مقایسه گوسفند و بز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید در نگاه نخست نفاوتی بین گوسفند و بز دیده نشود ولی باید بدانید که این دو حیوان از دو دسته مختلف هستند، به‌طوری که حتی در نحوه خوراک و حتی نحوه جویدن غذا اختلافاتی دیده می‌شود. در ادامه چندین مورد از تفاوت‌های گوسفند و بز را ذکر می‌کنیم.

گوسفند

گوسفندان اصولاً جزو دسته سم‌داران هستند که بخشی از گروه نشخوارکنندگان را شامل می‌شوند. اهمیت اصلی پرورش گوسفند استفاده از پشم، گوشت و شیر آنهاست. به‌طوری که حتی انواع نژادهای گوسفند در جهان از نظر پشم و گوشت دسته‌بندی شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید گوسفند نر قوچ و گوسفند ماده میش نامیده می‌شود.

نژادهای مختلف گوسفند به دسته‌های زیر تقسیم می‌گردند:

• گوسفندان نژاد زایشی- گوشتی

• گوسفندان با پشم مرغوب

• گوسفندان نژاد پوستی

• گوسفندان با پشم دراز

بد نیست بدانید که یکی از بهترین گوسفندان نژاد گوشتی «گوسفند سنگسری» است که حدود 60درصد وزن آن گوشت می‌باشد.

بز

بز حیوانی اهلی است از راسته زوج سمان، که اولین بز اهلی که در جهان دیده شده است به ده‌هزار سال پیش در کشور ایران برمی‌گردد. نژادهای مختلف در بزها به وسعت تنوع گوسفندان نبوده و اغلب جهت شیر، گوشت و کرک پرورش داده می‌شوند. بچه‌ی بز، بزغاله نامیده می‌شود.

بیشتر بدانیم:
پرورش بز بهتر است یا گاو؟
گوسفند سنگسری

تفاوت‌های ظاهری گوسفند و بز

- گوسفند دمی کوتاه دارد که به آن دنبه می‌گویند ولی بز دارای دمی بلند می‌باشد. همچنین دم گوسفندان روبه پایین و دم بزها سربالا هستند.

- در گوسفندان اغلب قوچ‌ها دارای شاخ هستند در صورتی‌که اکثر بزها در هر جنسی شاخ دارند.

- صورت بزها دارای ریش است اما گوسفندان ریش ندارند.

- اغلب گوسفندان دارای پشمی مجعد هستند که نیاز به پشم‌چینی دارد و برای ریسندگی از آن استفاده می‌شود درحالی‌که بدن بزها از مو پوشیده شده که نیازی به چیدن نخواهد داشت. (برخی نژادهای خاص گوسفند استثنا هستند). کشمیر محصولی از بز بوده و پشم و کرک از تولیدات گوسفند می‌باشند.

- بزها مقاوم‌تر از گوسفندان هستند.

تفاوت‌های تولیدی گوسفند و بز

معمولاً پرورش بز ازلحاظ اقتصادی صرفه‌ی بیشتری نسبت به پرورش گوسفند دارد چراکه بزها به خوراک کمتری نیاز داشته و حتی شاخ و برگ گیاهان را نیز می‌خورد اما گوسفند اینگونه نیست. گوسفندان علف مراتع را می‌خورند اما شاخ و برگی که در ارتفاع بالاتر قرار گرفته‌اند نیز از دست بزها در امان نیستند.

درکل این‌گونه بیان می‌شود که گوشت قرمز نواحی فقیرنشین از بز تشکیل می‌گردد. گوشت بز دارای پروتئین و مواد مغذی بسیاری است و نسبت به گوشت بزغاله سفت‌تر است و به‌طورکلی گوشت بز از گوشت گوسفند نیز سفت‌تر است. همچنین گوشت بز چربی ندارد.

مسلماً بین شیر گوسفند و بز نیز تفاوت‌هایی وجود دارد به این شکل که شیر گوسفند چربی و پروتئین بالاتری نسبت به شیر بز و گاو دارد ولی شیر بز به‌عنوان بهترین جایگزین شیر مادر شناخته می‌شود.

منبع: گوسفند زنده