لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لاک‌پشت‌ برکه‌ای اروپایی با نام علمی (Emys orbicularis) گونه‌ای از لاک‌پشت‌های آب شیرین، بومی غرب آسیا، جنوب و مرکز اروپا و شمال آفریقا است. این لاک‌پشت در کنار آب‌های جاری آرام لانه می‌کند و در فصل سرد سال در کف آب به خواب زمستانی می‌رود که ممکن است تا هفت ماه به طول انجامد. طول آن بین ۱۲ تا ۳۸ سانتی‌متر است. لاک آن قهوه‌ای مایل به سبز است. پراکندگی این لاک‌پشت در ایران از زمین‌های کم ارتفاع مجاور دریای خزر تا آذربایجان شرقی است.

سطح پشتی لاک این لاک‌پشت، بیضی شکل و صاف بوده و به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره با علامت‌های زرد می‌باشد. سر تیره بوده و خال‌ها و علامت‌های زرد دارد. در طبیعت این لاک‌پشت را بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها در حال استراحت می‌توان یافت که با حرکتی سریع خود را به درون آب می‌اندازد.

نام فارسی: لاک پشت برکه‌ای اروپایی

نام علمی:  Emys orbicularis 

نام انگلیسی:  European Pond Turtle

لاک‌پشت برکه‌ای گوشت‌خوار است و از کرم‌ها، حشره ها،حلزون، وزغ، قورباغه‌ها و ماهی‌ها تغذیه می‌کند. در اسارت ممکن است به خوردن میوه و سبزیجات عادت کند. بین ۱۰ – ۱۶ تخم می‌گذارد و روز فعال است. در دوره پیش از بلوغ، لاک گردی دارد که صفحات آن سخت و کمی تیغه‌دار است. هنگام بلوغ، صفحات پشتی لاک نرم می‌شود و کاسه تقریباً گرد و گنبدی شکل می‌گردد. رنگ این کاسه سیاه یا سیاه مایل به قهوه‌ای همراه با خال، لکه و راه‌های مایل به زرد است. سر، اندام های حرکتی و دم هم تیره است و خال‌ها و نقاط کوچکی به رنگ زرد یا قهوه‌ای روشن دارد. سر با پوستی نرم پوشیده شده است و اندام‌های حرکتی کاملا پرده دارند.

اگر لاکپشت برکه‌ای را در منزل نگهداری می‌کنید برای تغذیه آنها می‌توانید از غذاهای تجاری ماهی‌ها، مانند کرم قرمز یخ‌زده، میگو، گوشت و سبزیجات (کاهو، کرفس، کلم، گوجه‌فرنگی) استفاده کنید. این غذاها در پت‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های آکواریوم یافت می‌شود.

درکل گیاهان آبزی، سبزیجات، حشرات، ماهی و غیره به عنوان رژیم غذایی متنوع بسیار متعادل، مقوی و سرشار از کلسیم و ویتامین‌ها است. اگر کلسیم مورد نیاز حیوان از غذا تامین نشود این کلسیم از استخوان‌ها و لاک تهیه خواهد شد و لاک‌پشت دچار بیماری نرمی لاک می‌شود.

غالب گیاهان به دلیل داشتن اگزالات، مانع جذب کلسیم می‌شوند. به همین منظور باید از مصرف گیاهانی مانند ریواس به دلیل داشتن مقدار زیاد اسید اگزالیک خودداری کرد.

اگر از غذایی مثل کاهو برای لاک پشت‌های آب شیرین زیاد استفاده شود باعث ایجاد علائم اسهال در لاک پشت می‌شود و در این حالت مدفوع آن بسیار نرم می‌شود و به سرعت می‌تواند باعث آلودگی آب و ایجاد بوی بد در آب شود. توجه کنید که غذاهای فوق را باید در آب در اختیار لاک پشت قرار دهید.

تکثیر لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی

تکثیر لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی

لاک‌پشت‌های برکه‌ای اروپایی در سه چهار سالگی بالغ می‌شوند. اگرچه آن‌هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند زودتر به بلوغ می‌رسند. فصل تولیدمثل در طبیعت از اول بهار تا خرداد است. تخم‌ریزی چهار تا شش هفته بعد انجام می‌گیرد و اغلب تخم‌ریزی در تیر انجام می‌شود. ماده‌ها در منطقه خشکی اطراف برکه در جایی که با پوشش گیاهی احاطه شده تخم‌ریزی می‌کند. تعداد تخم‌ها به اندازه ماده بستگی دارد. از سه تا 16 تخم گزارش شده است. تخم‌ها بیضی شکل و با پوسته‌های نرم و قابل انعطاف هستند. جنسیت لاک‌پشت به دمای محیط بستگی دارد همچنان که در دمای 24تا28درجه همگی بچه لاک‌پشت‌ها نر می‌شوند اما در دمای 30 درجه سانتی‌گراد 96 درصد بچه‌ها ماده می‌شوند. در طبیعت تخم‌ها در محدوده دمایی 16 تا 32 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. بچه‌ها کرم خاکی و گیاهان آبزی را می‌خورند. همچنین رپتومین و کلسیم و ویتامین D3 باید به مقدار کافی در اختیار آن‌ها قرار داده شود. در ضمن توصیه می‌شود که حتی در صورتی که برنامه برای تولیدمثل لاک‌پشت‌های برکه‌ای اروپایی وجود ندارد برای جلوگیری از ماندن تخم در بدن لاک‌پشت‌های بالغ ماده که می‌تواند موجب مرگ آن‌ها بشود، یک منطقه که ماسه در آن قرار دارد در اختیارشان باشد.

نگهداری لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی

منابع: وبلاگ دامپزشک - گروه کویرها و بیابان‌های ایران