آغوز در این سال ها چه تغییراتی کرده است؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آغوز مهم‌ترین و نخستین خوراکی است که به گوساله‌ها کمک می‌کند تا تندرست باشند و آغاز به رشد کنند. آغوز بیشتر مواد مغذی موردنیاز گوساله، و مهم‌تر از آن، آنتی‌بادی‌های مادری، برای حفظ گوساله در برابر بیماری‌ها، را به او می‌رساند.

در دانشگاه Pen State همواره یک سری پژوهش‌های مربوط به آغوز انجام گرفته است. با گذر سال‌ها، دگرگونی ژنتیکی، تغییر مدیریت‌ها و مواد خوراک گاوها ممکن است روی آن چیزهایی که اکنون در آغوز گاو هلشتاین وجود دارد تغییراتی پیش آورده باشد، بنابراین ما بر آن شدیم که ببینیم آغوز امروزی چه چیزهایی در خود دارد.

ما دامداری‌هایی را در ۴ منطقه عمده در پنسیلوانیا بازدید کردیم و نمونه‌های آغوز گاوهای هلشتاین را گرفتیم. نخست، مقدار چربی، پروتئین، لاکتوز و مجموع مواد خشک نمونه‌ها را اندازه‌گیری کردیم.

آنالیزها، نشان‌دهنده این بود که این مواد در نمونه آغوزهای امروزی، تقریبا در سطح همان استانداردهای ۴۰ سال پیش قرار دارند (جدول زیر را ببینید).

هرچند که میانگین ترکیب آغوزها به‌نظر خوب می‌آمد، اما اختلاف بین نمونه‌ها بسیار گسترده بود. آشکارا بسیاری از نمونه‌ها مقدار کافی از مواد مغذی و حتی بیش از آن را نیز دارا بودند، اما هنگامی‌که می‌بینید کیفیت برخی از نمونه‌ها تا چه اندازه پایین است (همانگونه که در جدول می‌بینید)، آنگاه داستان متفاوتی به چشم می‌آید.

ترکیب آغوز در بررسی‌های پنسیلوانیا
  میانگین پایین ترین بالاترین
چربی (٪) 6/7 2 26/5
پروتئین 14/9 7/1 22/6
لاکتوز 2/5 1/2 5/2
کل مواد خشک 27/6 18/3 43/3
(mg/ml)IgG 41 14/5 94/8
IgA 1/7 0/5 4/4
IgM 4/3 1/1 21

نمونه‌های با کمترین کیفیت، که ما آنها را آنالیز کردیم، حتى آن اندازه مواد مغذی نداشتند که گوساله‌ها از آنها به‌عنوان نخستین غذای خود مواد مغذی کافی برای یک آغاز خوب زندگی را دریافت کنند.

هرچند نخستین دوشش آغوز بسیاری از گاوها آنقدر زیاد است که آغوز آنها رقیق از آب درمی‌آید، اما مهم این است که آغوز همین گاوها را هم هرچه زودتر پس از زایمان بدوشید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، می‌باید آغوز گاو را در دو ساعت پس از زایمان دوشیده باشید.

سطح مواد معدنی و برخی ویتامین‌ها در آغوز گاوهای زیر این پژوهش، به گونه‌ای آشکار از گزارش‌هایی که ۲۰ سال پیش در این زمینه تهیه شده است بالاتر بود، شاید این نشان‌دهنده توجه بیشتر به رساندن مواد معدنی بیشتر به گاوهای خشک، نسبت به ۲۰ سال پیش باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی که به گاوهای خشک داده می‌شود مستقیما روی آغوز اثر می‌گذارند، و بسیاری از این ویتامین‌ها و مواد معدنی کاملا برای تأمین نیاز گوساله‌های تازه‌زا کافی هستند که شاید لازم نباشد این مواد را با تزریق، به آنها برسانیم.

بیشتر بدانیم:
مدیریت آغوز: شروعی عالی برای گوساله
مراقبت از بره و بزغاله نوزاد

یکی دیگر از مواد بسیار مهم تشکیل‌دهنده آغوزهای ما، ایمونوگلوبولین‌ها هستند. مقدار این بخش از مواد، در نمونه‌هایی که ما گرفتیم بسیار نگران‌کننده بود.

سطح ایمونوگلوبولین‌ها بسیار متفاوت بود، اما نگرانی مهم‌تر، پایین بودن مجموع تراکم ایمونوگلوبولین‌ها در نمونه‌ها - برابر با ۴۷ میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر آغوز بود. معمولا ۵۰ میلی‌گرم ایمونوگلوبولین در هر میلی‌لیتر شیر میزانی برای داشتن کلستروم لبه مرز می‌باشد.

بنابراین، به‌طور متوسط، ایمونوگلوبولین نمونه‌های آغوز ما، سرمرز بود. در حالی‌که در برخی نمونه‌ها، ایمونوگلوبولین آغوز، بسیار بالا و بیش از حد کفایت بود، ولی به همان اندازه در بیشتر نمونه‌ها، بسیار پایین‌تر و تعداد کمی از آنها که تعداد کمتری بودند بی‌اندازه پایین نشان می‌داد.

در حقیقت، این نمونه‌ها را که ایمونوگلوبولین آنها بی‌اندازه پایین بود، اصلا نمی‌توان آغوز واقعی به‌حساب آورد، و گوساله‌ها حتى اگر آغوز هر ۴ کارتیه را هم می‌خوردند بازهم به اندازه کافی ایمنی به دست نمی‌آوردند.

