پرورش قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ قناری پرنده‌ای زینتی است که تکثیر آن بسیار آسان است. این پرنده که  از جمله پرندگان مناسب برای افراد مبتدی به شمار می‌رود همیشه از خلق و خوی خوبی برخوردار است و شما را با طنین آهنگین خود مسحور می‌کند. از طرفی این پرنده کوچک با پرهای زرد دوست ندارد تنها زندگی کند و حتی برای حضور در یک گروه حداقل به یک همراه نیاز دارد. در این مقاله می‌خوانید که قناری چگونه پرنده‎‌ایست، چگونه زندگی می‌کند و چگونه می‌توان آن را در خانه پرورش داد.

قناری چگونه پرنده‌ایست؟

قناری (سرینوس کاناریا) پرنده‌ای زیبا و نسبتاً خودکفا است که به خانواده سهره‌ها تعلق دارد. این پرنده که بسیار ایده‌آل برای افراد مبتدی به حساب می‌آید، اگر به خوبی مراقبت شود می‌تواند به طور متوسط بین 10 تا 15 سال عمر کند. قناری دوست دارد به صورت حداقل دو نفره و در حالت ایده‌‍آل به صورت گروهی زندگی کند. پرنده خود را تنها نگذارید در غیر این صورت افسرده خواهد شد.

قفسی بخرید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا پرندگان شما بتوانند پرواز کنند. اگر اینطور نیست، اجازه دهید در طول روز کمی در یک اتاق دربسته و امن از قفس بیرون آمده و پرواز کنند.

قناری در فصل بهار تولیدمثل می‌کند، اما بیشتر بین ماه‌های بهمن و تیر نر یک نمایش خواستگاری انجام می‌دهد تا ماده را وادار به ساختن لانه کند. وقتی لانه آماده شد، اولین تخم و پس از آن سه تا پنج تخم دیگر می‌گذارد. یک ماده می‌تواند هر سال دو تا سه جوجه داشته باشد.

پرورش قناری

چگونه از قناری مراقبت کنیم؟

قناری نیز مانند هر حیوانی نیازهای خاصی برای رفاه روزانه خود دارد.

قفس قناری ایده‌آل

قناری پرنده‌ای نسبتا شکننده است و نیاز به قفسی دارد که در محیطی سالم قرار گرفته باشد و از جریان سریع هوا، سر و صدا، تغییرات زیاد دما، دود و بخارات محافظت شود. او هشت تا دوازده ساعت در روز به نور نیاز دارد، به همین دلیل بهتر است قفس او را در مکانی روشن نصب کنید. از طرفی رعایت فاز شبانه و عدم قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در عصر و شب بسیار مهم است.

یک قفس جادار، مجهز به نشیمنگاه و مخفیگاه انتخاب کنید. کف آن را با روزنامه بپوشانید تا فضولات را جذب کند، چرا که قفس باید روزانه به خوبی تمیز شود. ما به شما توصیه می‌کنیم هر ماه یک بار تمام لوازم جانبی را با یک ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

قفس او را به لوازم زیر مجهز کنید:

سوف‌ها: چند نشیمن از فروشگاه تهیه کنید یا با استفاده از شاخه‌ها بسازید. آنها را در قفس پخش کنید و قطرها را طوری تغییر دهید که نقاط فشار پاها متفاوت باشد، این کار پرنده شما را از ابتلا به آرتروز حفظ خواهد کرد.

وان حمام: قناری‌ها عاشق حمام کردن هستند. یک ظرف آب کوچک در قفس و ترجیحاً دور از محل غذا نصب کنید و هر روز آب آن را عوض کنید.

لانه: برای رفاه قناری‌ها یک لانه و چندین مخفیگاه در قفس قرار دهید.

