ماهیان گرمسیری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهیان گرمسیری (tropical fishes)، ماهی‌های آب شیرین هستند که در کشورهای گرمسیری مانند؛ امریکای جنوبی و آسیا یافت می‌شوند. برای نگهداری ازین ماهی‌ها در آکواریوم به بخاری نیاز خواهید داشت تا دمای آب را بین 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد نگه دارد.

با این‌حال تحمل اختلاف دما در هر ماهی، متفاوت است. برخی از ماهیان گرمسیری می‌توانند در دامنه‌ی دمایی وسیع‌تری زنده بمانند اما دچار استرس شده و مستعد بیماری خواهند بود.

برخی از انواع ماهی گرمسیری عبارتند از:

تتراها (Tetras)، گربه ماهی بریستلنوز (Bristle nose Catfish)، مولی‌ها (Mollies) و پلاتی‌ها (Platies).


زیستگاه‌های ماهیان گرمسیری

بیش از 80% گونه‌های موجود در بازار ماهیان زینتی، متعلق به آب‌های شیرین هستند. زیستگاه‌های آنان شامل نهرهای روان، رودهای خروشان تا دریاچه‌های بزرگ و حوضچه‌های راکد کوچک می‌باشد.

- مکان: امریکای مرکزی

امریکای مرکزی منبع بسیاری از گونه‌های زنده‌زا (Livebearer) و سیکلیدها (Cichlid) است.

- مکان: امریکای جنوبی

امریکای جنوبی و به‌ویژه حوزه رود آمازون سرچشمه بسیاری از گونه‌های تترا (Tetra) و گربه ماهی (Catfish) است.

- مکان: دریاچه‌های ریفت آفریقا

دریاچه‌های ریفت آفریقا (دریاچه‌هایی که در شکاف گسل‌ها تشکیل شده‌اند) زیستگاه گونه‌های مختلف سیکلید است. بسیاری از این گونه‌ها استراتژی منحصر به‌فردی برای تولیدمثل دارند بدین صورت که برای محافظت از تخم‌ها در برابر شکارچیان آنها در دهان خود نگه می‌دارند.

نام برخی از این گونه‌ها ماهی فرونتوزا (Frontosa) و ماکروی زرد (Electric Yellows) می‌باشد.

- مکان: آسیای صغیر

این منطقه شامل تایلند تا هند بوده و منشا بسیاری از گونه‌های زینتی همچون بارب (Barb) و گورامی (Gourami) است. همچنین زیستگاه ماهی‌های جنگجوی سیامی (Siamese fithing fish) می‌باشد.

- مکان: استرالیا

استرالیا دارای طیف متنوعی از گونه‌های ماهی آب شیرین گرمسیری است که در شمال کوئینزلند، استرالیای غربی و سرزمین‌های شمالی یافت می‌شوند. این گونه‌ها شامل: ماهی رنگین‌کمانی (Rainbowfish) و آروانا ساراتوگا (Saratoga) می‌باشد.