احتمال واگذاری دامپزشکی به وزارت بهداشت قوت گرفت.

به گزارش دامپزشک، واگذاری سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، موضوع جدیدی نیست. از اواخر دولت نهم زمزمه‌های این واگذاری شنیده شد. پرچم دار این طرح هم منادی سفیدان نماینده دامپزشک مجلس است که دور دوم حضور خود در پارلمان را تجربه می کند.

اگرچه او در مجلس گذشته برای طرح انتقال تنها بود اما در مجلس نهم علی ایرانپور دومین نماینده دامپزشک مجلس هم به یاری او شتافت. آنها معتقدند ماهیت دامپزشکی با وزارت بهداشت همسویی بیشتری دارد در حالی که تضاد اولویت‌ها بین دامپزشکی و کشاورزی سبب سردرگمی در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود. البته خود مسوولان این سازمان خواستار استقلال سازمان و منفک شدن از وزارتخانه‌ها هستند تا به این ترتیب بودجه مستقلی نیز دریافت کنند. اما هستند مسوولانی که می‌خواهند دامپزشکی را برای حفظ منافعشان در زیرمجموعه خود حفظ کنند. بارزترین اقدام متصدی وزارت جهادکشاورزی برای حفظ این زیربخش خود، عزل مجتبی نوروزی رییس سازمان دامپزشکی در دولت نهم به دلیل اعلام موافقت او با انتقال به وزارت بهداشت بود.

سفیدان عضو کمیسیون برنامه مجلس می‌گوید: من اعتقاد دارم دامپزشکی نباید زیرمجموعه کشاورزی که یک مجموعه تولیدی است باشد بلکه به دلیل همسو بودن اهداف بهداشتی و دغدغه‌های سلامت در جامعه باید به وزارت بهداشت سپرده شود. نگاه جهادی‌ها تولیدی است و نگاه بهداشتی‌ها حفظ بهداشت عمومی. لذا اهدافی که در بخش بهداشت کشور وجود دارد با اولویت‌های دامپزشکی هم‌مسیر است. ولی جهادکشاورزی، دامپزشکی را همواره وصله ناجور به خود می‌بیند. نه دامپزشکان طاقت کار کردن زیرنظر صاحبان صنعت را دارند و نه صاحبان صنعت حق دامپزشکان را به خوبی ادا می‌کنند.

به دامپزشکان اصفهانی قول داده‌ام

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم تاکید می‌کند: با توجه به اینکه یکی از دو دامپزشک مجلس هستم، بر اساس وظیفه و قولی که به دامپزشکان اصفهانی داده‌ام، موضوع جدا کردن دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی را پیگیری می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل تصورات پزشکان که رشته خود را دارای اهمیت فوق العاده زیاد می‌دانند و در مقابل جایگاهی برای دامپزشکی قائل نیستند، بهتر نیست سازمان دامپزشکی به صورت مجموعه‌ای مستقل زیر نظر رییس جمهور مدیریت شود، می‌گوید: یک ساختار مستقل که کاری با وزارت جهاد نداشته باشد، بهترین گزینه برای دامپزشکی است.

ایرانپور ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد دامپزشکی زیر نظر وزارتخانه‌ای خاص مدیریت شود، بهتر است که به دلیل همخوانی وظایف آن، با وزارت بهداشت ادغام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر علت موضع گیری متولیان وزارت بهداشت به دلیل ضعف عملکرد سازمان دامپزشکی است که این ضعف‌ها نیز به دلیل قرار گرفتن این مجموعه زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم مبارکه گفت: اگر قوانین به خوبی تعریف شود، برای ادغام دامپزشکی با وزارت بهداشت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

تخصیص ردیف اعتباری جداگانه راهکار مناسب‌تری است

با وجود آنکه نمایندگان مجلس موضوع الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت را پی‌گیری می‌کنند؛ معاون این سازمان می‌گوید: بحث الحاق به صورت جدی مطرح نشده است.

محسن مشکات معاون بهداشت، پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی معتقد است: به نظر می‌رسد منطقی‌ترین راهکار در این شرایط این است که بودجه‌های مربوط به بخش بهداشتی وظایف سازمان دامپزشکی به صورت جداگانه در اختیار سازمان قرار گیرد تا این ارگان مجبور نباشد اعتبارات بخش تولید را به ارتقا بهداشت جامعه اختصاص دهد و بتواند به صورت کامل و مطابق انتظار وظایف بهداشتی‌اش را به انجام برساند.

او با بیان اینکه مشکل ما جدایی از یک وزارتخانه و پیوستن به وزارتخانه دیگر نیست خاطرنشان می‌کند: قسمتی از وظایف سازمان دامپزشکی به بخش تولید ارتباط پیدا می‌کند و بخش دیگر آن به ارتقا بهداشت جامعه مربوط است.

مشکات تصریح می‌کند: هرچند با پیوستن این سازمان به وزارت بهداشت احتمال اختصاص بودجه و امکانات بیشتر وجود دارد ولی دوباره بخش بزرگی از وظایف سازمان دامپزشکی رها شده و مورد غفلت قرار می‌گیرد که آن وظایف مرتبط با بخش تولید است. بنابراین سازمان دامپزشکی در هر دو صورت با یک نوع مشکل روبرو است.