فرصت‌های شغلی دامپزشکان افزایش می‌یابد

به گزارش دامپزشک، ایجاد یک دفتر بین‌المللی در ایران، علاوه بر به دست گرفتن مدیریت برنامه‌ریزی در حوزه موارد یاد شده، سودآوری به لحاظ برگزاری سمینارهای مرتبط منطقه‌ای و اخذ تعرفه صدور برای محصولات دامپزشکی و تجارت دامپزشکی و همچنین ایجاد اشتغال در بخش را به همراه خواهد داشت.

محسن صمدی پژوهشگر اقتصادی در این باره به دامپزشک گفت: راه‌اندازی دبیرخانه دامپزشکی می‌تواند در ایجاد روابط و همکاری‌ در کنترل بیماری‌های دامی موثر و قابل توجه باشد چراکه یک سیستم نرم افزاری در بین کشورهای عضو و اطلاع از وضعیت بیماری‌های شایع در هر کشور و همفکری در کنترل این بیماری‌ها از اهدافی است که می‌تواند در دستور کار این دبیرخانه قرار گیرد.

به اعتقاد او نظام استفاده از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشورهای عضو و شناخت این ظرفیت ها و ایجاد بستر تعامل از دیگر اهداف این دبیرخانه خواهد بود. ایران دارای ظرفیت‌های علمی و کارشناسی خوبی نسبت به سایر کشورهای عضو در زمینه دامپزشکی است بنابراین با ایجاد این مرکز می توان از این ظرفیت ها بهره برد.

وی همچنین توضیح داد: محصولات و موارد مورد نیاز در زمینه دامپزشکی همیشه مورد علاقه سرویس های دامپزشکی کشورها بوده و علی الخصوص با وضعیت کنونی و ظرفیت بالای تولید واکسن و دارو در ایران در صورت ایجاد این پایگاه نه تنها می‌توان بعضا در صورت وجود زمینه تولید اقلام مورد نیاز دامپزشکی از پتانسیل این کشورها بهره جست بلکه با توجه به وجود ظرفیت‌های خالی در کارخانجات تولید دارو و واکسن دامپزشکی در کشور این ظرفیت را با سفارش کشورهای عضو تکمیل کرد و صنعت ساخت دارو واکسن در بخش دولتی و غیر دولتی را هرچه بیشتر فعال کرد.

صمدی متذکرشد: کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق دام از دیگر محورهای همکاری‌های چندجانبه است و همکاری همسایه و عضو اکو می تواند در تحقق این مهم کارساز باشد. لذا با توجه به موارد مطرح شده می توان اینگونه نتیجه گرفت که تصویب لایحه مزبور از ضرورت های بخش دامپزشکی بوده است.

هرچند در این لایحه شبهات و اشکالاتی وجود داشت توجه به این موضوع ضروری است که دیگر کشورهای عضو اکو به ویژه ترکیه آماده راه‌اندازی دبیرخانه مزبور در کشور خود هستند و از سویی هر تغییر در تصویب اساسنامه فوق مستلزم طرح دوباره آن در اکو و طی فرآیند چندساله است. که ممکن است منجر به تغییر محل دبیرخانه به کشورهای دیگر و در نتیجه از دست رفتن مزایا و فرصت‌های مرتبط با وجود دبیرخانه در ایران شود.


برچسب ها: