اختلالات مربوط به فیزیک خوراک دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در نوع و شکل خوراکی که به دام‌های نشخوارکننده داده می‌شود باید به نسبت میان علوفه و کنسانتره و وجود فیبر یا موردی که برای گوسفند ایجاد نشخوار کند و فرایند نشخوار را آسان کند، توجه کرد. عدم توجه به تامین فیبر در جیره غذایی مشکلاتی در دام ایجاد خواهد کرد که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم.

1- مشکل شیر با چربی کم

چربی طبیعی شیر نباید کمتر از میزان نرمال که 3.2 باشد که درصورت کم شدن این چربی می‌توان به بیماری حیوان پی برد، که دلایل آن می‌تواند موارد زیر باشد :

- کاهش استات

- کاهش فیبر موثر در جیره غذایی دام که مهم‌ترین عامل می‌باشد.

- افزایش پروپیونات که باعث افزایش گلوکز و انسولین شده و بسیار مهم است زیرا افزایش گلوکز باعث می‌شود که افزایش ساختن بافت‌های چربی در بافت‌ها شده و چربی خون به جای هدایت به سمت پستان‌ها به سمت اندام‌ها هدایت شود.

- در جیره غذایی دام باید حتماً B1 و نیاسین هاضم به اندازه کافی موجود باشد.

- در جیره غذایی حیوان باید از کاهش ذرات علوفه در جیره غذایی جلوگیری نمود.

بیشتر بدانیم:

عوامل مؤثر بر پروتئین و چربی شیر

پیشگیری از جابه‌جایی شیردان در گاوهای شیری

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گله دامی

2- عارضه برگشتی شیردان

در این عارضه، شیردان که در کف شکم قرار دارد به سمت چپ یا راست جابجا می‌شود که اصولاً قبل از شیرآوری و گاهی اوقات پس از زایمان رخ می‌دهد که دلیل اصلی آن تغذیه زیاد با سیلاژ ذرت و کنسانتره به دلیل محدود بودن میزان فیبر مصرفی در آنها است.

پس از زایمان دام حفره بطنی از وجود جنین رها شده و فضایی خالی را بوجود می‌آورد که باعث جابجایی شیردان می‌شود. این عارضه باعث کاهش جریان خون و مصرف کم مواد غذایی خواهد شد که اگر با به پشت خواباندن دام مشکل برطرف نگردد باید عمل جراحی انجام شود. این عارضه می‌تواند علائم بیماری کتوز را بروز دهد.

پیشگیری از تغییر مکان شیردان

برنامه غذایی مناسب، باکیفیت و مغذی می‌تواند بروز عارضه‌ی جابجایی شیردان را بسیار کاهش دهد. رعایت نسبت علوفه به کنسانتره بسیار مهم بوده و باید علوفه و کنسانتره و غلات را به تدریج به مصرف حیوان رساند که ایجاد سکون در دستگاه گوارش نکند.

منبع: alivesheepshop