اسب-و-پونی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ با اینکه اسب‌ها و پونی‌ها هردو متعلق به یک خانواده هستند اما تفاوت بین آنها گاهی اوقات گیج‌کننده است. با این حال این دو، گونه‌های متفاوتی‌اند که با ویژگی‌های خاصی از نظر اندازه، شکل، شخصیت و حتی امید به زندگی مشخص می‌شوند. اگرچه تشخیص واضح آنها از یکدیگر همیشه آسان نیست - زیرا در واقع مشکلاتی وجود دارد! - واقعیت این است که این حیوانات همه دوست داشتنی هستند.

نامی که گاهی بسیار مبهم است

در برخی از نقاط جهان، اصطلاح پونی و حتی مفهوم آن وجود ندارد. در برخی موارد، اصطلاح پونی به اشتباه برای توصیف یک اسب کوچک یا کره استفاده می‌شود، و برعکس، پونی‌های بزرگ را می‌توان به عنوان یک اسب یا پونی دوتایی توصیف کرد که می‌تواند منجر به سردرگمی می‌شود. در هر صورت، چه این اصطلاحات از روی احساسات استفاده شوند و یا از روی ناآگاهی، خارج از چارچوب رسمی خیلی مهم نیست.

با این حال، اگر بخواهیم دقیق باشیم، تفاوت‌های خاصی به ما امکان می‌دهد بین اسب و پونی که در مناطق ما دو گونه متفاوت از اسب‌سانان هستند، تمایز قائل شویم.

تفاوت بین اسب و پونی چیست؟

اسب‌ها و پونی‌ها دو عضو خانواده اسب‌سانان هستند که متعلق به یک گونه‌اند و به همین دلیل شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هردو برای مدت طولانی با انسان‌ها زندگی کرده‌اند و برای سوارکاری یا به عنوان حیوان خانگی نزد انسان روزگار می‌گذرانده‌اند. همه همچنین در تاریخ، بین کمک های ارائه شده در زمینه کشاورزی یا در بخش صنعتی، حمایت در جنگ یا در بسیاری از داستان‌های کوچک روزمره دیگر که تاریخ بزرگی را ساخته اند، نقشی را ایفا کرده‌اند. علیرغم این اشتراکات و این پیوند قوی با انسان برای هزاران سال، این دو اسب تفاوت‌های خاصی دارند.

تفاوت اندازه

اولین تفاوتی که بین اسب و پونی وجود دارد تفاوت اندازه است. اگرچه بسیاری از نکات دیگر آنها را متمایز می‌کند، اما این یکی در واقع به ویژه قابل مشاهده است. علاوه بر این، این معیار اندازه که تشخیص اسب از پونی را ممکن می‌سازد، به طور رسمی توسط فدراسیون بین المللی سوارکاری (FEI) با هدف تسهیل در مسابقات ایجاد شد. بنابراین، هر اسبی که اندازه آن کمتر از 148 سانتی‌متر در اسب‌های بدون نعل (یا 149 سانتی‌متر نعل) باشد، پونی در نظر گرفته می‌شود. منطقاً فراتر از این حد، اسب به حساب می‌آید.

باید بدانید که در دسته بندی خود، پونی‌ها بر اساس اندازه آنها به چهار طبقه‌بندی تقسیم می‌شوند، یعنی:

پونی هایی که قد آنها کمتر از 107 سانتی متر است متعلق به دسته A هستند.

پونی‌هایی که قد آنها بین 108 تا 130 سانتی‌متر است متعلق به دسته B هستند.

پونی‌هایی که قد آنها بین 131 تا 140 سانتی‌متر است، متعلق به دسته C هستند.

پونی‌هایی که قد آنها بین 141 تا 148 سانتی‌متر است در دسته D قرار دارند.

البته لازم به ذکر است که همه انواع پونی‌ها به یک شکل رشد نمی‌کنند. بنابراین، برخی از حیوانات با رشد دیررس می‌توانند در طول سال دسته‌بندی را تغییر دهند و در نتیجه روند سنتی مسابقات را مختل کنند.

تفاوت‌های فیزیکی

از نظر بصری نیز، پونی‌ها و اسب‌ها بسیار متفاوت هستند. اگرچه، همانطور که اخیراً دیدیم، اسب بزرگتر باشد پونی در مقایسه با اندازه خود ظاهری قوی‌تر و حجیم‌تر ارائه می‌دهد.

این ساختار مستحکم‌تر پونی به آن اجازه می‌دهد تا بارهای سنگین‌تری را نسبت به اسب بکشد. به همین دلیل از دیرباز برای کارهای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، زیرا به راحتی می‌تواند گاری ها را بکشد و شخم بزند. استحکام پونی همچنین به آن اجازه می‌دهد تا تغییرات دما را بهتر تحمل کند.

با این حال، این بدن عظیم‌تر به پونی اجازه نمی‌دهد تا به اندازه اسب چابک و باریک باشد. بعلاوه، نمی‌تواند به اندازه دومی پرش انجام دهد، به ویژه به دلیل تفاوت نسبت بین پاها و بقیه بدنش، که پاهایی کوتاهتر دارد.

در نهایت، آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که پونی یال و دم پرپشت‌تری نسبت به اسب دارد و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد که برای جوانان جذاب است.

