شناسایی تخم انگل‌های طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شکل تخم برخی از کرم‌ها و بند سستودهای مهمی که در مدفوع پرندگان یافت می‌شود در این مطلب آورده شده است.

شناسایی تخم انگل‌ها

شکل تخم‌ها را می‌توانید در این تصویر ببینید.
شناسایی تخم انگل‌های طیور

A آسکاریدیاگالی، B هتراکیس گالیناروم، C آلوداپا ساکتوریا، D استرونجیلوئیدس آویوم، E سینگاموس تراکئا، F تتراموس آمریکانا 

G گونه‌های آکواریا، H آکواریا هامولوزا، I گونژی لونما اینگویکولا، J اکسیبوسپورامانسونی، K کاپیلاریا آنولاتا، L کاپیلاریا آناتیس، M کاپیلاریا آبسیگناتا، N کاپیلاریا کنتورتا

O گونه‌های پروستوگونیموس بندهای سستودها، P آموبوتنیا کوناتا، Q میمنولپیس کاربوکا، R رایلی تیناسستی سیلوس، S رایلی تینا اکیدنوبوتریا، T رایلی تینانتراگونا، بند U کوآنوتنیا اینفاندیبولوم، تخم.


تفسیر شمارش تخم در مدفوع

ارائه راهنمایی برای تفسیر نتایج شمارش تخم مشکل است. در شمارش تخم‌ها موارد مثبت و منفی کاذب وجود دارد. تعداد تخم شمارش شده به‌طور مشخص با میزان آلودگی با کرم‌ها ارتباط ندارد. اگر امکان پیش‌بینی میزان آلودگی با شمارش تخم‌ها وجود داشت، تفسیر میزان آلودگی همچنان به‌عنوان مشکل باقی بود. برآورد میزان آلودگی به کرم‌ها بسته به گونه و خصوصیات هر کرم، ارتباط اختصاصی بین میزبان و انگل (مثلا تاثیر سن میزبان) و مدیریت دارد. موارد منفی و مثبت کاذب و ارتباط بین تعداد تخم و آلودگی در ادامه بحث می‌شود.

بیشتر بدانیم:
انگل لیبیواسترونژیلوزیس در شترمرغ

موارد مثبت و منفی کاذب در شمارش تخم انگل‌ها

برای مشخص کردن آلودگی انگلی آزمایش نمونه‌های مدفوع به تولید تخم به انگل‌ها بستگی دارد. اگر به تازگی پرنده‌ها از منطقه بدون آلودگی به محل آلوده منتقل شده باشند آنها ممکن است شدیداً به مراحل نابالغ انگل آلوده باشند و آزمایش مدفوع منفی کاذب است. ثابت شده است که نتایج منفی کاذب با طول دوره پیش آشکاری (مدت زمان خوردن تخم انگل توسط میزبان تا دفع تخم) در ارتباط است. دوره پیش آشکاری گونه‌های ایمریاکمتر از یک هفته، گونه‌های کاپیلاریا ۳ـ۲ هفته. گونه‌های هتراکیس ۴ـ۳ هفته، آسکاریدیاگالی۴ ـ ۸ هفته است.

زمانی که میزان انتقال انگل بالاست. پاسخ ایمونولوژیکی پرنده به انگل موجب کاهش تولید تخم انگل می‌شود. این اتفاق، در مورد گونه‌های انگلی شایع‌تر است که شدیداً ایمونولوژنیک هستند. آسکاریدیاگالی مثال بسیار خوبی است اما در مورد کرم‌هایی که سیستم ایمنی را کمتر تحریک می‌کنند مانند گونه‌های هتراکیس در آلودگی‌های شدید، تولید تخم توسط کرم ماده ممکن است موقتاً قطع شود.

شمارش منفی کاذب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که همه کرم‌های بالغ نر و یا ماده باشند. باباروری پایین کرم‌های بالغ و استفاده از تست نامناسب و با حساسیت کم.

نتایج مثبت کاذب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تخم‌های تکامل نیافته به‌وسیله میزبان غیرآلوده خورده شده و سپس با مدفوع دفع شوند. پرندگان نمونه‌های خوبی برای موارد مثبت کاذب هستند چون آنها مستقیماً از مدفوع یا خاک آلوده به تخم انگل‌ها تغذیه می‌کنند.

ارتباط بین شمارش تخم و میزان آلودگی به انگل‌ها

به‌ نظر می‌رسد شمارش تعداد تخم در هر گرم مدفوع نمی‌تواند کاملاً میزان آلودگی را در آلودگی‌های تجربی و یا طبیعی مشخص کند روش‌های آزمایش شرح داده شده نشان‌دهنده وجود آلودگی به کرم‌ها به شکل انفرادی یا در سطح گله هستند. تعداد تخم در هر گرم مدفوع تحت تاثیر تعداد انگل بالغ در دستگاه گوارش، سن کرم‌ها، ایمنی میزبان، سن میزبان، مرحله آلودگی، قدرت باروری کرم‌ها، رقابت غذایی، قوام مدفوع و زمانی از روز که مدفوع جمع‌آوری می‌شود، است. قوام مدفوع تاثیر زیادی در این ارتباط دارد. در مدفوع خشک و سفت تعداد تخم در هر گرم مدفوع نسبت به مدفوع شل بیشتر است.

همان‌طور که اشاره شد سیستم ایمنی پرندگان به آلودگی کرمی پاسخ می‌دهد. بنابراین، به‌نظر می‌رسد زمانی که آلودگی با چند کرم ماده آسکاریدیاگالی ایجاد شده باشد، تعداد تخم بیشتری تولید می‌شود و با بیشتر شدن آلودگی تعداد تخم ایجاد شده و کمتر است. در ارتباط با کرم‌هایی که سیستم ایمنی بدن میزبان را کمتر تحریک می‌کنند، به‌نظر می‌رسد ارتباط خوبی بین تعداد تخم در هر گرم مدفوع با تعداد کرم‌ها در سطوح کم آلودگی وجود دارد. در حالی که در آلودگی‌های شدید میزان تولید تخم توسط هر کرم کاهش یافته یا کاملاً قطع می‌شود.

برای مطالعه دیگر قسمت‌های این مقاله کلیک کنید:

تشخیص بیماری انگلی طیور