گاو-اجتماعی2
گاوها به لطف موقعیت چشمان خود میدان دید وسیع 320 درجه دارند. آنها به اندازه ما جهان را رنگی نمی‌بینند.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ استفانی و گوساله‌اش، اولیویا، تا زمانی که اولیویا اولین گوساله خود را به دنیا آورد، رابطه بسیار نزدیکی داشتند. استفانی به اولیویا کمک کرد تا محل مناسبی برای زایمان نزدیک یک رودخانه پیدا کند. استفانی در همان نزدیکی اما در فاصله معینی باقی ماند. اولیویا اورلاندو را به دنیا آورد، او را بادقت لیسید و اینطور به نظر می‌رسید که او را می‌پرستد. استفانی نزدیک شد تا نقش پرستار بچه را بازی کند. در بین گاوها، حتی گاوهای غیرمرتبط، مراقبت نوبتی از گوساله‌های یکدیگر یک رفتار رایج است.

متاسفانه اولیویا از خدمات مادرش امتناع کرد. او بسیار صاحب اختیار بود و همیشه به اورلاندو نزدیک بود. او استفانی را نادیده گرفت و حتی از بازی با او خودداری کرد. پس از چهار روز، صبر استفانی به مرزهای خود رسیده بود: او خشمگین از دختر و نوه اش آنها را رها کرد و به جایگاه دیگری، جایی که دوستان سابقش بودند، رفت. مادر و دختر از آن روز دیگر همدیگر را نمی‌دیدند.

«روزاموند یانگ، زندگی مخفی گاو، 2005»

تاریخچه گاوها

گاوها جزو اولین حیواناتی بودند که 10000 سال پیش اهلی شدند. از آنجایی که DNA گاوها توالی‌یابی شده است و ما توانستیم DNA را از استخوان‌های نبش قبر شده از مکان‌های باستان شناسی بگیریم، چندین مطالعه ژنتیکی تلاش کرده‌اند تا تاریخچه اهلی شدن آنها را بازیابی کنند.

تا به حال، فرض بر این بود که حداقل سه کانون اهلی کردن گاو در آفریقا، هند و خاورمیانه وجود داشته باشد. اما یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که گاوهای امروزی 10500 سال پیش از یک مرکز اهلی سازی منفرد در بین‌النهرین سرچشمه گرفته‌اند و تنها از 80 منطقه به وجود آمده‌اند.

تاریخچه-گاو

دنیای حسی

گاوها به لطف موقعیت چشمان خود میدان دید وسیع 320 درجه، به صورت دو چشمی در جلو و تک چشمی در طرفین، دارند. گاوها به اندازه ما جهان را رنگی نمی‌بینند، اما نظرات در این مورد متناقض است (بعضی می‌گویند قرمز می‌بینند، برخی دیگر معتقدند آبی می بینند).

آنها شنوایی خوبی دارند (از 23 هرتز تا 45000 هرتز، در مقایسه با 65 تا 45000 هرتز برای سگ ها و 20 تا 20000 هرتز برای انسان) و به ویژه به صداهایی که فرکانس آنها بین 6000 تا 8000 هرتز است واکنش نشان می‌دهند. آنها از حس بویایی فوق‌العاده‌ای نیز برخوردارند.

تاریخچه-گاو3

ابزارهای مختلف ارتباطی

برای برقراری ارتباط، گاوها انواع مختلفی از صداها و طیف وسیع‌تری از سیگنال‌های بصری را در اختیار دارند که نقش مهمی در گله ایفا می‌کند. گاوها برخلاف سایر سم‌داران (مانند اسب) حالت چهره کمی دارند. بنابراین عمدتا از طریق حرکات سر و بدن است که آنها اطلاعات را مبادله می‌کنند. گاوها از طریق وضعیت خود، منظور خود را به دیگران منتقل می‌کنند: پرخاشگری (سر کج و شاخ به جلو)، تسلیم (گردن و سر پایین)، کنجکاوی (سر بلند، گردن کشیده و پوزه به جلو) و غیره.

ارتباطات اجتماعی همچنین شامل نوعی «رایحه احساسی» است. به لطف تعداد زیاد غدد بویایی، گاوها احساسات خود و سایر اطلاعات را برای همسالان خود آشکار می‌کنند.

گاوها می‌توانند فرد را تنها بر اساس بوی آن تشخیص دهند. آنها همچنین می‌توانند یک فرد را با تنها با دیدن از روی یک عکس تشخیص دهند.

تاریخچه-گاو2

گاوها دوست دارند پازل حل کنند

ما "اثر اورکا" را هیجان و شادی می‌نامیم که هنگام حل یک مشکل تجربه می‌کنیم. گاوها این احساس را می‌شناسند. ما یک معما برای تلیسه‌ها قرار دادیم (هر کدام به صورت جداگانه آزمایش شدند): دری را که به راهرویی منتهی می‌شود باز کردیم که در انتهای آن خوراکی‌هایی وجود داشت. برای انجام این کار، آنها باید برای باز شدن در تلاش می‌کردند.

لحظه‌ای که در را باز کردند، ضربان قلبشان تند شد و نشانه‌هایی از شادی نشان دادند: لرزیدن، لگد زدن روی زمین، پریدن (کاری که تلیسه‌های گروه کنترل هرگز انجام ندادند، زیرا نتوانستند دری را برای دسترسی به خوراکی‌ها باز کنند).

