پرمترین 10% ، پراتیک ۱۰٪ امولسیون

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ حشره‌کش پراتیک ۱۰٪ امولسیون برای مبارزه با انواع پشه، شپش، مگس، ساس، مورچه، سوسک و سوسری و سایر حشرات موذی (عقرب، زنبور، موریانه و هزارپا) کاربرد دارد.

پراتیک حشره‌کش چندمنظوره با کاربرد و تاثیر وسیع بر حشرات برای استفاده در فضاهای بسته و باز، اماکن مسکونی و ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و... کاربرد دارد.

ماده موثره:

پرمترین ۱۰٪ امولسیون

گروه شیمیایی:

پیروتروئید سنتزی

ترکیب:

یک لیتر پراتیک حاوی ۱۰۰ گرم پرمترین می‌باشد.  Acute Oral LD For Rats : 430-4000 mg/kg bw

میزان مصرف عمومی

مقدار ۲۰-۵۰ میلی‌لیتر سم را به تناسب شدت آلودگی تحت نظر تکنسین بهداشتی در ۱۰ لیتر آب مخلوط نموده و برای ۵۰-۱۰۰ مترمربع سطوح سمپاشی نمایید. لازم به ذکر است سمپاشی با سم مزبور بسته به شرایط مناسب محیطی، حشرات را تا سه ماه کنترل می‌نماید و درصورت نیاز به تکرار، سمپاشی مطابق دستور لیبل صورت پذیرد.

روش مبارزه اختصاصی با پراتیک ۱۰٪ امولسیون

1- با سوسری‌ها:

سمپاشی سرویس‌های بهداشتی، تاسیسات، انبارها و موتورخانه‌ها و فاضلاب‌ها با محلول سم رقیق شده به میزان ۱۵۰ میلی‌لیتر سم در ۱۰ لیتر آب و سمپاشی ۲۰۰ مترمربع انجام می‌شود.

2- با ساس:

این انگل معمولا در شب فعال است و طی روز در محل‌های تاریک و خشک مانند شکاف و درز لوازم چوبی منزل، دیوار، سقف و لای کفپوش‌های چوبی، درز کاغذ دیواری و بین تشک و تختخواب مخفی می‌شوند. زمان سمپاشی صبح زود و تمام محل‌های فوق‌الذکر با محلول ۵۰ میلی‌لیتر در ۵ لیتر آب برای ۱۰۰ مترمربع لازم می‌باشد.

احتياطات لازم حین استفاده از حشره کش

۱۔ افراد سالم و بالای ۱۸ سال با استفاده از لباس کار کامل شامل کلاه، عینک و دستکش و ماسک با وسایل مناسب سمپاشی نمایند.

۲- از مصرف مواد غذایی و سیگار در حین سمپاشی خودداری شود. 

مسمومیت و آلودگی ناشی از استفاده از حشره کش:

- علائم مسمومیت:

علائم مسمومیت ناشی از استفاده از این حشره کش پیروتروئیدی می تواند سردرد، سرگیجه، اسهال، بی‌حسی و اختلال در بینایی باشد.

- آلودگی پوست با سم:

درصورت آلودگی پوست با سم، شستشو با آب فراوان و صابون آلکالاینی توصیه می شود.

- آلودگی چشم با سم

در صورت آلودگی چشم با سم با آب فراوان چشم را به مدت ۱۵ دقیقه شستشو دهید.

- مسمومیت گوارشی:

در صورت مسمومیت گوارشی از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری نمایید. فرد مسموم باید فورا نزد پزشک برده شود.

- عملیات رفع مسمومیت توسط پزشک:

این سم پادزهر شناخته شده‌ای ندارد و درمان به‌صورت علامتی انجام می‌شود. تخلیه معده با دستگاه و محلول رقیق و نمک ایزوتونیک یا بی‌کربنات سدیم ۵٪ - مصرف دیازپام ۱۰-۵ میلی‌گرم در بزرگسالان و برای بچه‌ها 0/1 میلی‌گرم در هر کیلو وزن بدن به شکل خوراکی یا تزریق داخل رگ تجویز شود و کنترل سیستم عصبی برای جلوگیری از تشنج در موارد شدید تحت نظر پزشک صورت پذیرد. فرد مسموم از مصرف شیر، خامه و چربی‌های حیوانی و سبزیجات خودداری نماید.

شرایط نگهداری

سم پراتیک را در بسته بندی اصلی و دور از تابش مستقیم نور، حرارت، رطوبت و دور از دسترس کودکان و افراد غیر مسئول در محل های مجهز به درب و قفل قرار داده و جدا از مواد غذایی نگهداری شود.

دمای نگهداری:

دمای نگهداری توصیه شده در بازه ۳۵-۵ درجه سانتی‌گراد می باشد.