افزایش راندمان بوقلمون

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ در نتیجه استراتژی بهگزینی پرندگان برای افزایش تولید بوقلمون‌ها در دهه اخیر، نرخ رشد بوقلمون‌ها و اندازه بدن آنها برخلاف راندمان تولیدمثلی بالا رفته است. بوقلمون‌ها کوتاهترین دوره تولیدمثلی را دارند و کمترین تعداد تخم را نسبت به گونه‌های دیگر پرندگان تولید می‌کنند. لذا پرورش‌دهندگان بوقلمون‌های تجاری بر روش‌های مدیریتی برای افزیش طول دوره تخم‌گذاری بوقلمون‌های ماده و جلوگیری از بروز رفتار کرچی و خوابیدن روی تخم‌ها تکیه می‌کنند.

پرورش‌دهندگان در این عمل برای شناخت و مدیریت بوقلمون‌های کرچ در شرایط تجاری که شامل گله‌های ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ قطعه‌ای است، با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد. روش‌های مدیریتی جاری باعث اتلاف وقت می‌شوند و نیاز به کار زیادی دارند اما تنها اثرات متوسط در جلوگیری از شروع رفتار کرچی و سپس پایین آمدن تولید تخم دارند.

فاکتورهای فیزیولوژیکی

محققان در دانشگاه مینه سوتا در حال بررسی فاکتورهای فیزیولوژیکی هستند که رفتار کرچی را در بوقلمون‌ها کنترل می‌کنند. دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که افزایش غلظت هورمون پرولاکتین از فعالیت تخمدانی بوقلمون‌ها جلوگیری نموده، رفتار کرچی را تحریک می‌کند و تولید تخم را با کاهش مواجه می‌کند.

بعنوان یک هدف بلندمدت جهت افزایش تولید تخم بوسیله کنترل نمودن پرولاکتین آزاد شده، محققان مطالعات بیشتری برای احاطه بر فاکتورهای فیزیولوژیکی که سنتز پرولاکتین و آزادسازی آنرا تنظیم می‌کنند، انجام می‌دهند. مشخص شده است که مکانیزم‌های تنظیم‌کننده تراوش پرولاکتین از هیپوتالاموس (قسمتی از مغز) و هیپوفیز آغاز می‌شود.

هورمون VIP

دانشمندان تکنیک‌های مصنوعی جراحی را برای جمع‌آوری خون از رگ‌های ریز که به هیپوتالاموس و هیپوفیز متصل هستند توسعه بخشیده‌اند. این رگ‌های خونی هورمون (VIP) را از هیپوتالاموس به غده هیپوفیز منتقل می‌کنند. لذا تنظیم عصبی رفتار تولیدمثلی به طور قطعی هنوز مشخص نشده است.

VIP یک تحریک‌کننده شناخته شده فیزیولوژیکی برای تراوش پرولاکتین در بوقلمون‌ها می‌باشد که به نظر می‌رسد وظیفه تامین انرژی موردنیاز پرنده کرچ را نیز از تجزیه و متابولیسم چربی‌های ذخیره بدن به عهده گرفته است. بطور مثال مطالعات اثبات نموده است بوقلمون‌هایی رفتار کرچی را نشان می‌دهند که سطح این هورمون در مغز بالا رفته باشد.

ایمن سازی

دانشمندان دانشگاه مینه سوتا یک استراتژی برای مصونیت بخشی به بوقلمون‌ها در مقابل تاثیرات VIP طراحی نموده‌اند که بوسیله تزریق VIP اضافی بر آنها اعمال می‌گردد. این عمل باعث می‌شود که سیستم ایمنی بوقلمون‌ها، آنتی بادی مناسب بر علیه هورمون تولید کند و این آنتی بادی‌ها تاثیرات VIP روی سیستم تولید مثلی را خنثی می‌کنند.

بنابراین به دلیل کاهش تمرکز پرولاکتین، رفتار کرچی کاهش می‌یابد و تولید تخم بالا می‌رود. همچنانکه در دو مطالعه که اخیرا انجام گرفته است، ایمن سازی بوقلمون‌ها بر علیه VIP در افزایش تولید بیش از ۳۰ تخم به ازای هر بوقلمون در طول ۲۱ هفته سیکل تخم‌گذاری نتیجه بخش بوده است.

جمع بندی

قابلیت مصونیت بخشی VIP برای افزایش تولید تخم بوقلمون واضح است. محققان امروزه روش‌هایی برای تولید مقادیر وسیع VIP خالص بواسطه مهندسی ژنتیک و تکنولوژی سنتز DNA جستجو می‌کنند. دانشمندان اخیرا ژنی را که مسئول رمزگذاری VIP در بوقلمون‌ها است را جدا کرده‌اند و تحقیقاتی را آغاز نموده‌اند که مشخص نمایند.

آیا هورمون با ساختار جدید از رفتار کرچی بوقلمون‌ها جلوگیری کرده و تولید تخم را برخلاف هورمون طبیعی افزایش خواهد داد؟ پیش‌بینی می‌شود که نتایج این تحقیق به نفع صنعت پرورش بوقلمون و سرانجام به نفع مصرف‌کننده باشد که به وسیله افزایش راندمان تولیدمثلی و تولید تخم انجام خواهد شد.