ماهی پاکو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پاکو نام ماهی‌ای صلح‌جو می‌باشد که اغلب با ماهی‌های کوچک‌تر از خود مشکلی نداشته و به آنها آسیبی نمی‌رساند. اما از آنجایی‌که این ماهی گیاه‌خوار است؛ به گیاهان داخل آکواریوم صدمه می‌زند.

دمایی بین ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای زندگی این ماهی است. ماهی پاکو تا اندازه‌ی ۱۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

اندازه ماهی پاکو

برای تشخیص جنسیت ماهی پاکو به شکم ماهی توجه کنید، ماهی نر شکم قرمزتری نسبت به ماهی ماده دارد علاوه براین باله‌های پشتی ماهی نر نوک تیزتری دارد.

جثه بزرگ این ماهی باعث شده تا به نام Tank Buster (تانک اشغال‌کن) شناخته شود. ماهیان پاکو به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و در آکواریوم نیز باید گروهی نگهداری شوند.

این گونه‌ی ماهی (حتی ماهیان بالغ پاکو) خیلی ترسو بوده و با هر محرکی، ناگهان فرار کرده و خود را به شیشه آکواریوم می‌کوبند و باتوجه به اینکه جثه بسیار بزرگی دارد پس ممکن است خطرات زیادی را درپی داشته باشد.

بنابراین ماهی پاکو را یا باید در طبیعت رها نمود یا اینکه در آکواریوم‌های بزرگ عمومی از آن نگهداری شود نه در آکواریوم‌های خانگی. درحقیقت آکواریوم خانگی هرچقدر هم بزرگ باشد پاسخگوی نیاز این ماهی غول‌پیکر نخواهد بود.

نگهداری ماهی پاکو

اغلب این ماهی را با ماهی پیرانا اشتباه گرفته می‌گیرند. تشخیص تفاوت‌های این دو در زمان بچگی فقط با مقایسه فک پایینی آنها باهم امکان‌پذیر می‌باشد.

فک پایینی پیرانای شکم قرمز عضلانی‌تر و قوی‌تر دیده می‌شود. تشخیص تفاوت این دو ماهی تنها در بچگش کار دشواری است ماهی‌های بالغ ازنظر جثه و شکل دندان‌ها با هم فرق دارند.

پاکوی بالغ تا ۱۱۰ سانتی‌متر رشد کرده اما پیرانای شکم قرمز نهایتاً تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. علاوه بر این دندان‌های پیرانا نوک تیزتر از دندان‌های پاکو می‌باشد.

تفاوت ماهی پاکو و پیرانای شکم قرمز

ازآنجایی‌که این دو ماهی شباهت زیادی بهم دارند و حتی گاهی متخصصین نیز در تشخیص آنها اشتباه می‌کنند، به ماهی پاکو «پیرانای گیاه‌خوار» نیز می‌گویند.

باتوجه به این‌که خرید و فروش پیرانا در اغلب نقاط جهان غیرقانونی است، چیزی که در ماهی‌فروشی‌ها به نام پیرانا درمعرض فروش قرار می‌گیرد درواقع همین ماهی پاکو می‌باشد.

دلیل ممنوعیت خرید و فروش پیرانای شکم قرمز جلوگیری از آسیب رسیدن به اکوسیستم است. 

اگر اشتباهاً یک جفت ماهی پیرانا در رودخانه‌ای رها شود، به‌علت نداشتن دشمنی قوی‌تر از خودش به‌راحتی تکثیر شده و تا آخرین موجودات زنده رودخانه را خواهد خورد.

اما فروش پیرانای سیاه آزاد است و در ماهی‌فروشی‌های ایران نیز وجود دارد. پیرانای سیاه برخلاف پیرانای شکم‌قرمز قاتل نبوده اما از ماهی‌های زنده کوچک‌تر از خود تغذیه می‌کند.

یک جفت ماهی پاکو

منبع: mahieman