ارتقاء جایگاه دامپزشکی، ضرورتی اجتناب ناپذیر

به گزارش جامعه دامپزشکان ایران، پیام محبی در نشستی به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر فعالیت ها و اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در حفظ بهداشت و سلامت جامعه کمتر از اقدامات وزارت بهداشت نیست و بنا بر این باید مسئولان نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند. 

وی اظهار کرد: همچنین در راستای تغییر جایگاه سازمان دامپزشکی کشور، بودجه این بخش نیز به عنوان یک سازمان حاکمیتی باید افزایش یابد تا بتواند خدمات موثرتری را به جامعه ارایه دهد. 

وی، عمده مشکل سازمان دامپزشکی کشور را عدم مدیریت صحیح و نداشتن نظارت مستمر بر بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی در بحث کوچک سازی دولت، برخی از دستگاه ها همچون سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت نباید کوچک سازی شود، چرا که این دو دستگاه باید برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه کماکان دولتی بمانند. 

وی با بیان اینکه، در حال حاضر سازمان دامپزشکی با کمبود نیروی انسانی مواجه است افزود: به رغم اینکه سالانه تعداد زیادی فارغ التحصیل این رشته هستند، اما همچنان در کادر این سازمان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. 

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: تشدید نظارت بهداشتی یکی از اقدامات مهم سازمان دامپزشکی کشور بر محصولات خام و فراوری باید باشد که هم اکنون به دلیل کمبود نیروی انسانی، سازمان دامپزشکی نظارت مستمری بر فعالیت های بخش خصوصی ندارد که این امر نیز گاها مشکلاتی را به همراه می آورد. 

محبی با بیان این که، متاسفانه تداخل فعالیت برخی دستگاه ها باعث شده تا سازمان دامپزشکی کشور از وظایف اصلی خود دور بماند، گفت: سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان حاکمیتی باید در تولید محصولات خام و فرآوردهای آنان حتی در کارخانجات نیز نظارت داشته باشد و این در حالیست که کارشناسان فنی کارخانجات از وزارت بهداشت انتخاب می شوند. 

وی ادامه داد: همچنین در برخی موارد کارشناسان فنی کارخانجات به دلیل دریافت حقوق از صاحبان کارخانه، نمی توانند نظر کارشناسی خود را اعلام کنند که این نیز یکی دیگر از مشکلات به شمار می رود، چرا که اگر نیروهای سازمان دامپزشکی که حقوقشان را از این سازمان دریافت می کنند در کارخانجات مستقر باشند، به طور حتم با مشکلات کمتری مواجه می شویم. 

محبی در خصوص صادرات محصولات دامپزشکی نیز افزود: برای امر صادرات تمامی کشورها گواهی سازمان دامپزشکی را مد نظر قرار می دهند، بنا بر این در کارخانجات کارشناسان وزارت بهداشت به عنوان مسئول فنی فعالیت دارند تا زمانی که برای صادرات به گواهی سازمان دامپزشکی نیاز داشته باشند. 

وی دامپزشکان را ایثارگران عرصه بهداشت دانست و گفت: برای حفظ بهداشت عمومی جامعه نیاز است از فارغ التحصیلان این رشته حمایت شود تا با تشخیص و کنترل به موقع بیماری ها بتوانیم جامعه ای سالم و پر نشاط داشته باشیم. 

محبی با بیان این که، فرهنگ جامعه نیز در نگاه به حیوانات کوچک و نگهداری از آنان باید تغییر کند افزود: در راستای حفظ و حمایت از حیوانات رسانه های کشور نیز نقش تاثیر گذاری دارند و می توانند در ارتقای فرهنگ جامعه نقش موثری داشته باشند. 

به گزارش ایرنا، بیمارستان دامپزشکی تهران حدود ۱۰ سال است که فعالیت دارد و دارای بخش های داخلی، رادیولوژی، سنوگرافی، آزمایشگاه تخصصی، قلب برای حیوانات کوچک از جمله حیوانات و پرندگان خانگی است