شناخت و تشخیص علائم فحلی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اساس تشخیص علائم فحلی، درک چرخه فحلی گاو است. شناخت و درک تغییرات رفتاری و فیزیولوژیک در زمان چرخه فحلی گاو ضروری می‌باشد.

مهمترین نکته برای تشخیص فحلی، دانستن مفهوم جفت‌خواهی یا فحلی است. فحلی یک رفتار است. این رفتار زمانی پدیدار می‌گردد که گاو ماده، پذیرنده گاو نر برای پرش و جفت‌گیری می‌باشد.

این امر باوجود بدیهی بودن، اغلب مورد غفلت واقع شده و یا فراموش می‌شود. هنگامی‌که شما گاوها و تلیسه‌ها را ازلحاظ فحلی بررسی می‌کنید، باید درنظر داشته باشید که در جستجوی گاوهایی هستید که اجازه جفت‌گیری را به گاو نر می‌دهند.

گاو در بیشتر روزهای چرخه فحلی خود، آماده جفت‌گیری نیست. اما حدودا در روز شانزدهم یا هفدهم چرخه، تغییراتی در تخمدان‌ها رخ می‌دهد که گاو را برای جفت‌گیری آماده می‌سازد.

نیمه اول این دوره، مرحله پیش فحلی است. تخمدان‌ها در این مرحله، مقادیر فزاینده‌ای استروژن تولید می‌کنند که سبب جاری شدن موکوس شفاف از فرج گاو می‌شود.

افزایش جریان خون در اندام‌های تناسلی، موجب تورم و قرمزی فرج و قسمت‌های خارجی اندام‌های تناسلی می‌شود. در این زمان رفتارهای گاو تغییر می‌کند، بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌گردد.

بیشتر بدانیم:
تلقیح مصنوعی و سوپر اوولاسیون در گاو

لیسیدن و مالیدن چانه بر کپل سایر گاوها مشاهده می‌شود. و مهم‌تر اینکه تلاش می‌کند بر روی گاوهای دیگر بپرد. تغییرات قابل توجه، زمانی رخ می‌دهد که گاو وارد مرحله فحلی حقیقی می‌شود.

فقط در این مرحله است که گاو به دیگر گاوها اجازه پرش می‌دهد. تغییرات فیزیلوژیکی که در مرحله پیش‌فحلی مشاهده شد. در این مرحله نیز ادامه می‌یابد.

فعالیت‌های حرکتی نیز در طی فحلی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابند. گاو در زمان فحلی به میزان 4برابر بیشتر از روزهای چرخه فحلی حرکت می‌کند.

حتی گاوهایی که در جایگاه تای‌استال مقید شده‌اند نیز فعال‌تر شده، بیشتر بالا و پایین می‌برند و به دور جایگاه خود می‌چرخند.

علاوه بر شناخت تغییرات فیزیولوژیک و رفتاری که در طی دوره فحلی رخ می‌دهد، شما باید بدانید کدام گاوها در مرحله فحلی هستند، چه موقع رفتار فحلی را نشان می‌دهند، چه مدت در فحلی باقی خواهند ماند و در چه مکانی رفتار‌های فحلی را به نمایش می‌گذارند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
فحل یابی کلید تلقیح موفقیت آمیز