نگهداری مراقبت از هاسکی‌ها در اقلیم ایران

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ باتوجه به اینکه بیشتر مساحت ایران در اقلیم گرم و خشک قرار گرفته و نژاد هاسکی که سگی قطبی و زاده‌ی اقلیم بسیار سرد هست و در ایران محبوبیت زیادی دارد؛ باید نکاتی را درمورد نگهداری درست و اصولی از این نژاد در اقلیم ایران بدانیم که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

سگ سیبرین هاسکی (Siberian Husky)، یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در ایران است و شاید دلیل محبوبیتش ظاهر زیبا و جذاب این نژاد و چشم‌های کشیده و خوش‌رنگ آن باشد.

برای نگهداری درست و اصولی از سگ‌ها باید به منشا و تاریخچه آن سگ توجه کرده تا بدانیم نیازهای اصلی‌اش چیست و چطور می‌توان بهترین شرایط زندگی را برای آنها فراهم کرد؟

سگ هاسکی یکی از نژادهای قطبی است که برای کشیدن سورتمه و دویدن‌های طولانی مدت در شرایط آب و هوایی سرد به‌وجود آمده است، از همین‌رو دارای پوششی بسیار ضخیم و دولایه بوده و از انرژی بالایی برخور است. بنابراین نگهداری از هاسکی‌ها نسبت به بسیاری از نژادهای دیگر سخت‌تر است اما اگر شرایط خوبی برای آنها فراهم شده و درست تربیت شوند می‌توانند به سگ‌های خوبی برای صاحبشان تبدیل گردند.

نگهداری از هاسکی در هوای گرم

با اینکه این نژاد متعلق به اقلیم سرد و قطبی می‌باشد اما امکان نگهداری آنها در مناطق معتدل ایران نیز فراهم است (دقت کنید فقط مناطق معتدل؛ نواحی گرم جنوبی ایران برای این سگ‌ها اصلاً مناسب نیستند). در فصل تابستان و گرما باید مراقبت بیشتری ازین نژاد بعمل آورد. با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه به آن خواهیم پرداخت می‌توانید آسایش را برای سگ فراهم آورده و سلامت او را حفظ کنید.

- در تابستان، مخصوصاً از ظهر تا عصر و در دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد هاسکی را درون خانه نگهداری کنید.

- زمان پیاده‌روی و فعالیت را صبح زود، غروب یا شب در نظر بگیرید.

- هنگام فعالیت در بیرون از خانه حتماً آب خنک برای نوشیدن سگ به‌همراه داشته باشید.

- هرگز در تابستان هاسکی‌ها (نه تنها هاسکی، بلکه همه‌ی سگ‌های دیگر نژادها) را داخل ماشین تنها نگذارید.

- هنگام فعالیت در بیرون از خانه رفتار سگ را به‌دقت بررسی کنید و درصورت له‌له زدن بیش از حد یا بی‌حالی فوراً سگ را به سایه یا جایی خنک برده و آب سرد و تازه در اختیارش بگذارید.

- اگر منزل شما حیاط دارد، فراهم کردن یک استخر برای آبتنی در تابستان ایده بسیار خوبی است.

نکته بسیار مهم: به هیچ‌عنوان هرگز موهای سگ هاسکی رو کوتاه نکنید! چراکه موهای بدن علاوه بر حفاظت در برابر سرما، آنها را از حشرات، انگل‌های خارجی، اشعه یو وی و گرما نیز حفظ خواهد کرد.

بیشتر بدانیم:
مقایسه انواع مختلف سگ هاسکی
سگ آلاسکن‌هاسکی (Alaskan Husky)
سگ لابرادور هاسکی (Labrador Husky)

عادت‌های بد و تربیت نادرست در تولگی هاسکی‌ها چه عواقبی دارد؟

مهم‌ترین نکته در تربیت سگ‌ها اینست که در زمان و سن درست آموزش‌های لازم به آنها داده شود در غیر اینصورت فهماندن بایدها و نبایدها به سگی بالغ بسیار دشوار خواهد بود.

برای مثال:

اگر سگ را از تولگی اجتماعی نکرده و برخورد درست با حیوانات دیگر و آدم‌ها را آموزش ندهید، در بزرگسالی با واق‌واق کردن برای غریبه‌ها و ابراز خشونت به آنها مشکلاتی را فراهم خواهد کرد.

یا اگر در سن مناسب سگ را به مسواک زدن عادت ندهید، پس از بلوغ هرگز به شما این اجازه را نخواهد داد که مسواکی را وارد دهانش کنید و مجبور خواهید بود هرچند وقت یکبار برای جرم‌گیری دندان‌ها نزد دامپزشک رفته و سگ نیز بی‌هوشی و درد را تحمل کند.

