اظهارات مدیران دلفیناریوم برج میلاد دررابطه با مرگ آلفا

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیمانکار بهره‌بردار از دلفیناریوم برج میلاد توضیحاتی را دررابطه با مرگ یک دلفین در این مجموعه ارائه داد و اعلام کرد که هیچ شیر دریایی در این مجموعه تلف نشده است.

به نقل از ایسنا؛ در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد به‌گوش رسیده است و پیمانکار متهم است که این خبر را از نهاد‌های نظارتی و حتی مجموعه برج میلاد نیز مخفی کرده است، اما حالا نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستاندار دریایی عنوان می‌کند که فقط یک دلفین و آن هم در ۲۹ آذر  جان باخته و ادعا‌های مبنی بر مرگ دو شیر دریایی و یا این که چند ماه از مرگ دلفین گذشته، خقیقت ندارد.

سید مجتبی عبادی نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد در مورد جزئیات این ماجرا می‌گوید: مجموعه ما تخصص در زمینه نگهداری، نمایش و گاهی تولیدمثل پستانداران دریایی را دارد و باید بگویم که باتوجه به شرایط فعلی، این مجموعه جزو رده‌های اول در کشور بوده و میزان تلفات حیوانات ما وضعیت معمولی و متعارفی را داراست.

وی با بیان این که مجموعه دلفیناریوم برج میلاد از سال ۹۱ با دو قلاده شیر دریایی آغاز به فعالیت کرده گفت: پس از آغاز به‌کار در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد، تلاش خود را برای کسب مجوز‌های لازم برای خرید گونه‌های دیگر آغاز کردیم که بالاخره سه قلاده شیر دریایی دیگر و دو گونه دلفین آموزش دیده به نام‌های "آلفا" و "کاسیا" به مجموعه پیوستند و در سال ۹۶ یکی از شیرهای دریایی تلف شد.

بیشتر بدانیم:
مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در دلفیناریوم برج میلاد

مرگ "آلفا" در ساعت ۷ صبح روز جمعه

عبادی با بیان این که در سال‌های پیشین، از مجموع ۵ قلاده شیر دریایی، ۳ قلاده به کشور ترکیه صادر شدند اضافه کرد: دو قلاده شیر دریایی در مجموعه باقی ماند که نهایتاً در سال ۹۶ یکی از این دو نیز که ۳۲ سال سن داشت بر اثر کهولت سن تلف شد. در حال حاضر یک قلاده در مجموعه حضور دارد.

نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستانداران دریایی تصریح کرد: مجموعه دلفیناریوم با دو دلفین به نام‌های آلفا و کاسیا و یک شیر دریایی مشغول به‌کار بود تا این که در ساعت ۷:۴۹ صبح روز جمعه ۲۹ آذر ماه سال جاری باخبر شدیم که آلفا تلف شده است.

وی با اظهار شوک و ناراحتی از نظر عاطفی و مالی برای مرگ آلفا، بیان کرد: قیمت یک دلفین که حداقل ۱۰ حرکت نمایشی را آموزش دیده باشد، بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دلار می‌باشد. ما همه تلاشمان را برای نگهداری هرچه بهتر از این دلفین‌ها کرده بودیم، اما مرگ ناگهانی این دلفین، شوک بزرگی هم از نظر عاطفی و هم از نظر مادی به مجموعه همکاران، مربیان و سرمایه‌گذار وارد کرد.

دلیل مرگ آلفا دلفین ماده‌ی دلفیناریوم برج میلاد

نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد با رد ادعای نداشتن دامپزشک در این مجموعه توضیح داد: دامپزشک متخصص ماهیانه ۳هزار دلار دستمزد می‌گیرد تا در مجموعه حضور دائمی داشته باشد و روزانه دلفین و شیر دریایی را چکاپ کند. دامپزشک ما فرد بسیار معروفی در این حوزه است که حداقل در ۶ کشور دنیا که دلفیناریوم‌های بزرگی داشته سابقه فعالیت دارد.

وی با بیان این که پس از مرگ آلفا علی‌رغم بحران روحی همکاران، بلافاصله نمونه خون از این دلفین گرفته و نمونه آن به همراه پاتولوژی به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است، می‌گوید: براساس بررسی نمونه آزمایشات خون و پاتولوژی، مرگ آلفا به علت نارسایی قلبی بوده است.

عبادی با عنوان این که دلفین سکته نکرده، اما تجمع لخته خون در قلب او دیده شده بود، تصریح کرد: هر روز علائم فیزیکی حیوان مثل نمونه ادرار، مدفوع و حتی نحوه غذاخوردن دلفین بررسی می‌شد و هیچ نشانه‌ای از بد بودن شرایط جسمانی این دلفین وجود نداشته است. مربیان ما آموزش دیده هستند و با مشاهده کوچک‌ترین تغییر در رفتار حیوان، در هر لحظه سریعاً آن را گزارش می‌دهند.

وی گفت: متاسفانه چند موضوع غیرواقعی و غیرکارشناسی در گزارش‌های اخیر ذکر شده، ازجمله اینکه ما لاشه حیوان را در استخر نگهداری کرده‌ایم و یا دامپزشک در محل حضور نداشته است که تمامی این موارد دور از واقعیت است.

نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد در جواب این سوال که چرا برای اعلام گزارش مرگ آلفا تعلل کردید؟ گفت: از آن‌جا که ما به‌عنوان بهره‌بردار و مالک به عوامل غیرطبیعی در علت مرگ آلفا مشکوک بودیم، در جستجوی عوامل ثانویه و جانبی این اتفاق بودیم و هدف، رسیدن به سرنخ‌هایی در رابطه با علت واقعی مرگ آلفا بود.

در ادامه علی‌اکبر شادمان بهره‌بردار مجموعه دلفیناریوم نیز گفت: بابت نشر اخبار غیرواقعی در خصوص مرگ آلفا برای خودمان حق شکایتی را قائل هستیم.

وی در مورد توقف فعالیت مجموعه دلفیناریوم پس از این اتفاق افزود: به‌عنوان بهره‌بردار تاامروز از سازمان محیط زیست نامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌است.

شادمان در پاسخ به چرایی تاخیر در اعلام مرگ آلفا گفت: ما مراجع ذی‌صلاح برای کالبدشکافی حیوانات نداریم و باتوجه به سنگینی خسارتی که به پارک دلفین‌ها وارد شده بود، شناسایی علت مرگ برای ما مهم بود تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. درضمن رعایت حال تامین‌کننده حیوانات و جلوگیری از به‌خطر افتادن جان وی و کسب زمان برای اطلاع‌رسانی برای ایشان در شرایط بحرانی این‌چنینی نیز دلیل دیگر این تاخیر بود.