همه چیز درباره مدفوع سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همیشه اولین و ساده‌ترین عنصری که مارا از سلامت حیوانات باخبر می‌کند، مدفوع آنهاست. شما به عنوان سرپرست یک سگ باید باوسواس و دقت به مدفوع حیوان دقت کنید.

همه‌چیز در مدفوع سگ، از رنگ گرفته تا شکل و قوام آن دلیل مشخصی دارد. حال به راهنمایی بیشتر می‌پردازیم تا پاسخ خوبی برای سوالات خود پیدا کنید.

 هر سگی مدفوع می‌کند و ممکن است چیز غیرقابل توجهی بنظر نرسد اما آیا می‌دانید که مدفوع سگ شما می‌تواند شاخص خوبی از سلامت او باشد؟ و حتی با دقت و شناسایی آن می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

به همین دلایل است که باید توجه زیادی به مدفوع سگ کرده و قادر باشید اطلاعاتی را که به شما می‌دهد، بدست آورید.

مشخصات مدفوع سالم سگ

بخش‌های دیگر این مقاله:
مدفوع سگ باید چه شکل و رنگی داشته باشد؟
دلایل بروز یبوست و اسهال در سگ
اسهال استرسی در سگ ها

چرا سگ من مدفوع می‌خورد؟

مدفوع‌خواری در سگ یا کوپروفاژی به چه دلایلی در سگ‌ها بروز می‌کند؟ صادقانه بگوییم، متخصصان هنوز به‌طور کامل و دقیق به دلیل آن پی نبرده‌اند.

برخی نظریه‌ها مبنی بر این هستند که سگ‌ها با خوردن مدفوع تلاش بر این دارند که مواد مغذی بیشتری را از آنچه خورده‌اند دریافت کنند، اما درحال حاضر هیچ مطالعه علمی برای تایید این نظر وجود ندارد.

شاید مدفوع برای سگ‌ها بو و طعم خوبی داشته باشد! هیچ موردی برای مشخص کردن طعم موردعلاقه سگ وجود ندارد.

چگونه جلوی خوردن مدفوع در سگ را بگیریم؟

همانند بسیاری از موارد دیگر ممکن است که لازم باشد از روش آزمون و خطا استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم فوراً مدفوع را تمییز کرده و به سگ دستور "رهایش کن" را بیاموزید یا بازدارنده‌های چشایی روی مدفوع بپاشید.

بیشتر بدانیم:
چرا سگ ها مدفوع خود را می خورند؟ راه حل آن چیست؟

چرا سگ مقعد خود را به زمین می‌کشد؟

کشیدن مقعد روی زمین می‌تواند امری طبیعی برای سگ‌ها باشد، مخصوصاً اگر مدفوعی شل دارند. با این‌حال باید مراقب رفتار و نوع مدفوع سگ باشید.

بنابراین اگر چنین رفتاری بصورت یک عادت درآمده و بیشتر از چیزی است که سگ بخواهد مقعد خود را تمییز کند، باید با دامپزشک درمیان بگذارید. سگ‌هایی با این رفتار، ممکن است از مشکلاتی در کیسه‌های مقعدی رنج ببرند.

چرا پس از تغییر رژیم غذایی، مدفوع سگ تغییر می‌کند؟

اگر زمانی مجبور شوید رژیم غذایی سگ را تغییر دهید، این کار ممکن است تا مدتی، بر مدفوع او نیز تاثیر بگذارد. درست مثل ما انسان‌ها، وقتی غذایی جدید را در یک کشور خارجی می‌خوریم، چند روز طول می‌کشد تا به آن سازگار شویم. سگ‌ها نیز وقتی غذای جدیدی را شروع می‌کنند چنین چیزی را تجربه خواهند کرد.

برای پیشگیری از بروز مشکل در اثر تغییر رژیم غذایی بهتر است این کار را آهسته و سنجیده انجام دهید. این کار را طی یک دوره 7 – 10 روزه انجام داده و غذای جدید را به غذای قدیمی اضافه کنید، و رفته‌رفته از حجم غذای قدیمی کاسته و به غذای جدید بیافزایید.

از روزی که سگ جدیدم را به خانه آورده‌ام اسهال است، آیا بیمار است؟

اگر سگ جدیدی را به سرپرستی می‌گیرید باید بدانید که نقل مکان به خانه جدید نه تنها برای ما، که برای سگ‌ها نیز امری پرتنش و استرس‌زاست.

قرار گرفتن در یک محیط جدید می‌تواند منجر به استرس و بروز مشکلات هاضمه شود. سعی کنید در این زمان رژیم غذایی سگ را کم‌کم تغییر دهید و اگر تا 10 روز مشکل برطرف نشد حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

هنگام پیاده‌روی سگ چیز نامشخصی خورد، آیا مشکلی پیش می‌آید؟

سگ‌ها رفتگران طبیعت هستند و اغلب دوست دارند همه‌چیز را کشف کنند. به همین دلیل گاهی در هنگام پیاده‌روی چیز نامناسبی را پیدا کرده و می‌خورد.

بسته به فعالیت روده‌ای سگ، علائم ممکن است چندی پس از خوردن، بروز کند. ممکن است باعث اسهال یا شل شدن مدفوع شود، اگر این حالت ادامه یافت باید با دامپزشک مشورت کنید.

نکته مهم دیگری که باید درنظر داشته باشید اینست که همیشه هنگام پیاده‌روی مقداری آب تازه و تمییز همراه داشته باشید تا با کمک آن تشنگی سگ را برطرف کرده و از نوشیده شدن آب‌های آلوده جلوگیری نمایید.

بیشتر بدانیم:
نحوه صحیح پیاده روی سگ

منبع: purina

ترجمه: مهسا احمدزاده