اگر از زمان بلوغ سگ و تغییرات فیزیولوژیک و رفتاری آنها آگاهی کافی نداشته باشید و ندانید رفتار طبیعی و غیرطبیعی آنها کدام‌ها هستند، ممکن است دچار نگرانی  و سردرگمی شده همچنین نتوانید عکس‌العمل مناسبی را در زمان مناسب انجام داده و سگ را از عادت‌های بد این دوره (مانند علامت‌گذاری) بر هذر دارید و این  رفتارها برای همیشه در آنها باقی خواهد ماند.

هنگام پذیرفتن سرپرستی یک حیوان باید به‌درستی از خصوصیات و شرایط رشد و زندگی آن حیوان آگاه باشید و هرگز از تجربه‌اندوزی و کسب اطلاعات جدید دست برندارید.

نگهداری هاسکی‌ها در خانه و آپارتمان

نگهداری از هاسکی در خانه و آپارتمان کاری دشوار بوده اما غیرممکن نیست. برای این کار باید موارد زیر را درنظر بگیرید و شروط زیر برای شما فراهم باشد، در غیر اینصورت سگی پرخاشگر و بدرفتار خواهید داشت.

- هاسکی‌ها جزو دسته سگ‌های بزرگ هستند و وزن آنها به حدود 23 کیلوگرم می‌رسد. باید به این مسئله توجه کنید که آیا خانه شما فضای کافی برای نگهداری او را دارد یا نه؟

- حتماً باید برای مواقع تنبیه یا مهمانی‌ها اتاقی جداگانه را فراهم کنید که سگ بتواند در آن تنها بماند.

- حتماً باید زمان کافی (حداقل روزی 2 ساعت) برای بیرون بردن سگ و بازی‌های فیزیکی او وقت بگذارید.

- سگ‌های هاسکی بسیار پرانرژی بوده و باتوجه به جثه بزرگی که دارند می‌توانند خرابی زیادی به‌بار آورند، بنابراین باید بدانید که ممکن است هر وسیله باارزش یا گران‌قیمتی را شکسته، خراب کند یا بجود.

- همه‌ی سگ‌ها ریزش مو داشته و باید بتوانید با این مسئله کنار بیایید.

- با همه‌ی آموزش‌هایی که انجام خواهید داد ممکن است گاهی سگ‌ها دچار خطا شده و روی فرش دستشویی کنند، بنابراین باید روحیه‌ای بخشنده و صبری زیاد داشته باشید.

- هاسکی‌ها علاقه زیادی به زوزه کشیدن و شنیدن صدای خودشان دارند، پس ممکن است برای همسایه‌ها مشکل‌آفرین باشند.

برای نگهداری هاسکی باید تمام شروط بالا را درنظر بگیرید تا نه تنها برای خود بلکه برای سگتان نیز زندگی‌ای آرام و مرفه بیافرینید.

اهمیت فعالیت فیزیکی در سگ هاسکی

هاسکی‌ها سگ‌هایی بسیار پر انرژی و باهوش هستند که برای شاد و سرحال ماندن نیاز به فعالیت ذهنی و فیزیکی مداوم و منظم دارند.

برای شاد نگه داشتن یک سگ هاسکی باید:

- هر روز حداقل ۲ ساعت صبح و شب شرایط فعالیت بدنی شدید و درگیری ذهنی را برای هاسکی فراهم کنید.

- ۸ کیلومتر پیاده‌روی

- بازی‌های بدنی خسته‌کننده مانند توپ‌بازی

- جلسات آموزشی و تربیتی در طول روز (شامل آموزش فرامین مقدماتی و پیشرفته)

آگاه باشید که اگر سگ را از این فعالیت‌ها بازدارید یا شرایط آن برایتان فراهم نباشد، صاحب سگی پرخاشگر با اختلالات رفتاری بسیاری خواهید بود که شما را از نگهداریش پشیمان خواهد کرد!

شرایط و هزینه‌های نگهداری سگ هاسکی

همه‌ی حیوانات خانگی نیاز به صرف وقت و هزینه دارند و باید بدانید که به‌اندازه‌ی یک کودک باید به آنها توجه کرده و از آنها مراقبت کنید. هزینه‌های نگهداری سگ‌های متوسط رو به بزرگی چون هاسکی بیشتر از سگ‌های کوچک بوده چراکه غذای بیشتری مصرف می‌کنند.

به‌طور متوسط هاسکی‌ها به روزی 3 ساعت وقت برای فعالیت نیاز دارند تا با بازی کردن و پیاده‌روی انرژی خود را تخلیه کنند، همچنین برای مواردی چون؛ تربیت و آموزش، غذا دادن، نظافت و برس زدن مو و مراجعه به کلینیک دامپزشکی نیز باید وقت بگذارید.

بنابراین اگر شاغل بوده و وقتی برای این کارها ندارید، نه تنها هاسکی که نگهداری هیچ حیوان خانگی به شما پیشنهاد داده نمی‌شود، علاوه بر اینکه هاسکی‌ها نسبت به بسیاری از حیوانات دیگر نیاز بیشتری به صرف زمان و انرژی خواهند داشت.

سگ‌های هاسکی بسیار باهوش و بازیگوش هستند و بیشتر از 6 ساعت در روز نباید آنها را تنها گذاشت.

پوشش دولایه هاسکی‌ها باعث شده که ریزش موی زیادی داشته باشند و برای افرادی که آلرژی داشته یا از دیدن موی سگ بر روی لباس یا وسایل متنفر هستند مناسب نیستند.

غذای سگ هاسکی‌ها

سلامتی حیوان بسیار وابسته به نوع غذایی است که مصرف می‌کند. در تغذیه حیوان حتماً باید جیره‌ای به کار برد که علاوه بر فراهم کردن انرژی کافی، ویتامین‌ها و مواد مغذی و معدنی موردنیاز بدن سگ را نیز داشته باشد.

کیفیت کارکرد دستگاه گوارش، گردش خون و دستگاه ادراری نیز به‌طور مستقیم و ارگان‌های دیگر بدن به صورت غیرمستقیم به نوع و اندازه مواد غذایی دریافتی سگ‌ها بستگی دارند. ازین‌رو غذای سالم برای سگ مهم‌ترین فاکتور برای سلامتی آنهاست.

اغلب دامپزشک‌ها پیشنهاد می‌کنند که برای تغذیه سگ از غذاهای خشک و کنسروهای مخصوص که در پت‌شاپ‌ها و کلینیک‌ها موجود است استفاده کنید تا به‌راحتی بتوانید تمامی نیازهای او را فراهم کنید.

مراجعه به دامپزشک برای معاینات دوره‌ای، انگل‌زدایی و واکسیناسون

واکسیناسیون و انگل‌زدایی سگ‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های خطرناکی که سالیانه باعث مرگ و میر تعداد زیادی از سگ‌ها می‌شوند، جلوگیری کند.

معاینات دوره‌ای نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه با کمک این چکاپ‌ها دامپزشک می‌تواند سلامت حیوان را تشخیص داده و اگر بیماری‌ای درحال شروع شدن است آن را تشخیص داده و به‌موقع درمان کند.

بهتر است از ابتدای نگهداری سگ، کلینیک و دامپزشک مورد اعتماد خود را یافته و همیشه به ایشان مراجعه کنید تا تاریخچه و پرنده کاملی از شرایط بدنی حیوان در اختیار داشته باشند.

بیماری‌های شایع سگ هاسکی

سگ هاسکی نیز مانند بسیاری از نژادهای دیگر، در معرض برخی بیماری‌های نژادی قرار دارند. باید به این بیماری‌ها آگاه باشید و اطلاعات کافی آن را کسب کنید تا بتوانید زودتر آنها را تشخیص دهید. علائم این بیماری‌ها را بدانید و مرتب حیوان را مورد معاینه و بررسی قرار دهید.

بیشتر بدانیم:

رایج‌ترین بیماری در سگ‌های سیبرین هاسکی

تربیت سگ هاسکی

تربیت کردن هاسکی‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی‌است که حتماً باید از زمان تولگی جدی گرفته شود. اگر در تولگی در تربیت هاسکی‌ها کوتاهی کنید در بزرگسالی سگ‌هایی لجباز، خودسر و دارای انواع مشکلات رفتاری خواهند شد.

فرامین مقدماتی مانند بیا، بشین، بمون، ساکت و… را به توله سگ‌ها آموزش دهید و به او بفهمانید که رئیس شمایید و باید مطیع و فرمان‌بردار باشد.

برای تربیت سگ هاسکی:

- از تولگی شروع کنید.

- در آموزش و تربیت هاسکی‌ها مصمم و قاطع باشید.

- حتما روزی ۱۵ دقیقه برای آموزش زمان بگذارید.

- با سگ برخورد و رفتار صحیح داشته باشید.

- دوران طلایی اجتماعی‌سازی سگ را که ۲ تا ۴ ماهگی می‌باشد جدی بگیرید.

- به زندگی سگ نظم و قانون ببخشید.

- از تولگی چالش‌هایی رو برای سگ تعیین کنید.

یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که باید در سن کم به سگ‌ها داد تا در بزرگسالی سگی نترس و خوش‌اخلاق باشند، فراهم کردن چالش و اجتماعی کردن سگ است. اگر این آموزش‌ها جدی گرفته نشوند سگی ترسو و بداخلاق خواهید داشت که مشکلات زیادی بوجود آورده و نگهداری آنها بسیار دشوار خواهد بود.

فراموش نکنید که هاسکی‌ها با اینکه سگ‌های باهوشی هستند، اما بسیار لجباز بوده و کمی دیرآموز هستند، بنابراین لازم است که صبر و وقت کافی برای تربیت آنها صرف کنید.

منبع: پت پرس