انتقاد فعالان صنعت طیور از ارزانی مرغ و تخم‌مرغ

به‌گزارش تسنیم، براساس اظهارات فعالان این صنعت، برپایی نمایش‌گاه‌های ضیافت به هنگام ماه رمضان و نمایشگاه‌های بهاره از جمله اقداماتی هستند که بی‌عدالتی را در جامعه گسترش می‌دهد چرا که منبع تهیه و تولید همه این کالاها برای نمایشگاه‌ها و فروش‌اه‌های دائمی یکی است، حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا به‌هنگام این ایام خاص کالاهای اساسی از طریق فروش‌گاه‌ها و مغازه‌هایی که در طول سال مالیات پرداخت کرده‌اند، توزیع نشود؟ و از طرفی با این کار باعث مصرف بی‌رویه محصولات به دلیل قیمت پایین‌تر آن‌ها شویم؟

در ادامه این جلسه ارزان نگه‌داشتن قیمت مرغ و تخم‌مرغ در هر شرایطی به عنوان یکی از سیاست‌های نادرست دولت معرفی شد. به اعتقاد فعالان صنعت طیور این نگاه دولت هر روز از مرغ‌داران قربانی می‌گیرد. هرچند باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که امروز مرغ از نان هم برای دولت مهم‌تر شده است و اگر این کالای اساسی از سفره مردم دور شود، دولت دیگر پاسخی برای مردم ندارد.

براساس این گزارش در حال حاضر مصرف سرانه با درآمد سرانه هماهنگی ندارد و حل این معضل باید در اولویت کاری دولت جدید قرار گیرد.

از سوی دیگر این عدم هماهنگی در تولید و مصرف باعث از بین رفتن سهم بالایی از تولیدات تخم‌مرغ در کشور شده است. طی یک سال اخیر شاهد آن بودیم که دولت تنها از تولید حمایت می‌کند و تسهیلات را به این بخش اختصاص می‌دهد در حالی که ضعف این صنعت به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود باید به جای تشویق تولید از توسعه صنایع تبدیلی حمایت کرد.

گفتنی است به اعتقاد اعضای حاضر در این نشست حوزه کشاورزی هم قبل و هم بعد از انقلاب از مدیریت‌های اقتصادی و متمایل به سمت بازرگانی بوده است، رنج می‌برد و این مسأله در سال‌های گذشته شدت فزاینده‌ای یافته است.

در بخش دیگری از جلسه، معلم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، هم‌افزایی و هماهنگی بین تشکل‌های مختلف مربوط به یک حوزه را اتفاقی مهم و ضروری برشمرد و توضیح داد: «متأسفانه تاکنون این حوزه از سیاست‌های کلان بی‌بهره بوده و بر اساس ضوابط بخشی و مقطعی اداره شده است. بنابراین تصمیم گرفتیم که تشکل‌‌های بخش‌های مختلف کشاورزی را دور هم جمع کرده و فدراسیون‌های مختلف این حوزه را تشکیل دهیم.»

براساس این گزارش فدراسیون‌ها یا همان شوراهای ملی یک پله از تشکل‌ها بالاتر بوده و از جایگاه ویژه‌ای در سطح جامعه و از نگاه دولت برخوردار هستند.

با تشکیل شوراهای ملی هم صدایی و انسجام لازم تشکلی ایجاد شده و دولت برای مشورت‌خواهی می‌تواند مستقیم به آن‌ها مراجعه کنند.

در پایان جلسه مقرر شد این هم‌اندیشی به‌طور مستمر و در طول زمانی مشخص با حضور همه تشکل‌های صنعت طیور برگزار شود.