ماهی سیکلید ویجا دوخط

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید ویجا دو خط (Bifasciatum Vieja) از گروه سیکلیدهای آمریکایی می‌باشد. این ماهی با نام‌های لاتین two band vieja و Bifasciatum Vieja نیز شناخته می‌شود. زیستگاه سیکلید ویجا گواتمالا و غرب مکزیک است.

برای نگهداری این ماهی به آکواریومی با حداقل حجم ۲۰۰ لیتر نیاز دارید، که بستری از شن‌ریزه داشته باشد. با کمک دکور سنگی و چوبی فضایی، فضایی شبیه به محیط طبیعی زندگی ماهی را فراهم کنید.

دمای مناسب برای این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده و پی‌هاش باید بین ۶٫۸ تا ۷٫۸ باشد. سیکلید ویجا همانند اکثر سیکلیدهای آمریکایی رشد بسیار زیادی دارد و تا ۳۵ سانتی‌متر قد می‌کشد، باتوجه به اینکه ماهی نر رشد بیشتری نسبت به ماهی ماده خواهد داشت.

مشخصات سیکلید ویجا دوخط

پرورش و تکثیر این ماهی تقریباً آسان است. هنگام تخمریزی، جفت مولد، یک سنگ صاف و یا درون یک گلدان را با دقت تمیز کرده و درون آن تخمریزی می‌کند. پس از دو تا سه روز لاروها از تخم خارج شده و بعد از چهار روز قادر به شنا کردن درون آب آکواریوم خواهند بود. برای مراقبت بهتر از لاروها می‌توان والدین را از آن ها جدا نمود. اما بهتر است که به والدین اجازه دهید تا دو هفته اول پس از تخمریزی را در کنار نوزادان بمانند.

تکثیر سیکلید ویجا

تغذیه سیکلید ویجا

تغذیه این ماهی بر پایه خوراک پروتئینی و گیاهی بوده که اگر به همراه یکدیگر استفاده شوند موجب سلامت و شادابی بیشتر ماهی خواهد شد. خوراکی همچون میگو، صدف، ماهی سفید به‌عنوان غذاهای پروتئینی و خوراکی همچون اسپرولینا و جلبک به‌عنوان غذاهای گیاهی برای این ماهی مناسب می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود از غذاهای تجاری بسته‌بندی مخصوص سیکلید در رژیم غذایی این ماهی استفاده شود.

سیکلید ویجا مانند سایر سیکلیدها رفتار تند و خشنی از خود نشان می‌دهد. به همین خاطر بهتر است که به‌صورت انفرادی و یا در آکواریوم‌های بزرگ با سایر سیکلیدها نگهداری گردد.

تغذیه سیکلید ویجا دوخط

منبع: mahieman