جرب سارکوپتیک Sarcoptic Mange

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌ها در هر سن و از هر نژادی باشند ممکن است به گال مبتلا شوند.

گال یک بیماری پوستی است که با ورود جرب‌ها به بدن سگ ایجاد می‌شود.

جرب بالغ شکلی دوار به قطر 0/2-0/6 میلی‌متر دارد. آنها 4 جفت پا داشته که با شاخک‌های ریزی پوشیده شده‌اند. ماده‌ها تقریباً دوبرابر بزرگ‌تر از نرها هستند.

جرب چگونه گسترش می‌یابد؟

جرب‌ها برروی بدن سگ شما قرار گرفته و باهم جفت می‌شوند. ماده برای تخمگذاری به لایه بیرونی پوست نفوذ کرده و تونلی در پوست حفر می‌کند تا در آنجا تخم‌ریزی کند، که این روند بین 3 تا 10 روز طول می‌کشد. آنها کل چرخه زندگی 17-21 روزه خود را درون پوست سگ می‌گذرانند.

سگ‌های آلوده به این انگل خارش بسیار شدیدی دارند. این انگل با تماس مستقیم یا غیرمستقیم به دیگر حیوانات منتقل می‌شود. بنابراین سگ شما نیز می‌تواند ازطریق سگ‌های آلوده مبتلا شود.

از آنجایی‌که انگل جرب بسیار مسری است می‌تواند در هر جایی به سگ منتقل شده باشد؛ پارک‌ها، آرایشگاه‌ها، کلینیک دامپزشک، پناهگاه یا پانسیون‌ها.

آلودگی به جرب ممکن است به‌مدت 10 روز تا 8 هفته هیچ علائمی نداشته باشد. بنابراین سگ‌ها می‌توانند ناقلین بدون علامت باشند. پس به‌سختی می‌توان فهمید که این انگل چه موقع و کجا به بدن سگ منتقل شده است.

بیشتر بدانیم:
انگل در سگ و راه‌های مبارزه با آن

آیا سگ‌ها می‌توانند جرب سارکوپتیک را به گربه‌ها انتقال دهند؟

بعید است. گربه‌ها به گونه متفاوتی از جرب‌ها به نام جرب نوتیدریک (Notoedric mange) دچار می‌شوند، که شباهتی به انگل‌های سارکوپتیک ندارند. نوتیدریک‌ها نیز بسیار خارش‌آور و مسری هستند بنابراین می‌تواند به سایر حیوانات یا انسان‌ها منتقل شود. اما خوشبختانه این نیز بسیار نادر است.

مقایسه جرب سارکوپتیک و دمودکتیک

این دو گونه جرب تفاوت‌هایی باهم دارند. جرب‌های دمودکس (Demodex) یا دمودکتیک نسبت به سارکوپتیک‌ها به عمق بیشتری در پوست نفوذ می‌کنند.

جرب دمودکتیک معمولاً سیستم ایمنی بدن را به‌خطر می‌اندازد. گاهی اوقات عوامل ارثی نیز می‌توانند مقصر باشند.

از آنجایی‌که سیستم ایمنی بدن توله‌سگ‌ها رشد نیافته است پس حساسیت بیشتری دارند. درحقیقت ممکن است تا 72 ساعت پس از تولد هنگامی که توسط مادرشان پرستاری می‌شوند، مبتلا گردند.

بیشتر سگ‌ها به انگل‌های ضعیف مصونیت دارند. اما سیستم ایمنی برخی از سگ‌ها برای مبارزه با انگل بسیار ضعیف است.

بیشترین تفاوت این‌دو انگل اینست که دمودکس مسری نمی‌باشد.

جرب در سگ

علائم آلودگی سگ به جرب

خارش می‌تواند اولین نشانه‌ی آلودگی سگ به جرب باشد، که بروز می‌کند. بنابراین پس از مشاهده خارش‌های شدید، علائم دیگر را بررسی کنید.

انگل‌ها مناطقی کم‌مو را دوست دارند. بنابراین به آرنج‌ها، زیربغل، قفسه سینه، گوش، شکم و کشاله ران توجه بیشتری داشته باشید. دیگر علائم شامل:

• ریزش مو

• قرمزی و جوش

• خشن و پوسته‌پوسته شدن پوست

• برجستگی‌های بسیار ریزی روی پوست (نشان‌دهنده جایی است که جرب‌ها نفوذ کرده‌اند)

• زخم (اغلب بر اثر خارش زیاد)

با پیشرفت انگل و گسترش آن می‌توان علائم زیر را نیز مشاهده کرد:

• کاهش وزن

• کاهش اشتها

• بی‌حالی

• خستگی (خارش زیاد باعث می‌شود که سگ نتواند استراحت کرده و بخوابد)

• تحریک‌پذیری

کنه سارکوپتیک می‌تواند در تمام بدن گسترش یابد. عفونت‌های ثانویه باکتریایی ممکن است، رخ دهد. ممکن است پوست ضخیم شده و دچار سبوره (شوره) شود.

مقاله‌ی کامل را مطالعه کنید:
جرب سارکوپتیک در سگ