عکسهایی از جراحی پلنگ ایرانی در تهران

ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش در مورد این عمل می گوید: «ریکا»، تنها پنگ ایرانی نر موجود در باغ وحش های ایران است، مدتی بود که به علت ساییدگی یکی از دندان های نیش پایین (دندان نیش پائین سمت راست) و شکستگی و سائیدگی دندان نیش پائین طرف مقابل اعصاب دندان های نیش Expose شده و همچنین آبسه دندانی (Periapical abscess) ایجاد شده و خروج ترشحات چرکی باعث تحمیل درد به حیوان شده بود. آبسه های دندانی می توانند مخاطرات زیادی ایجاد کنند و در صورتی که کنترل نشوند حتی می توانند تهدیدی برای زندگی حیوان باشند.»

وی می افزاید: «پس از معاینات انجام شده و چندین مرحله اخذ رادیوگرافی از دندان های نیش حیوان، مشکلات کاملا مشخص شد و تصمیم گرفتیم علاوه بر درمان آبسه و فیستول ایجاد شده و جلوگیری از انشار عفونت ساختار دندان ها که شکستگی و سایش آنها را از بین برده بود نیز ترمیم شود.»

این دامپزشک می گوید تیم دندانسازی و دندان پزشکی انسانی با همکاری «دکتر امیدواری» و نیز دیگر اعضای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به تیم پیوسته و ریکا به بیمارستان دانشکده دامپزشکی انتقال یافت.

ریکا در باغ وحش تهران با داروهای بیهوشی حیات وحش که عمق بیهوشی و مدت بیهوشی مناسب ایجاد می کردند بیهوش شده و حیوان دوبار تحت جراحی هر بار برای یک دندان نیش قرار گرفت.

پس از پایان درمان آبسه و مشکلات اساسی دندان از هر دو دندان نیش قالب گیری شد و با آلیاژ طلا روکشی به شکل اولیه دندان برای ریکا تدارک دیده شده که در جراحی سوم بر روی دندان حیوان قرار می گیرد. بعد از هر بار جراحی با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب عفونت ها کنترل می شود.

ایمان معماریان می گوید: «ریکا بعد درمان کامل به جایگاه جدید و استاندارد خود انتقال یافته است. لازم به ذکر است یک عدد پلنگ ایرانی ماده امسال به باغ وحش تهران اضافه شده که متاسفانه سه سال پیش به علت آسیبی که تله شکارچیان به دست چپ حیوان وارد کرده بود این اندام خود را از دست داده است ولی همسر ریکا امسال به بلوغ می رسد و برنامه های بسیاری برای این گونه های نادر در باغ وحش تهران داریم.»

وی در خصوص نادر بودن چنین جراحی می گوید: « این جراحی و ترمیم با این وسعت بر روی پلنگ ایرانی نه تنها برای اولین بار در ایران که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است. اعمال مشابهی بر روی دندان یوزپلنگ آفریقایی هم در آفریقا و هم در آمریکا صورت گرفته که با این وسعت و ترمیم کامل همراه نبوده است. 

پلنگ ایرانی، با نام علمی Panthera pardus saxicolor بزرگترین زیرگونه‌ پلنگ است (بزرگتر از پلنگ افریقائی) که بومی غرب آسیا است. این زیرگونه پلنگ در فهرست IUCN در خطر انقراض  قرار دارد و در ایران که اصلی ترین زیستگاه این حیوان است از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی
جراحی پلنگ ایرانی

برچسب ها: