5 فایده عسل برای سگ ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید تابحال به مفید بودن عسل برای سگ‌ها فکر کرده باشید. درست فکر کردید عسل مفید است اما باید به چند مورد توجه کنید.

این فواید نه تنها از عسل بلکه از تمام محصولات زنبورعسل مانند: گرده، ژل رویال، موم عسل و بره موم برمی‌آید. حال ببینیم عسل و مشتقاتش چه فوایدی برای سگ دارند.

بخش دوم این نوشته:
خواص دیگر فرآورده‌های زنبورعسل

فوایده عسل برای سگ‌ها

عسل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سگ برای حفظ سلامت به آنها نیاز دارد. گرچه این بخش کوچکی از فواید عسل بوده اما می‌تواند یک مکمل غذایی عالی برای سگ باشد، 5 موردی که در ادامه بیان شده است را دنبال کنید.

1- عسل برای رفع آلرژی

اگر سگ شما حساسیت فصلی دارد، عسل می‌تواند مفید باشد. عسل حاوی مقداری کمی گرده گل است، هنگام خوردن آن، ذرات گرده به آرامی وارد بدن سگ شده و به ساختن پادتن در بدن کمک می‌کند. هنگامی که فصل حساسیت شروع شود این پادتن‌ها از واکنش‌های خودایمنی بدن دربرابر گرده‌های گل معلق در هوا، جلوگیری می‌کنند.

مصرف عسل‌های محلی بهتر است چراکه حاوی همان گرده‌هایی است که برروی سگ شما تاثیر می‌گذارند.

علاوه بر این، گرده‌ها حاوی کوئرستین هستند (کوئرستین یک بیوفلاوونوئید است همراه با آنتی‌هیستامین‌ها) که می‌تواند آبریزش چشم و خارش را کاهش دهد.

دکتر Jay Brekke عسل خالص و تصفیه نشده را برای تقویت سیستم ایمنی سگ‌ها پیشنهاد می‌کند تا دچار حساسیت‌های فصلی و محیطی نشوند.

2- عسل برای مشکلات پوستی

اگر سگ شما دچار موارد زیر می‌شود؛

- تورم و قرمزی پوست (hot spots)

- اگزما

- نیش حشرات

- خراش یا زخم پوستی

مالیدن موضعی عسل برروی ناحیه آسیب‌دیده، مسکن بسیار عالی بوده و می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند. عسل خام تصفیه‌نشده خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد.

عسل نه تنها بخاطر قابلیت کاهش رطوبتی که دارد، رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه با تولید مقدار کمی هیدروژن پراکسید، ضدعفونی‌کننده بسیار قوی محسوب شده که بدون آسیب رساندن، به ترمیم بافت‌ها و پاکیزه شدن پوست کمک می‌کند.

همچنین عسل به کاهش درد و التهاب نیز کمک کرده و آنزیم‌های موجود در آن جهت تحریک پوست برای رشد و بازسازی موثر است.

نکته: اگر عسل خیلی غلیظ و سفت است آنرا در جایی گرم قرار دهید تا نرم شده و بتوان به‌راحتی آنرا برروی پوست مالید، پس از مالیدن برروی پوست موضع با بانداژ بپوشانید تا سگ عسل را لیس نزند.

بیشتر بدانیم:
فواید خوردن سیرابی برای سگ ها
معجزه عسل
شاه‌انگبین یا ژل رویال

3- عسل برای بهبود سرفه و سوزش گلو

شاید خود شما تابحال این تجربه را داشته باشید که با مصرف عسل درد یا خارش گلو را درمان کنید، برای سگ‌ها نیز همین‌طور است.

اگر سگتان دچار سرفه یا دیگر مشکلات تنفسی است، عسل راهی بسیار عالی برای تسکین آن است.

4- عسل برای بهبود هضم

آیا سگ شما مشکلات گوارشی دارد؟ مانند؛

- سوء هاضمه

- یبوست

- اسهال

مصرف روزانه مقداری عسل می‌تواند راه موثری برای رفع این ناراحتی‌های گوارشی باشد.

همچنین پری‌بیوتیک و پروبیوتیک موجود در عسل، نقش بسزایی در سلامت گوارش دارند.

5- عسل برای متعادل کردن وزن

مطالعات نشان داده که خوردن عسل می‌تواند واکنش‌های گرسنگی را کاهش دهد.

عسل حاوی قندی است که به شکلی متفاوت از شکرها تجزیه می‌شود؛ به انسولین کمتری نیاز داشته و بسیار آهسته‌تر جذب خون می‌گردد، درنتیجه می‌تواند سرعت هضم و تبدیل گلوکز را پایین بیاورد.

اگر سگ شما به‌راحتی دچار اضافه وزن می‌شود، با اضافه کردن مقدار کمی عسل به خوراکش می‌توانید به حفظ وزن متعادل او کمک کنید.

احتیاط های لازم درمورد مصرف عسل برای سگ‌ها

اگر سگ شما دیابتی است درمورد مصرف عسل بسیار مراقب باشید. تحقیقات حاکی از آنست که ممکن است اثرات ضددیابتی در دیابت شیرین (دیابت نوع 2) داشته باشد، اما بیشتر سگ‌ها دچار دیابت نوع 1 می‌شوند، بدین معنی که لوزالمعده آنها انسولین تولید نمی‌کند.

اگر می‌خواهید به سگ دیابتی خود عسل بدهید تاثیر آن بر قند خونش را بادقت چک کرده و کنترل کنید یا از دامپزشک مشورت بگیرید.

مصرف عسل برای توله‌سگ‌ها

از دادن عسل به سگ‌های زیر یک سال خودداری کنید.

عسل تصفیه نشده ممکن است حاوی اسپور کلستریدیوم بوتولینوم باشد و ازآنجا که توله‌سگ هنوز سیستم ایمنی ضعیفی دارد این اسپورها می‌تواند آنها را بیمار کند.