رشد موفقیت آمیز جنین بره در رحم مصنوعی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جنین‌های بره چهار هفته را در رحم مصنوعی سپری کرده و به‌طور طبیعی رشد کردند، انسان می‌تواند بعدی باشد.

هشت جنین بره در داخل چیزی شبیه به کیسه‌های زیپ‌لاک بزرگ که پر است از لوله‌های خون و مایع (بسیار شبیه به رحم مادرشان)، به رشد خود ادامه دادند.

طبق مطالعه‌ای جدید که در آن محققین توانستند اولین گام را به سمت رحم مصنوعی بردارند، جنین‌ها در طول چهار هفته، ریه‌ها و مغزشان رشد کرد، پشم‌ها جوانه زده، چشم‌ها را باز کردند، چرخیدند و بلع را یاد گرفتند.

روزی در آینده این دستگاه می‌تواند به زایمان نوزادان نارس انسان در خارج از رحم کمک کند اما درحال حاضر تنها بر روی بره‌ها آزمایش شده است.

تصور دنیایی که نوزادان درون رحم مصنوعی رشد کرده و خطرهای بارداری ازبین می‌رود، بسیار جذاب است. آلن فلیک جراح و متخصص جنین و نوزادان فیلادلفیا که مسئول این تحقیق است می‌گوید: «این یک داستان علمی تخیلی است که فکر کنیم می‌توانیم جنینی را گرفته و آنرا درون یک رحم مصنوعی در مراحل رشد قرار دهیم بدون اینکه نقش مادر را بعنوان اصلی‌ترین عنصر حیاتی نادیده بگیریم.»

به گفته فلیک؛ هدف این مطالعه اینست که نوزادان نارسی که ماه‌هایی زودتر از موعد از رحم خارج می‌شوند می‌توانند در محیطی طبیعی‌تر که شباهت زیادی به رحم مادر دارد به رشد خود ادامه دهند.


منبع: theverge

ترجمه: مهسا احمدزاده