بنادر، کانون های اقتصادی می شوند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران امروز در جلسه مطبوعاتی در پاسخ به پرسش ایانا درباره موفقیت آمیز بودن طرح دریابست که در بوشهر اجرایی شد، گفت : در راستای بازسازی ذخایر، طرح ممنوعیت به مدت حدود یک ماه در بوشهر اجرایی شد که از پنجم مردادماه سال جاری این ممنوعیت برای قایق ها و از هفتم برای شناورهای صیادی برداشته می شود.

علی اصغر مجاهدی افزود : از 15 مردادماه دوره دریابست تمام می شود و صید و صیادی وضعیت خود را بازمی یابد.

وی خاطرنشان کرد : اثربخشی این طرح که برای نخستین بار در کشور برگزار شد، پس از صید مشخص می شود و با برآورد میزان میگوی برداشت شده توسط صیادان و جمع بندی آن می توان گفت که این طرح چقدر مؤثر بوده است.

مجاهدی ادامه داد : در گذشته 80 درصد حجم تورهای ترال که به منظور برداشت میگو انداخته می شد، را بچه ماهیانی غیر از میگو تشکیل می دادند و بدین ترتیب با اجرای این طرح، فرصت برای وزن گیری و بازسازی سایر آبزیان فراهم می شود.

نیازمند حق آبه هستیم تا وضعیت بچه ماهیان رهاسازی شده مطلوب تر باشد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره اثربخشی رهاسازی های انجام شده در دریای خزر تصریح کرد : از سال های قبل رهاسازی بچه ماهیان با هدف بازسازی ذخایر انجام می شود و امسال حدود 300 تا 500 میلیون قطعه بچه ماهی از انواع استخوانی، خاویاری و... به رودخانه ها رهاسازی می شود که از آنجا که در شرایط خشکسالی قرار داریم و رودخانه ها حق آبه خاصی ندارند، نمی توان تخمین زد که چه تعداد از این بچه ماهیان تبدیل می شوند.

وی یاد آور شد : برای رشد بچه ماهیان در رودخانه و سپس در دریا باید دبی و سایر شرایط آب مساعد باشد.

مجاهدی تأکید کرد : سازمان شیلات توقع دارد که حق‌آبه ای از رودخانه ها برای ریختن به دریاها اختصاص یابد تا در چنین آبی ماهیان مختلف اجازه تخم ریزی و بازسازی پیا کنند، اما متأسفانه در شرایط حاضر هیچ حق آبه‌ای اختصاص نیافته است.

صید و آبزی پروری در سال گذشته به رقم 947 هزار تن رسید

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درباره میزان صید آبزیان در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت : میزان صید و آبزی پروری در سال گذشته 947 هزار تن برآورد شد که بیش از 575 هزار تن آن را صید دریایی تشکیل می دهد که از این مقدار 115 هزار تن مربوط به آب های دور است.

وی همچنین گفت : 61 درصد تولید آبزیان در کشور از راه صید و 39 درصد از طریق آبزی پروری تولید می شود که میزان پرورش آبزیان در کشور 371 هزار تن برآورد شده است.

مجاهدی در ادامه افزود : رقم آبزی پروری در دنیا حدود 51 درصد بوده، در حالی که میزان ماهیگیری در ایران بیشتر از رقم دنیا است.

وی خاطرنشان کرد : گروهی از ماهیان سطح زی هستند که می توان آنها را در گروه تون ماهیان و شبه تون ماهیان برشمرد و بیش از 50 درصد صید را تشکیل می دهند که در جهان سهم برداشت از این منابع شش تا هفت درصد است، در حالی که در ایران سهم قابل توجهی از صید را به خود اختصاص داده اند.

مجاهدی ادامه داد : میزان صید تون ماهیان ایران در محدوده اقیانوس هند بعد از اندونزی قرار دارد و در رقابت با اتحادیه اروپا در رتبه دوم و سوم قرار داریم.

کاهش کشتی های ترالر برای کاهش فشار بر ذخایر

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درباره گروه بعدی آبزیان صیدشده تصریح کرد : کف زیان که شامل ماهیان تجاری هستند، بیشترین سهم صیادی را تشکیل می دهند که در سال گذشته بیش از 176 هزار تن از ذخیره این ماهیان برداشت شد و سازمان شیلات برای توسعه برداشت برنامه خاصی در این گروه ندارد.

وی یادآور شد : تلاش شده است که برای کاهش فشار بر این ذخایر، از تعداد ناوگان های ترال کاسته شود.

