی و دیگر مسئولان دامپزشکی استان ها انجام می شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه نحوه انتخاب و امتیازدهی برای انتخاب دامپزشکان معین از سوی کمیته های استانی در شیوه نامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور تشریح شده است، گفت : براساس شیوه نامه ابلاغی و پس از انتخاب دامپزشکان معین می توان سازماندهی مناسبی در استان ها برای ارزیابی های مختلف در حوزه های مرتبط با دامپزشکی داشت که به عنوان مثال می توان به بررسی عملکرد یک دارو و تاثیر آن برای از بین بردن بیماری خاص، برگزاری جلسات کارآموزی برای فارغ التحصیلان جدید دامپزشکی و روانه کردن آنها به بازار کاراشاره کرد.

وی گفت : در این طرح دوره فعالیت دامپزشکان معین برای ساماندهی فعالیت های بخش خصوصی، حدود 3 سال خواهد بود که انتخاب مجدد این اعضا برای دوره های بعدی بلامانع است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود : دامپزشکان معین از نیمه دوم امسال فعال می شوند.

کمبود چهار هزار نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی

هاشم زاده افزود : در حال حاضر سازمان دامپزشکی برای اجرای وظایف حاکمیتی خود در زمینه تامین بهداشت عمومی، تضمین سلامت مواد غذایی با منشأ دامی، رفاه دام که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند به حدود 10 هزار نفر نیروی انسانی متخصص نیاز دارد که در حال حاضر حدود 6 هزارنفر نیرو در سراسر کشور در این سازمان فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد : بنابراین با کمبود بیش از 4 هزار نیرو مواجه هستیم که باید مسئولان و دستگاه های مختلف به این مساله توجه داشته باشند.

وی یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را نادیده گرفتن جایگاه واقعی سازمان دامپزشکی در تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دانست و اظهار داشت : به طور مثال سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان اعتبار سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ به طور تقریبی هیچ اعتباری به سازمان دامپزشکی اختصاص نیافت حال آنکه سازمان دامپزشکی حدود 50 درصد در تامین سلامت بهداشت عمومی جامعه نقش دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت : در کشور 350 کشتارگاه دام و 230 کشتارگاه طیور وجود دارد که سازمان دامپزشکی با توجه به وظیفه حاکمیتی خود مبنی بر نظارت بر بهداشت گوشت تولید شده در این کشتارگاه ها باید ناظران خود را در این کشتارگاه ها مستقر کند در حالیکه چنین شرایطی در کشور وجود ندارد و رابطه دستمزد دامپزشک با مالک کشتارگاه سبب بروز مشکلاتی در حفظ و تامین سلامت این فرآورده های پروتئینی ایجاد کرده اما باید تدابیری اتخاذ شود تا با اصلاح این رابطه بین دامپزشک و مالکین کشتارگاه، نظارت بر بهداشت تولیدات دام و طیور در کشور بیش از پیش جدی گرفته شود.