با گوشت بوقلمون در برابر بیماریها ایمن می شوید

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛وی با اشاره به تولید سنتی بوقلمون در استان، تصریح کرد: همچنین بیش از 150 تن گوشت بوقلمون نیز سالانه به شیوه سنتی توسط روستاییان و عشایر استان تولید می شود.

هیبتیان به تولید سالانه 18هزارتن گوشت بوقلمون در کشور اشاره کرد و افزود: استان اصفهان در تولید این گوشت مقام اول را در کشور دارد.

به گفته وی، مصرف سرانه بوقلمون در ایران به ازای هر نفر در سال 200 گرم است، در حالی که مصرف سرانه آن در اروپا و آمریکا به ازای هر نفر در سال چهار کیلوگرم است.

هیبتیان تولید گوشت بوقلمون در جهان را سالانه پنج میلیون تن دانست و تصریح کرد: بزرگترین تولید کننده گوشت بوقلمون در جهان آمریکا با تولیدحدود 2.56 میلیون تن است.

وی به بیان خواص گوشت بوقلمون پرداخت و گفت: سدیم موجود در گوشت بوقلمون از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده و باعث تنظیم فشارخون می‌شود، همچنین سدیم عامل جذب کلسیم و فسفر در بدن است.

به گفته وی، روی موجود در گوشت آن نیز ضد سرماخوردگی است و باعث تنظیم سن بلوغ و هورمون مردانه در افراد می‌شود، همچنین مصرف این گوشت از پیری زود‌رس جلوگیری می‌کند.

فسفر موجود در بوقلمون چهار برابر گوشت میگو است

کارشناس تغذیه امور دام جهادکشاورزی استان نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است که در کشور ما افزایش یافته و اغلب آن را در قفسه مواد پروتئینی فروشگاه‌های بزرگ به صورت تکه‌های ران و سینه بسته‌بندی شده یا به صورت درسته در برخی مغازه‌های عرضه‌کننده گوشت مرغ دیده می‌شود.

عبدالله رییسی افزود: بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است که 65 درصد گوشت آن سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد، همچنین هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوت هستند، گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن که اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری دارد.

به گفته وی، گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی کمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یک گرم چربی موجود است، همچنین تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن قرار دارد و گوشت تیره رنگ آن نیز چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد، بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده کنند.

رییسی با اشاره به سرشار بودن گوشت بوقلمون از فسفر، تصریح کرد: باتوجه به اینکه 80 درصد عامل تشکیل کلسیم در استخوان های بدن فسفر است، آزمایشات نشان می دهد فسفر موجود در بوقلمون چهار برابر گوشت میگو است.

وی خاطرنشان کرد: گوشت بوقلمون به دلیل عدم وجود چربی میان بافتی حجم آن به هنگام پخت برخلاف سایر گوشت‌ها کم نمی‌شود، همچنین به خاطر‌داشتن پروتئین بالا وحداقل چربی اشباح، کم‌ترین سطح کلسترول و مقدار چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمزاز اهمیت زیادی برخوردار است.

رییسی به ویتامین های موجود در گوشت بوقلمون اشاره و اظهار کرد: گوشت این پرنده دارای ویتامین های آ، ب، ب1 ، ب3 ، ب6 ، ب12 و املاحی چون سلینیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم واسیدآمینه تربیتوفان است، همچنین وجود این اسید آمینه در بدن از بروز افسردگی و ام اس جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد آرامش و شادابی در فرد می‌شود و در درمان بی‌خوابی و مرمت سلول‌های ماهیچه‌ای، پوست، مو و ناخن تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی، تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین‌ها و املاح موجود در گوشت بوقلمون، بدن انسان را برای مقابله با انواع سرطان بخصوص سرطان سینه و پروستات ایمن می‌کند، همچنین مصرف این گوشت به همراه قارچ و گوجه‌فرنگی خاصیت ضد سرطانی آن را افزایش می‌دهد.