پژوهش‌های انجام گرفته در گذشته نشان داده‌اند که هرچه حجم آغوز از نخستین دوشش بالا می‌رود، کیفیت آغوز به همان نسبت به میانگین نزدیک می‌شود. قاعده این است که، اگر آغوز گاو در نخستین دوشش از 6/8 لیتر بیشتر باشد (به شرط این که هر چهار کارتیه به‌خوبی دوشیده شده باشند) احتمال بسیار دارد که کیفیت این آغوز لبه مرز و یا ضعیف باشد.

گاوهایی که دارای ژنتیک بالای شیردهی هستند، شیر بیشتری می‌دهند و پس از زایمان سرعت روان شدن شیر آنها نیز بیشتر می‌شود. گاوهایی که شیر آنها پیش از زایمان از سرپستان‌ها «نشت» می‌کند، بیشتر ارزش آغوز واقعی خود را با تراوش شیر ازدست می‌دهند.

افزون بر این‌ها، دیر دوشیدن آغوز پس از زایمان، سبب کاسته شدن از سطح IgG آغوز می‌شود.

کاسته شدن از IgG در آغوز گاوهایی که نخستین دوشش آنها دیر انجام می‌گیرد شاید به این سبب است که گاو، یا ایمونوگلوبولین‌های آغوز را از پستان به درون خون بازپس می‌گیرد، یا رقیق شدن IgG با افزایش تولید شیر پیش می‌آید، و یا این که هر دو این عوامل سبب کاهش سطح IgG آغوز گاوهایی می‌شود که آغوز آنها دیر دوشیده می‌شود.

یکی دیگر از ابزار این پژوهش، بررسی وضع باکتریولوژیکی نمونه‌های آغوزها بود. ما پی بردیم که شمار استاندارد باکتری‌ها در نزدیک به ۳۰ درصد از نمونه‌های آغوز، بالاتر از شمار استاندارد باکتری‌های شیر خام با کیفیت است (برابر، یا کمتر از  cfu ۵۰۰۰ در هر میلی‌لیتر).

از آنجا که ما یک استاندارد مشخص برای شمار باکتری‌های آغوز در دست نداریم، آنچه که برای شیر خام درنظر گرفته شده است را به‌عنوان نقطه آغاز مقایسه برگزیدیم. نمونه‌های ما به ما می‌گویند که در برخی از دامداری‌ها جای جداگانه‌ای برای جمع‌آوری آغوز برای بهبود بخشیدن به آن اختصاص داده‌اند.

این کار، به معنای توجه بیشتر به پاکیزه کردن رویه کارتیه‌ها و سرپستان‌ها پیش از آغوزگیری، یا به معنای پاکیزه کردن و ضدعفونی کردن مرتب دستگاه دوشیدن آغوز و سطل آغوز خوران، و یا ذخیره کردن آغوز به شیوه‌ای که رشد باکتری‌ها را محدود کند، می‌باشد.

روش بهتر جمع‌آوری آغوز می‌تواند به کاستن از شمار باکتری‌های آغوز و باکتری‌های بالقوه زیان‌آوری که به گوساله‌های تازه‌زا می‌رسد کمک کند. در یک پژوهش دیگر در همین زمینه، ما می‌خواستیم پی ببریم که آیا باور دیرینی که می‌گوید تلیسه‌ها آغوز ضعیف‌تری از گاوهای مسن‌تر دارند، هنوز هم درست است یا نه.

در این پژوهش، ما چهار دامداری بزرگ‌تر را به‌کار گرفتیم و در طی ۴ ماه آغوز همه گاوهایی را که زایمان کردند آنالیز کردیم. آنچه به آن پی بردیم این بود که با برنامه تغذیه امروزی واکسیناسیون، و مدیریت تلیسه‌ها، سطح IgG آغوز در تلیسه‌ها و گاوها تقریبا هم‌سطح بود. این، به این معنی است که نیازی به کنار نهادن آغوز تلیسه‌ها نمی‌باشد.

با آغوز تلیسه‌ها هنگامی‌که معیارهای موردنظر شما را برآورده کند می‌باید برای با آغوز گاوها رفتار شود و این می‌تواند مقدار آغوز در اختیار شما را افزایش دهد. در حالی‌که میان آغوز گاوهای مسن‌تر همیشه تفاوت آنتی‌بادی بیشتری دیده می‌شود، بسیاری از آنها به اندازه‌ای آغوز تولید می‌کنند که آغوز اضافی، تراکم ایمونوگلوبولین‌ها را رقیق می‌سازد.

ما پی بردیم که برخی از تلیسه‌ها تراکم ایمونوگلوبولین بالاتری در آغوزشان نسبت به گاوهای مسن دارند. بسیاری از جنبه‌های مدیریت آغوز، کارهای تازه‌ای نیست و تغییر چندانی با گذشته نکرده است، ولی ما مرتبا دیدیم که نرخ تلفات و بیماری گوساله‌های تازه را در همان سطحی قرار دارد که ۱۵-۲۰ سال پیش قرار داشت.

یکی از دلایل قطعی برای این که ما نمی‌بینیم که سطح تلفات و بیماری گوساله‌های تازه‌زا پایین برود این است که کیفیت آغوز و کارهای مدیریتی آغوز بدان گونه که می‌باید، بهبود نیافته است. بسیاری از این کارها با تغییرات کوچکی در مدیریت گوساله تازه‌زا، و گاوی که تازه زاییده است، می‌تواند اصلاح شود.


نوشته: Jud Heinrichs و Coleen Jones پرفسورها و پژوهشگران بخش گاو شیری و جانورشناسی دانشگاه Pan State (آمریکا) مجله Hoard' s Dairy Man

منبع: نیکوتک