آتش سوزی در گاوداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مقام‌های محلی در تگزاس می‌گویند در پی انفجار مهیبی که چند روز پیش در یک دامداری در حومه شهر دیمیت این ایالت اتفاق افتاد حدود ۱۸ هزار راس گاو کشته شده‌اند.

در جریان این انفجار که در دامداری ساوت فورک در نزدیکی شهر دیمیت روی داد یک نفر نیز به شدت مجروح شد.

مقام‌ها می‌گویند احتمالا نقص فنی و داغ شدن بیش از حد یک دستگاه تخلیه سبب انفجار گاز متان در این دامداری شده است.

بنابر آمارها در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیون دام و طیور در آمریکا بر اثر آتش‌سوزی تلف شده‌اند.

کلانتر ناحیه کاسترو می‌گوید نخستین بار حدود ساعت ۷:۲۱ دقیقه عصر روز ۱۰ آوریل (سه روز پیش) دفتر او خبر وقوع آتش‌سوزی در این دامداری را دریافت کرده است.

عکس‌هایی که دفتر کلانتر ناحیه منتشر کرده حاوی ستون بزرگی از دود سیاه است که به نظر می‌رسد ناشی از آتش‌سوزی در بخش بزرگی از این دامداری است.

امدادگرانی که به محل اعزام شدند تنها یک مرد که در میان آتش‌سوزی گیر افتاده بود را یافتند و او را که به شدت مجروح شده بود با امداد هوایی به بیمارستان منتقل نمودند.

سخنگوی کلانتری ناحیه کاسترو گفته است که تعداد دقیق گاوهای تلف شده در اثر آتش‌سوزی یا استنشاق دود ناشی از آن معلوم نیست اما احتمالا «رقمی حدود ۱۸ هزار راس» است.

مقام‌ها به شبکه محلی ک‌اف‌دی‌ای گفته‌اند اکثر گاو‌های تلف شده در بخشی که پیش از دوشیدن شیر مستقر می‌شوند بوده‌اند و این احتمال وجود دارد که دستگاهی که برای پمپاژ و تخلیه آب و مدفوع گاوها به بیرون دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت بیش از داغ شدن موجب احتراق گاز متان و سپس انفجار در گاوداری شده است.

آن طور که گفته شده تعدادی از گاوها بر اثر این انفجار و آتش‌سوزی مجروح شده اما زنده مانده بودند که به علت عدم امکان امدادرسانی به آنها از بین برده و «امحاء شده‌اند».

یک موسسه حمایت از حقوق حیوانات به نام Animal Welfare Institute که مقر آن در واشنگتن دی‌سی است گفته است که چنانچه آمار ۱۸ هزار راس گاو تلف شده در این حادثه تایید شود، می‌توان این را بزرگترین فاجعه حیوانی در نوع خود طی ۱۰ سال گذشته و از زمانی که ثبت وقایعی این چنین (۲۰۱۳) توسط این موسسه آغاز شده دانست.

آلی گرنگر، یکی از مقام‌های این موسسه گفته: «ما امیدواریم صنعت دامداری به پیشگیری از چنین وقایعی توجه کند و شدیدا توصیه می‌کنیم که مزارع خود را به سیستم‌های مرسوم هشدار و اطفای حریق مجهز کنند. هیچ چیز سختتر از این نیست که زنده زنده در میان آتش بسوزید».

بنابر آماری که این موسسه طی ۱۰ سال گذشته جمع‌آوری نموده است حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دام و طیور در جریان آتش‌سوزی‌های مزارع تلف شده‌اند که از میان آنها ۶ میلیون مرغ و ۷۳۰۰ راس گاو بوده‌اند.

این موسسه می‌گوید در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیون دام و طیور بر اثر آتش‌سوزی کشته شده‌اند که از میان آنها یک میلیون و ۷۶۰ هزار مرغ در جریان ۶ آتش سوزی بزرگ ظرف این مدت تلف شده‌اند.