زندگی اجتماعی پیشرفته

گاو یک سلسله مراتب اجتماعی ایجاد می‌کند (در کمتر از یک ساعت پس از تشکیل یک گله با افرادی که از قبل یکدیگر را نمی‌شناسند) تا درگیری‌ها را به شیوه‌ای غیرخشونت‌آمیز حل کنند. این سلسله مراتب براساس معیارهای متعددی مانند وزن، قدرت، اندازه شاخ، ارشدیت در گروه و تجربه است. گاوهای نر تمایل دارند بر ماده‌ها غالب باشند، اما یک نر بالغ حاضر در گله مختلط لزوما غالب یا رهبر گروه نیست.

گله توسط باتجربه‌ترین گاوها یا گاوهای نر هدایت می‌شود که اغلب موفق می‌شوند دیگران را در مورد تصمیمات جمعی متقاعد کنند:

- حرکات گله؛

- شروع فعالیت‌های گروهی؛

- جهت چرا.
رهبری با سلطه اجتماعی مرتبط نیست.

در گله گاوها، درگیری نادر است. این امر علاوه بر ثبات سلسله مراتب اجتماعی، به دلیل قرابت‌هایی است که افراد گروه را اغلب بر اساس روابط قبلی به هم مرتبط می‌کند. گاوها "دوستان" خود را دارند که نظافت (لیسیدن)، بو کردن، چرا کردن و راه رفتن را با هم تمرین می‌کنند. لیس زدن یک عمل بهداشتی اما در عین حال دوستانه مانند فریب دادن در میان پستانداران است. گاوها ترجیحا همسالان خود را در قسمت‌هایی از بدن که گاو آراسته نمی‌تواند به خود دسترسی داشته باشد مانند سر و گردن می‌لیسند.

گاوهایی که دوست یکدیگرند در صورت رقابت (مثلا برای دسترسی به یک منبع) تحمل زیادی از خود نشان می‌دهند. اغلب، این پیوندها در گوساله‌ها بین تولد تا شش ماهگی ایجاد می‌شوند. این گوساله‌ها اغلب از نظر سنی نزدیک‌ترین گوساله‌ها هستند. این روابط در طول زمان بسیار پایدار است.

گاو-اجتماعی

رابطه گاو و گوساله

گاوها خود را در مکانی که از قبل برای زایمان انتخاب شده است از دیگران جدا می‌کنند. برخی از مردم فکر می‌کنند که هدف از این مانور جلوگیری از تلاش گاو دیگری برای پذیرش گوساله است. پس از زایمان، گاوها به دقت گوساله‌های خود را می‌لیسند تا از شر مایع آمنیوتیک خلاص شوند و به آنها اجازه می‌دهد با بوی مادر آشنا شوند.

اولین تغذیه کمتر از دو ساعت پس از زایمان انجام می‌شود. روزهای اول، گوساله آغوز می نوشد که مایعی بسیار غنی از آنتی بادی است. به تدریج ترکیب ترشحات سینه تغییر می‌کند (مخلوطی از شیر و آغوز است). بعد از یک هفته دیگر اثری از آغوز در شیر نیست.

اغلب اوقات، جدا کردن گاو از گوساله‌اش باعث دل‌شکستگی می‌شود: مادر شروع به ما کشیدن می‌کند، گوساله‌اش را صدا می‌زند، چند روز به دنبال آن می‌گردد. او تمام نشانه‌های ناراحتی را نشان می‌دهد. در گوساله نیز رفتارهای مشابه دیده می‌شود: گوساله ناامیدانه جستجو می‌کند و مادرش را می‌خواند.

روابط گاو-گوساله به شخصیت هر کدام بستگی دارد. برخی از گوساله‌ها بر مادران خود تسلط دارند، برخی از مادران برعکس بیش از حد از گوساله خود محافظت می‌کنند و برخی دیگر فاصله خود را با فرزندشان حفظ می‌کنند.

تاریخچه-گاو4

گاوهای وحشی پیرنه

گله هایی از گاوهای وحشی یا به طور دقیق تر شاه بلوط (از گاوهای اهلی اما بازگشته به طبیعت) در نقاط مختلف اروپا وجود دارد.

در پیرنه (رشته کوهی در در جنوب‌غربی اروپا و مرز طبیعی میان فرانسه و اسپانیا) حدود 300 گاو وحشی زندگی می‌کنند. آنها در کوه های دو طرف مرز فرانسه و اسپانیا به سر می‌برند. آنها مورفولوژی گاوهایی را دارند که انتخاب مصنوعی و دستکاری ژنتیکی توسط پرورش دهندگان در آنها انجام نمی‌شود: آنها تنومند، چابک، دارای ماهیچه‌های متعادل، پستان کوچک هستند و فقط هر دو یا سه سال یک بار (در مقایسه با یک بار در سال برای گاوهای اهلی) زایمان می‌کنند. در اسپانیا این نژاد محافظت شده است.

روز ایده آل یک گاو

مانند بسیاری از گیاهخواران، گاوها به خواب زیادی نیاز ندارند. آنها به طور متوسط 4 ساعت در روز می‌خوابند. گاوهای در حال چرا بسته به نیاز انرژی خود (رشد، بارداری یا شیردهی)، 6 تا 10 ساعت صرف غذا خوردن می‌کنند. بقیه اوقات، آنها در حال نشخوار می‌نشینند، به منظره نگاه می‌کنند یا با همسالان خود وقت می گذرانند.

منبع: https://www.l214.com