غذای قناری

مخلوط بذر قناری به صورت تجاری موجود است. این بذرها معمولا شامل سبزیجات، کتان، علف، جو دوسر و دانه‌های مختلف هستند. آنها خوراک خوبی برای این پرندگان دانه خوار به حساب می‌آیند. قناری عاشق شکستن دانه‌هاست و در نتیجه ضایعات زیادی تولید می‌کند.

قناری به شدت پرخوراک است. اگر مراقب رژیم غذایی او نباشید می‌تواند به سرعت چاق شود. در این صورت مشکلات کبدی او را تهدید خواهد کرد. به طور کلی مصرف چربی را محدود کنید.

دانه‌ها مفید هستند، اما تمام نیازهای غذایی قناری را پوشش نمی‌دهند. رژیم غذایی آنها را با غذاهای دیگری مانند پوره زرده تخم مرغ، سوخاری له شده و تکه‌های سیب تکمیل کنید. از دادن میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند اسفناج، گلابی، سیب، هویج یا کاهو دریغ نکنید.

در نهایت، رژیم غذایی او را با مصرف منظم کلسیم تکمیل کنید. به او استخوان یا پوسته تخم‌مرغی که از قبل له شده است بدهید.

هرگز فراموش نکنید که آب شیرین در دسترس پرنده خود بگذارید و هر روز آن را عوض کنید.

بهداشت و مراقبت قناری

قناری دوست دارد تمیز باشد، اما باید هفته‌ای یک جلسه حمام کردن او را تکمیل کنید. مقداری آب ولرم روی پرهایش بپاشید تا خودش را تکان دهد و بشوید.

هر روز فضولات قفس و کثیفی‌های مختلف آن را خارج کنید. یک یا دو بار در هفته قفس را با یک اسفنج و مخلوطی از آب داغ و صابون تمیز کنید.

پرریزی

هر سال در دل تابستان، قناری برای مدت هشت هفته شروع به پرریزی می‌کند. در طی این مدت، پرنده زودتر خسته می‌شود، کمتر شاداب است و آهنگش غمگین‌تر است. با این حال، این مرحله برای پرهای او که به این ترتیب تجدید می‌شود ضروری است.

در این دوره، قناری شما باید بیشتر حمام کند – و در نتیجه آب بسیار تمیزی داشته باشد – و رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در اختیار داشته باشد.

فلس‌های روی پاهایش نیز پوست اندازی می‌کنند. اگر اینطور نیست آنها را در آب ولرم قرار دهید تا نرم شوند و پاهایش را به آرامی ماساژ دهید.

پرورش قناری

مراقبت از منقار و ناخن‌ها

منقار قناری می‌تواند بسیار بلند شود، به همین دلیل است که احتمالاً باید بخشی از آن را ببرید. این کار را به دامپزشک خود بسپارید تا به پرنده و زبانش آسیبی وارد نشود.

همین امر در مورد ناخن‌های او نیز صدق می‌کند که دراز می‌شوند و سر راه او قرار می‌گیرند. از بریدن رگ‌های خونی خودداری کنید و فقط انتهای شفاف ناخن را ببرید.

بیماری‌های قناری

سه بیماری می‌تواند قناری را درگیر کند.

آبله: این ویروس کشنده قابل درمان نیست، اما واکسن می‌تواند از ابتلای پرنده به آن جلوگیری کند. پرنده مبتلا قبل از ایجاد مشکلات تنفسی ضایعاتی را روی منقار و پاها نشان می‌دهد.

احتباس تخم: در ماده ممکن است تخم گیر کند که باعث تورم شکم می‌شود. ماده به سرعت ضعیف می‌شود و در صورت عدم مراجعه فوری به دامپزشک می‌تواند بمیرد.

آکاریازیس: قناری‌ها مستعد کنه‌هایی هستند که در صورت تمیز نبودن قفس به چندین قسمت بدنشان حمله می‌کنند. خطر عمدتاً زمانی است که آنها وارد نای پرندگان می‌شوند چرا که تنفس را مختل می‌کنند. نظافت منظم از بروز این کنه‌ها جلوگیری می‌کند.