گوشت در رژیم غذایی طوطی‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیش از اینکه به مسئله قراردادن گوشت در رژیم غذایی طوطی‌ها بپردازیم باید بدانیم که آیا خوردن گوشت برای آنها بی‌خطر است؟

گوشت بخشی از رژیم غذایی طبیعی طوطی‌ها نیست، بااین‌حال هرگاه تکه‌ای از گوشت مرغ را به آنها پیشنهاد دهید، قبول می‌کنند. همین‌طور اگر تکه‌ای کلوچه را به آنها بدهید، همین کار را خواهند کرد.

این درست نیست که اگر طوطی یا هر جانور دیگری هر چیزی را خورد بگوییم طبیعی است و ایرادی ندارد. بله گوشت پروتئین دارد و درست است که باید در رژیم غذایی پرندگان پروتئین گنجاند. با این‌حال باید رژیم غذایی طبیعی طوطی را به‌گونه‌ای رعایت کنید تا مقدار کافی پروتئین موردنیاز پرنده را فراهم کند.

حبوبات، آجیل و دانه‌ها پروتئین لازم را (بدون نیاز به مصرف پروتئین حیوانی) تأمین خواهند کرد. پس از گذشت مدتی، مصرف بیش‌ازحد پروتئین در خوراک پرنده باعث بروز مشکلات کلیوی در آنها خواهد شد. دقت کنید که برخی از پلت‌های خوراک پرنده نیز دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند.

علاوه بر این گوشت دارای مقادیر زیادی چربی‌های اشباع و کلسترول بوده که برای پرندگان مناسب نیست.  

بیشتر بدانیم:
نکاتی مهم درباره حمام کردن طوطی‌ها
معروفترین طوطی‌ها در ایران
نگهداری طوطی کوتوله برزیلی

درنهایت برای پاسخ به این سوال که آیا گوشت می‌تواند در رژیم غذایی پرندگان قرار گیرد؟ باید گفت که گوشت جزو ضروری غذای پرنده نیست و اگر میزان دریافت پروتئین پرنده زیاد باشد ممکن است مشکلاتی در سلامت او پدید آورد، اما مصرف آن ناامن نیست. بد نیست گه‌گاه تکه‌ای گوشت بدون چربی پخته شده، یا گوشت مرغ را به آنها بدهید. بعضی از طوطی‌ها از خوردن تکه استخوانی که کمی گوشت به آن چسبیده باشد لذت می‌برند.

اگر میانه را رعایت کنید و در مصرف گوشت برای پرنده زیاده‌روی نکنید، طوطی شما می‌تواند به‌عنوان میان‌وعده از طعم گوشت لذت ببرد بدون اینکه آسیبی به او وارد گردد.

نویسنده: Patty Jourgensen – متخصص بهداشت، رفتار و تغذیه پرندگان

ترجمه: مهسا احمدزاده