مجاهدی تأکید کرد : در حال حاضر حدود 30 فروند کشتی ترالر در این بخش فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت : در سال های اخیر، گونه جدیدی به نام فانوس ماهیان به سبد صیادی اضافه شد که میان آبزی بودند و بر اساس برآوردها، بیش از یک میلیون تن در دریای عمان ذخیره دارند و در این بخش حدود 20 فروند شناور صیادی به ناوگان فعلی اضافه شده و در برنامه داریم تا برنامه پنجم توسعه، میزان شناورها در این بخش به 70 فروند برسد.

مجاهدی همچنین گفت : در حال حاضر 100 هزار تن از ذخیره این ماهیان بهره برداری می شود که حد مجاز آن 200 تا 300 هزار تن است.

وی در ادامه افزود : گروه بعدی ار ماهیان سطح زی ریز تشکیل می دهند که در سال گذشته 65 هزار تن از این ذخایر برداشت شد.

مجاهدی خاطرنشان کرد : در بخش میگو بین هفت تا 9 هزار تن بهره برداری داریم که در سال گذشته هشت هزار و 500 تن میگو برداشت شد و با توجه به اثرات ناخواسته ترال‌های کف، تلاش می کنیم محدودیت هایی برای آن قائل شویم.

اجرای طرح در رودخانه های کشور با مشارکت صیادان برای افزایش کیفیت رهاسازی بچه ماهیان

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از وضعیت نامناسب ذخایر آبزیان در دریای خزر خبر داد و تصریح کرد : سال گذشته 40 هزار تن از دریای خزر بهره برداری شد که صید خاویار در این بخش با ممنوعیت روبه رو بود.

وی ادامه داد : در سال گذشته 20 تا 25 هزار تن صید کیلکا داشتیم و حدود 16 هزار تن نیز انواع ماهی استخوانی از قبیل کپور، سفید و کفال برداشت شد.

مجاهدی یادآور شد : در راستای تأمین کیفیت و موقعیت مناسب برای بچه ماهیان رهاسازی شده در رودخانه ها، سال گذشته در 13 رودخانه کشور طرح خاصی به اجرا درآمد که با مشارکت جامعه صیادی و روش تکثیر مصنوعی، جبران ناکارآمدی شرایط طبیعی بشود.

وی درباره خطر دزدان دریایی که از شش سال گذشته در اقیانوس هند شدت گرفته است، تأکید کرد : در سه سال گذشته این رویه کاهش یافته، به گونه ای که در حال حاضر تنها سه فروند از شناورهای ایرانی گرفتار دزدان دریایی هستند که دو فروند آنها اواخر فصل گذشته آزاد شده و تنها یک فروند اسیر دزدان دریایی هستند.

مجاهدی اظهار داشت : آب های ایران دچار تعرضات مرزی نیز هست، به گونه ای که سال گذشته 18 فروند شناور خارجی صیادی در آب های ایران توقیف شد که نسبت به دوره مشابه گذشته از لحاظ تعداد 42 درصد کاهش نشان می دهد و در مقابل در حوزه خلیج فارس سه فروند از شناورهای ایرانی در آب های دور توقیف شد.

وی همچنین گفت : 11 هزار فروند شناور صیادی در عرصه وجود دارد، بنابراین بزرگ ترین ناوگان کشور به ماهی گیری اختصاص یافته است و در برنامه داریم که سیستم آنلاین را برای تمامی شناورها اجرایی کنیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود : ایران از لحاظ پایبندی به اصول ماهی گیری، دارای درصدی معادل 55 درصد است که در بین کشورهای منطقه، دومین کشور است.

مجاهدی درباره وضعیت ماهیان خاویاری نیز خاطرنشان کرد : تاس ماهیان ایرانی در سواحل جنوبی خزر زندگی می کنند، اما بقیه گونه ها در پهنه خزر گسترش یافتند.

وی ادامه داد : مدت زمان لازم برای بلوغ یک ماهی خاویاری در گونه اوزون برون بیش از هفت سال است و در فیل ماهیان 14 تا 15 سال تخمین زده شده است که در دریا باید شرایط لازم برای رشد آنها فراهم شود.

واگذاری 40 بندر صیادی به بخش خصوصی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش سوم ایانا درباره واگذاری بنادر به بخش خصوصی تصریح کرد : حدود 70 بندر صیادی در شمال و جنوب کشور وجود دارد که تاکنون 40 بندر واگذار شده که مالکیت آن از آن دولت و خدمات بندری به بخش خصوصی واگذار می شود.

مجاهدی یاد آور شد : در برنامه داریم با بالا بردن کیفیت بنادر، واگذاری ها را به سمتی پیش ببریم که بنادر به کارگاه های اقتصادی تبدیل شود.

وی تأکید کرد : خدمات مناسب تر و بهتری عرضه می شود تا در برنامه پنج ساله آینده بتوانیم بنادر را به کانون های اقتصادی که شامل شهرک صنعتی بوده و تمام خدمات مربوط به صید قبل و پس از آن در آن ارائه شود.