ارگانیک های تقلبی را بشناسید

بازارش هنوز چندان شناخته شده نیست ولی در همین بازار ناشناخته هم سوءاستفاده‌کنندگان بیکار ننشسته‌اند. چندی پیش یک شرکت در تهران و شرکتی مشابه در مشهد با استفاده از کم اطلاعی مصرف‌کنندگان، اقدام به عرضه مرغ و ماهی با عنوان محصول ارگانیک (سالم و بدون دخالت هرگونه مواد شیمیایی) کرده و از این رهگذر بسیار بالاتر از نرخ واقعی آن محصول، از خریداران پول می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، نخستین بسته سبزیجات ارگانیک و میوه ارگانیک قرار است به زودی به بازار عرضه شود. این اولین باری است که کل نیازهای سبد خانوار به میوه و سبزی در یکجا تجمیع و عرضه می شود.

پیش از این به صورت منفرد تولیداتی با نام ارگانیک و یا سالم به بازار و یا فروشگاه‌ها عرضه میشد اما هیچ گاه به صورت یکپارچه این نیاز دیده نشده بود. عرضه این سبد توسط مرکز سبوس ابتدا در تهران و سپس توزیع آن در شهرستان ها آغاز خواهد شد.

تولید محصولات سالم هنوز برای مردم ایران جانیفتاده است اما تولید این محصولات اگرچه در حد کم ولی چند سالی است که در کشور انجام می‌شود. این مرکز در حال حاضر در گیشای تهران بسته سبزیجات ارگانیک را عرضه می‌کند.

به نام ارگانیک به کام سوءاستفاده کنندگان

بازارش هنوز چندان شناخته شده نیست ولی در همین بازار ناشناخته هم سوءاستفاده‌کنندگان بیکار ننشسته‌اند. چندی پیش یک شرکت در تهران و شرکتی مشابه در مشهد با استفاده از کم اطلاعی مصرف‌کنندگان، اقدام به عرضه مرغ و ماهی با عنوان محصول ارگانیک (سالم و بدون دخالت هرگونه مواد شیمیایی) کرده و از این رهگذر بسیار بالاتر از نرخ واقعی آن محصول، از خریداران پول می‌گیرند.

این شرکت فعال در تهران به صورت مخفیانه و تنها با دادن یک شماره تلفن و آدرس سایت، محصولاتی مانند مرغ، ماهی، برنج و ... را تحت قالب محصولات طبیعی (ارگانیک) با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رساند.

این شرکت پس از دریافت سفارش کالا، محصول مورد نظر را به وسیله آژانس یا پیک‌های مورد اطمینان خود به دست مشتری رسانده و از دو طریق دریافت حضوری یا واریز به شماره حساب صاحب شرکت، مبلغ را اخذ می‌کند.

از آنجا که همواره گفته می‌شود محصولات ارگانیک از محصولات مشابهی که هورمون یا کود شیمیایی دریافت می‌کنند؛ کوچک‌تر هستند، این شرکت مرغ‌های ریز در بازار را خریداری کرده و پس از قطعه‌بندی و بسته‌بندی، آن را به عنوان تولید طبیعی به فروش می‌رساند. اما شرکتی که در مشهد محصول به اصطلاح ارگانیک می‌فروشدT اقدام زیرکانه‌تری به کار برده است.

مدیریت این واحد فعال در مشهد چند سال پیش، شرکت خود را با نام "ارگانیک" به ثبت رسانده است. او اکنون بدون هیچ ترس و پنهان کاری محصولات خود را با بسته‌بندی ارگانیک عرضه می‌کند و آسوده خاطر است که اگر به محصولات او اعتراضی شودT او با این دلیل که اسم تجاری شرکت "ارگانیک" است؛ تبرئه خواهد شد.

این شرکت که عرضه‌کننده مرغ و ماهی است، بر روی برچسب محصولات خود عناوینی نظیر «ارگانیک»، IPM، فرا سودمند و سالم را درج کرده است.

متولیان این شرکت از کم اطلاعی جامعه و تبلیغات رسانه‌ها سوء‌استفاده کرده و با درج انواع برندها بر روی برچسب محصولات پروتئینی خود، به مصرف کننده القاء می‌کنند که سالم‌ترین مواد پروتئینی را با مجوز اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به جامعه عرضه می‌کنند.

قیمت‌ها تا 50 درصد بیشتر از تولیدات معمولی

رضا نورانی رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در خصوص نحوه شناسایی این تولیدات از محصولات غیرارگانیک اظهار کرد: فروشگاه‌هایی دایر کردیم که محصولات ارگانیک را به فروش می‌رسانند. قبلا روی محصول می‌نوشتند این محصول سالم و ارگانیک است اما شعار بود. امروز وقتی محصول ارگانیکی را می‌خواهید بخرید از فروشنده گواهی آن را درخواست می‌کنید و در صورت دارا بودن گواهینامه محصول مورد نظرتان را خریداری خواهید کرد.

وی خاطرنشان کرد: این محصولات در حال حاضر محدود است. اگر به سایت انجمن مراجعه کنید می‌توانید آدرس فروشگاه‌های مورد نظر را ببینید. این‌ها با آرم انجمن به اسم IOAبه فروش می‌رسد. زیر آرم نیز 18 رقم شماره شناسه وجود دارد. این شناسه را در سایت می‌توان وارد کرد تا از ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کرد. نورانی همچنین توضیح داد: قیمت‌ها 30 تا 50 درصد از سایر محصولات بیشتر است اما در ایران این اضافه قیمت جا نیفتاده است. خیلی از محصولات با وجود ارگانیک بودن در حال حاضر با قیمت سایر محصولات در بازار عرضه می‌شود.