تفاوت در امید به زندگی

نیرمندی و استحکام پونی مزیت دیگری به آن می‌دهد: طول عمر بیشتری نسبت به اسب دارد. در واقع، یک پونی می‌تواند تا 30 یا 35 سال عمر کند و بعد از 20 سالگی همچنان به راحتی سوار آن شد. مقاومت و استحکام آن تنها دلیل توضیح این طول عمر بیشتر نیست. بلکه رشد آن کندتر است و دیرتر از اسب به بلوغ می‌رسد.

در مقایسه، اسب‌ها می‌توانند بین 20 تا 30 سال زندگی کنند. این اختلاف زیاد با تفاوت در امید به زندگی مشاهده شده بین نژادها توضیح داده می‌شود. در واقع، اسب های خونسرد به طور متوسط بین 16 تا 18 سال، نژادهای نیمه حدود 20 سال و اسب‌های اصیل خون گرم تقریباً 25 سال عمر می‌کنند.

همچنین باید بدانید که سبک زندگی حیوان نقش تعیین کننده‌ای در طول عمر آن دارد. در واقع، حیوانات رقابتی، به ویژه به دلیل استرس و خستگی که متحمل می‌شوند، جوان‌تر می‌میرند. برعکس، اسب‌های وحشی می‌توانند 35 سال یا بیشتر عمر کنند.

بنابراین پونی‌ها بیشتر عمر می‌کنند. با این حال، این فقط میانگین است. برای آن که ثابت شود که هیچ چیز همیشگی نیست رکوردهای جهانی طول عمر روند مخالف را نشان می‌دهند. در واقع، اگر پیرترین پونی جهان در سال 2007 در سن 56 سالگی مرد، پیرترین اسب جهان در سال 1822 در سن 62 سالگی جان خود را از دست داد!

تفاوت شخصیت‌ها

در نهایت، اسب‌ها و پونی‌ها یک تفاوت واضح دیگر دارند: شخصیت آنها! در واقع، پونی به طور کلی مطیع‌تر، سازگارتر، رام‌تر و تحت کنترل‌تر است، اسب معمولاً در نگاه اول ناآرام‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، اینها کلیاتی هستند که به راحتی می‌توانند با مشخصات هر گونه و ویژگی‌های هر فرد تضعیف شوند. به عنوان مدرک، اغلب می‌توانیم بخوانیم که منشأ وحشی پونی به آن شخصیت قوی داده است. اغلب کار کردن با آن آسان‌تر در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که کودکان سوار آن شوند، اما اگر تصمیم دیگری بگیرد، می‌تواند سرسخت باشد.

صرف نظر از این، تفاوت های زیادی بین نژادها وجود دارد، برخی از آنها آرام‌تر از دیگران هستند، برخی دیگر نافرمان و سرسخت‌تر هستند ... ناگفته نماند که مانند هر حیوانی هر پونی می‌تواند شخصیت خاص خود را داشته باشد.

اسب های مینیاتوری: انواعی که نباید با پونی اشتباه گرفته شوند!

از آنجا که تکیه بر این معیارهای تمایز به تنهایی بسیار ساده است، طبیعت دوست دارد با انسان و تمایل او به طبقه‌بندی اشیا برای درک بهتر آنها بازی کند. در واقع، اگر اندازه معیار مهمی است که تشخیص اسب را از پونی ممکن می‌کند، باید بدانید که اسب‌هایی به اسم اسب‌های مینیاتوری هم وجود دارند.

در واقع، برخی از اسب‌ها کمتر از 148 سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند، اما آنها در رده پونی‌ها طبقه‌بندی نمی‌شوند، مگر در شرایط مسابقه.

در این میان، اجازه دهید اسب کامارگ را مثال بزنیم، که با ارتفاع 135 تا 150 سانتی متر، هنوز یک اسب محسوب می‌شود. در مورد اسب مرنس هم همینطور، که ارتفاع آن به ندرت بیشتر از 145 سانتی متر می‌شود.

نمونه‌های دیگری باید ذکر شود. نژاد اصیل عرب که به خاطر جذابیت و ظرافت بی‌نظیرش معروف است، می تواند بین 145 سانتی متر تا 156 سانتی متر در قسمت اندازه گیری شود. در نتیجه بسته به سایزش گاهی در مسابقات دسته پونی شرکت می‌کند.

اسب شوالسکی یک نژاد باستانی است که با سر و گردن عظیمش قابل تشخیص است. گرچه بیشتر شبیه اسب پونی است و به طور متوسط در جثه فقط 130 سانتی متر است، با این حال یک اسب است.

آیا می‌توان سوار پونی شد؟

اگرچه تصوری که از پونی وجود دارد این است که او یک اسب است که برای کودکان در نظر گرفته شده است، اما با این وجود بزرگسالان نیز می‌توانند سوار آن شوند و در مسابقات شرکت کنند. در واقع، اندازه حیوان مهم‌ترین معیار برای تعیین اینکه آیا یک اسب سوار می‌تواند سوار شود یا نه، نیست. مهمتر از همه، شما باید به بدن آن اعتماد کنید. یک اسب کوچک اما محکم می‌تواند وزن یک سوار سنگین را تحمل کند، زیرا شانه‌های پهن‌تر، قفسه سینه‌های بزرگ‌تر و استحکام پاهای آن، آن را به تکیه‌گاهی محکم و پایه‌ای راحت برای یک سوارکار با اندازه معین تبدیل می‌کند.

طول پاها و تنه سوار می‌تواند به او این امکان را بدهد که روی یک حیوان حجیم‌تر یا برعکس، روی یک حیوان بزرگتر و لاغرتر احساس راحتی بیشتری کند.