زیباترین کبوتر جهان

تصور این که کبوتر‌های سفید و خاکستری ممکن است نزدیک‌ترین خویشاوندان این زیباترین کبوتر جهان باشند، دشوار است با این حال، این موضوع صحت دارد.

زیستگاه بومی کبوتر تاج‌دار (Victoria crowned pigeon) زیبا و پرطرفدار، در شمال گینه نو، جزیره‌ای در اقیانوس آرام می‌باشد. این پرنده زیبا یکی از گونه‌های بسیار نادر است که در لیست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است.

اما کبوترها بقدری پرندگان زیبایی هستند که نوعی به نام زشت‌ترین کبوتر دنیا در این دسته از پرندگان وجود ندارد.

بزرگترین کبوتر جهان

در جزایر اقیانوس آرام، در حقیقت، بسیاری از گونه‌های جانوری وجود دارند که در هیچ‌جای دیگر جهان یافت نمی‌شوند.

چنین گونه‌هایی بومی‌ (Endemic) نامیده می‌شوند - آنها فقط در یک محدوده بسیار محدود یافت می‌شوند و درنتیجه، تعداد آنها بسیار محدود است، از این‌رو گونه‌های بومی تقریباً همیشه  به‌عنوان یک گونه نادر یا در معرض خطر قرار می‌گیرند.

این موضوع درمورد کبوترهای تاج‌دار نیز صدق می‌کند. در میان سه گونه تاج‌دار کبوتر موجود، این نوع خاص کوچکترین کبوتر دنیا - و شاید زیباترین - است.

زیستگاه بومی کبوتر تاج‌دار

البته، بسیاری دیگر از نژادهای زیبای کبوتر وجود دارند - به لطف انتخاب در حال حاضر سفید، و خاکستری وجود دارد و دارای دم‌های باشکوهی هستند.

با این حال، برخلاف آنها، کبوتر تاج‌دار محصولی از طبیعت است با پرهای آبی روشن تقریباً نئون مانند با رنگ آن کبوترهایی که می‌توانیم در اطراف خود ببینیم کاملاً متفاوت است. به‌همین دلیل است که این کبوتر، منحصراً برای اهداف تزئینی اغلب در اسارت نگهداری می‌شود.

کبوتر 2.5 کیلویی

علاوه بر این، وزن این کبوتر نیز تفاوت قابل توجهی دارد - می‌تواند به ۲.۵ کیلوگرم برسد، که می‌تواند با مرغ خانگی مقایسه شود. وزن کبوتر همچنین رفتار این کبوترها را تعیین می‌کند - اساساً، آنها روی زمین می‌مانند، جایی که انواع توت‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها را جمع می‌کنند و درنتیجه درمعرض انواع خطر حیوانات گوشت‌خوار قرار می‌گیرند.

و همین مسئله باعث شده که کبوتر تاج‌دار یک گونه نادر و آسیب‌پذیر باشد.

کبوتر تاج دار زینتی

افسوس، رنگ روشن پرهای این کبوترها برای شکارچیان  جذاب است، این پرها بعداً به بازار عرضه می‌شوند، ازجمله به‌عنوان سوغاتی برای گردشگران.

علاوه بر این، زندگی بی‌تحرک کبوترهای تاج‌دار منجر به این واقعیت می‌شود که در هنگام آتش‌سوزی یا جنگل‌زدایی، نمی‌توانند به‌موقع فرار کنند - این دلیلی است که علاوه بر شکار توسط انسان، با کاهش تعداد آنها روبرو می‌شویم.

همچنین با توجه به اینکه کبوترهای تاج‌دار معمولاً فقط یک تخم می‌گذارند، می‌توان میزان خطر این گونه را تصور کرد.

جوجه کبوتر تاج دار

جوجه کبوتر تاج‌دار که در گینه نو زندگی می‌کند. حتی جوجه این کبوتر، زیباترین جوجه کبوتر جهان است.

جالب است که پدر و مادر هر دو روی تخم می‌نشینند - در شب مادر، و پدر در طول روز روی تخم می‌نشیند. پس از گذشت ۲۸ روز، جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند و هر دو والدین همچنان به مراقبت از آنها ادامه می‌دهند و حدود دو ماه جوجه را تغذیه می‌کنند.

در عین حال، این کبوتران فقط بعد از دو سال ازنظر جنسی بالغ می‌شوند. در اسارت، این کبوتران زیبا می‌توانند تا ۱۵ سال زندگی کنند، اما در طبیعت زندگی آنها زودتر تمام می‌شود (حتی ده سال)

کبوترهای تاج‌دار نادر

امروزه کبوترهای تاج‌دار تحت حمایت هستند. به‌جز در وطن اصلیشان، آنها را فقط در بعضی از باغ‌وحش‌ها می‌توان دید.

نژاد کبوتر تاج دار

منبع: سیارک