سم-آزامتیفوس

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آزامتیفوس نوعی پودر سفید قابل حل در آب از گروه حشره‌کش‌های ارگانوفسفره است. وجود مواد جذب‌کننده در این ترکیب، سبب جذب فوق‌العاده مگس‌ها به سمت این سم می‌شود. این سم خواص تماسی دارد که عمل آن را سریع‌تر و اثر آن را طولانی‌تر می‌کند. اثر فوری و پایدار این پودر تا 6 هفته باقی می‌ماند.

برای کم شدن حتمی تعداد مگس‌ها توصیه می‌شود که ترکیبی از آزامتیفوس برای مبارزه کردن با مگس‌های بالغ و سایرومازین برای مبارزه با لارو مگس استفاده شود. حشره‌کش‌های ارگانوفسفره مانند آزامتیفوس، سبب جلوگیری از فعالیت آنزیم استیل کولین استراز می‌شود. بنابراین استیل کولین بصورت تجزیه نشده باقی می‌ماند و باعث ادامه یافتن بی‌وقفه سیگنال عصبی می‌شود. این پدیده باعث تحریک‌پذیری بیش از حد ارگانیسم شده ودر نهایت باعث مرگ حشرات می‌شود.

طریقه مصرف آزامتیفوس 10%

2) روش اسپری کردن: 250 گرم از محصول را با 2 لیتر آب ولرم به خوبی ترکیب کرده، سپس این محلول رقیق را در مناطق تجمع مگس اسپری کنید. حداکثر 10 درصد از سطح دیوار را اسپری کنید. بر روی دیوارهای سفید یا سطوح متخلخل استفاده نشود.

1) روش رنگ‌آمیزی: 500 گرم از محصول را با 500 میلی لیتر از آب ولرم ترکیب کنید و سپس خوب تکان دهید تا به رقت مناسب برای پخش آسان با قلم مو برسد. این مقدار برای سطوحی که 5 تا 10 متر مربع را پوشش می‌دهند، استفاده می‌شود.

برای استفاده در مکان‌هایی که سطوح به میزان کافی در دسترس نیستند و یا تغییر رنگ در دیوار پذیرفته نیست این محلول را روی تکه‌های باریکی از مقوا و یا تخته چوب نازک پخش کرده و سپس از دیوار آویزان کنید. لوله‌ها، سطوح متخلخل و در مکان‌هایی که امکان پوشش مناسب و یا کافی وجود ندارد برای هر 100 متر مربع، آویزان کردن حدود 20 نوار از ورق‌های مقوایی و یا چوبی نازک که به سم آزامتیفوس آغشته شده‌اند به اندازه 10*30 سانتیمتر توصیه می‌شود.

توضیحات

- در حضور دام از سم استفاده نکنید.

- مدت دوام : 6 هفته

- کمک‌های اولیه و پادزهر: بیمار را به یک محل با تهویه مناسب و هوای مطبوع یا تازه منتقل کرده و فرد را گرم نگه دارید. اگر به مسمومیت فرد مشکوک شدید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. در صورت تماس با پوست، لباس‌های آلوده را بیرون آورده و قسمت‌های آلوده شده را به خوبی با آب فراوان و صابون بشویید. در صورت تماس با چشم‌ها آنها را با آب به مدت چند دقیقه بشویید و بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

- آتروپین باید تحت مراقبت‌های پزشکی به عنوان پادزهر تجویز شود.

- شرایط و دمای نگهداری: در بسته‌بندی اولیه در مکان خشک و در دمای کمتر از 30 درجه سلسیوس نگهداری شود.

- محیط زیست: بسته‌بندی آزامتیفوس را از بین برده و طبق مقررات محلی دفن کنید. بسته‌بندی نباید تحت هیچ شرایطی برای مقاصد دیگر استفاده شود.

- برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از مخازن مناسب برای ترکیب کردن استفاده کنید.

احتیاط و هشدار

- در صورت استنشاق خطرناک بوده و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود.

- برای آبزیان بسیار سمی می‌باشد.

- از تنفس گرد و غبار، دود و گاز و بخار و مه حاوی محصول اکیدا خودداری شود.

- در صورت استنشاق فرد را به هوای تازه برده و در یک وضعیت راحت برای تنفس نگهدارید.

- لباس کار آلوده از محل کار بیرون برده نشود.

- در صورت تماس با پوست با مقدار زیادی آب و صابون شسته شود.

- از انتشار و رهاسازی سم در محیط خودداری گردد.

- هنگام کار با محصول دستکش محافظ پوشیده شود.

- سطوح جاذب، متخلخل، مایع یا مرطوب را سمپاشی نکنید.

- در صورت تحریک پوستی یا کهیر با پزشک تماس بگیرید.

- دور از دسترس کودکان و افراد غیرمجاز نگهداری شود.

- لباس‌های آلوده را قبل از استفاده دوباره بشویید.

- هنگام سمپاشی سطوح بالای سر، ماسک محافظتی و سرپوش محافظ پوشیده شود.