گوسفند نژاد همشایر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشا گوسفند همشایر (Hampshire) کشور انگلستان است، که به همشایر داون (Hampshire Down) نیز معروف است، این نژاد حدود سال 1829 تولید شده که از پیوند دو نژاد Wiltshire Horn و  Berkshire Nott می‌باشد.

نام این نژاد از زادگاهش همشایر که در سواحل جنوبی انگلستان واقع شده است، سرچشمه می‌گیرد، که آب و هوایی دلپذیرتر از دیگر بخش‌های انگلستان دارد.

گوسفند همشایر

خصوصیات ظاهری گوسفند همشایر

گوسفند همشایر نژاد بزرگی است که دارای ماهیچه‌های قوی و بدنی حجیم و مکعبی است. پشم‌های بدنشان سفید رنگ بوده و چهره‌ای تیره دارند، گوش‌هایی نسبتاً بلند و تقریباً افتاده، معمولاً پاها از زیر زانو تیره رنگ می‌شوند. قوچ و میش این نژاد فاقد شاخ هستند.

متوسط وزن بدن میش‌های بالغ حدود 91 کیلوگرم و قوچ‌های بالغ 120 کیلوگرم است.

گوسفند همشایر نژادی گوشتی است که برای تولید گوشت پرورش داده می‌شود.

گوسفندان نژاد همشایر حیواناتی بسیار پرطاقت هستند و تقریباً برای همه مناطق آب و هوایی مناسب‌اند. فصل تولیدمثل طولانی داشته و درصد چندقلوزایی در میش‌ها بالاست. با اینکه جثه بزرگ و فعالیت زیاد این نژاد کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد اما دامداران آنها را بی‌سر و صدا و خونسرد توصیف می‌کنند، که این ویژگی مزیتی برای دامداران و نمایشگاهیان می‌باشد. میش‌های بالغ همشایر به‌طور متوسط حدود 2/7 تا 4/5 کیلوگرم پشم تولید می‌کنند. طول متوسط پشم گوسفند 5 تا 9 سانتی‌متر است.

کاربری گوسفند همشایر

نام نژاد گوسفند همشایر Hampshire
هدف پرورش گوشت
نکات ویژه حیواناتی پرطاقت و فعال هستند،
تقریباً با همه اقلیم‌ها سازگار است،
دوره‌ی تولیدمثل طولانی و قابلیت چندقلوزایی دارد،
بسیار پرتحرک و بسیار مناسب برای تولید گوشت
ابعاد بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 120 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 91 کیلوگرم
شاخ ندارد
مقاومت اقلیمی تقریباً همه اقلیم‌ها
رنگ سفید
گستردگی متداول
منشا انگلستان

مشخصات گوسفند همپشایر
منبع: roysfarm

ترجمه: مهسا احمدزاده