کلسی پلاس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ هر میلی لیتر دارو حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم گلوکونات بعلاوه ۱۰۰ میلی گرم کلسیم گلوکوهپتونات می‌باشد.

شکل دارویی

محلول استریل تزریقی

گروه دارویی

مواد معدنی

ترکیب دارو

هر میلی لیتر دارو حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم گلوکونات بعلاوه ۱۰۰ میلی گرم کلسیم گلوکوهپتونات می‌باشد.

مکانیسم اثر

محلول غلیظ کلسیم گلوکونات و کلسیم گلوکوهپتونات نمک‌های مورد نیاز بدن که مستقیماً قابل متابولیسم است را فراهم می‌کند. وجود یون‌های کلسیم آزاد برای انقباض عضلات و نیز برای وارد کردن سلول‌ها در دپولاریزاسیون عضلات مهم است. این پدیده به نام تحریک-انقباض شناخته می‌شود.

استراحت عضله به خروج یون کلسیم وابسته است. کلسیم برای عمل عصبی عضلانی و همچنین اگزوسیتوز استیل کولین و انتقال ایمپالس‌ها در طول اعصاب مهم است. یون کلسیم جزء اصلی ساختمان اسکلت بدن می‌باشد و نقش مهمی در انقباض عضلات، انعقاد خون، فعالیت آنزیم‌ها، هیجان‌پذیری عصبی، آزادسازی هورمون‌ها و نفوذپذیری غشا‌‌های سلولی دارد.

تجویز تزریقی این محصول غلظت پلاسمایی این یون را به سرعت افزایش می‌دهد که در موارد درمان هیپوکلسمی موثر است. سطح اتصال به پروتئین‌های پلاسما برای کلسیم نزدیک به ۵۰٪ می‌باشد که پس از تجویز تزریقی کلسیم به سرعت در بدن پخش می‌شود.

موارد مصرف

درمان هیپوکلسمی از جمله تب شیر در گاو و گوسفند، تتانی شیرواری، مادیان اکلامپسی، نرمی استخوان در دام‌های جوان، استئومالاسی در دام‌های بالغ و مسمومیت‌های غذایی منجر به کم خونی هیپوکال.

مقدار و روش مصرف

بصورت داخل عضلانی و یا آهسته وریدی تزریق شود.

گاو بالغ: ۱۰۰ میلی‌لیتر

اسب بالغ: ۱۰۰-۵۰ میلی‌لیتر

گوسفند، گوساله و کره اسب: ۳۰-۲۰ میلی‌لیتر

سگ: ۱۰-۲ میلی‌لیتر

گربه: ۲-۱ میلی‌لیتر

نکات قابل توصیه

هنگام تجویز دارو باید از روش‌های آسپتیک استفاده شود. محلول باید تا دمای بدن گرم شود و با نظارت بر حیوان به آرامی تجویز صورت گیرد. در مواردی که ضربان تنفسی سرکشی یا افزایش ضربان قلب در حین درمان مشاهده شد باید تا زمانی که این علائم حیاتی به حالت عادی برگردد تزریق متوقف شود.

عوارض جانبی

تورم در محل تزریق می‌تواند تا ۱۴ روز باعث ایجاد درد گردد. تجویز وریدی این محصول با سرعت ممکن است باعث ایجاد ریتم‌های قلبی کشنده شود.

تداخل دارویی

جهت پایش سازگاری با داروی دیگر باید پیش از مخلوط شدن بررسی شود تا از تشکیل رسوب جلوگیری شود.

زمان پرهیز از مصرف: ندارد

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته بندی

این دارو در ویال‌های ۵۰ و ۱۰۰ و ۲۵۰ میلی‌لیتری عرضه می‌شود.