چنانچه در گوسفندی خارش وجود داشته باشد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ چنانچه خارش وجود داشته باشد در این‌صورت باید به عوارض زیر مشکوک شد، دقت فرمایید که مطالب فقط جهت اگاهی است و دامداران هرگز بدون مشورت با دامپزشک اقدام به خودردمانی نکنند.

۱- اگر لرزش و جود دارد و گوسفند تعادل خود را ازدست داده و فلج می‌شود، اسکرپی است. خبر 3847 بند ۴

۲- اگر فرق سر گوسفند پوسته پوسته شده ومخاط بینی هم متورم است و دام با پا صورت را می‌خاراند درماتوز است عامل بیماری نماتود شبیه نخ است که غالبا در سرخرگ کاروتید، مزانتر و ایلیاک به تعداد ۱ تا ۱۲ عدد وجود دارد.

درمان اختصاصی تزریق عضلانی 0/3 گرم تارترات امتین در ۳۰ cc محلول ۵۰ درصد گلوکز است که تا ۸ هفته یک نوبت تکرار می‌شود.

3- اگر دام بی‌قرار است و خود را به حصار می‌مالد و در معاینه شپش (مگس بی بال) دیده می‌شود کداست. عامل مولد عارضه مزبور یک مگس بی‌بال بنام شپش ملوفاگوس اوینوس است، جهت درمان بایستی پشم‌چینی کرده و حمام ضدکنه با روتنون با آزونتول داد.

۴- اگر ناحیه‌ای را گاز می‌گیرد و پوست آن ضخیم و چروک دارد و دلمه بسته است بیماری جرب است. عامل جرب پنج نوع مایت است. پسوریت و سارکوپتس - کوریوپتس - دمودکس و پسوردگیت.

برای پیشگیری بایستی مقررات قرنطینه و حمام دادن دام‌ها بین منطقه آلوده و پاک عملی شود. برای درمان دام مبتلا را حمام ضدبندپایان ازقبیل آزونتول و غیره می‌دهند.

۵- اگر پایش را به زمین بکوبد و سرخی و مو ریختگی و دلمه پوست بخصوص در ناحیه بین دوسم باشد بیماری ترمبیدوز است.

عامل بیماری مایت ترمبیکولاسارسینا است. روش رضایت‌بخشی برای پیشگیری و درمان ذکر نشده است.

۶- اگر خارش محدود به یک قسمت مشخص و دائمی نیست و وضعیت عمومی دام بد است و دام بی‌قرار است و بخصوص در زمستان شدت می‌یابد بایستی معاینه کرد و در جستجوی شپش بود یعنی احتمالا بیماری شپش گوسفند است.

عامل مولده این عارضه شپش گزنده دامالینا اویس است. برای پیشگیری احتمالا حمام دادن سالیانه دام‌ها مفید باشد. برای درمان با شپش نیز از سموم فسفره استفاده می‌شود.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
تشخیص عملی بیماری های گوسفند و بز و درمان و پیشگیری آنها