نکاتی درباره جفت زدن سهره با سهره

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای جفت زدن سهره‌ها باید پرنده‌هایی را انتخاب کنید که همسان باشند. به این معنی که هم از لحاظ نژاد و هم از لحاظ اندام و هیکل مانند هم باشند.

نکته: بهتر است سهره ماده کمی کوچک‌تر از سهره نر باشد، اما این تناسب نباید فاحش باشد و سهره‌ای بزرگ جثه را با سهره‌ای بسیار کوچک جفت نیندازیم.

1: سعی کنید زیباترین سهره‌ها را برای جفت گیری انتخاب کنید، آنهایی که نقوش روی پرهایشان زیبا و خوش‌رنگ است. 

2: بعد از تهیه سهره‌ها نخست هرکدام را جدا از هم در قفس‌های جداگانه قرار دهید و کمی دور ازهم قرار دهید تا صدای آواز سهره نر، سهره ماده را مجذوب خود کند.

به این خاطر سهره‌ها باید ابتدا از هم جدا باشند چراکه اگر در یک آن آنها را در قفسی مشترک بگذارید با هم جنگ می‌کنند.

3: هنگامی که نوک و همچنین پاهای سهره‌تان کاملاً سفید شد اوج مستی آنهاست و شما باید زودتر از این زمان آنها را در یک قفس بیندازید.

4: قفسی که برای جفتگیری سهره‌ها انتخاب می‌کنید نباید بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد اندازه‌ای متوسط داشته باشد.

5: قفس را باید در جایی آرام بگذارید که رفت و آمد زیاد نباشد زیرا حرکت افراد باعث ترس آنها خواهد شد و اگر هم با یکدیگر جفت شوند به زودی تخم نخواهند کرد.

6: قفس سهره ها در مکانی بسیار گرم قرار ندهید زیرا سهره‌ها پرندگانی معتدل‌زیست هستند و در گرمای زیاد سریع تلف می‌شوند.

7: جای قفس را به هیچ‌وجه تغییر ندهید و همچنین در این دوره به سهره‌ها دست نزنید.

بیشتر بدانیم:
تولید سهره قناری

8: در تغذیه سهره‌ها از تمام جیره دانه‌ای استفاده کنید؛ کتان سیاه یا نیجر بهترین دانه مکمل برای سهره‌ها است.

نکته: برای کمک در استحام آنها حتماً کمی ماسه در ظرف ریخته و این ظرف را در قفس قرار دهید همچنین استفاده از بادام خرد شده‌ی درختی (به اندازه‌ای ریز شود که سهره بتواند بخورد) در بهبود نطفه سهره‌ها بسیار کارایی دارد.

9: سهره‌های برجردی در هر بار ۳ تا ۷ تخم می‌گذارند که ۱۴ روز بعد تبدیل به جوجه می‌شوند و سهره‌های کرمانی ۳ تا ۵ تخم گذاشته که ۲۱ روز طول می‌کشد تا تبدیل به جوجه شوند.

نکته: با تاکید بر عدم استفاده از مولتی‌ویتامین انسانی برای حیوانات و پرندگان اگر دسترسی به مولتی‌ویتامین حیوانی ندارید از مولتی‌ویتامین انسانی حداکثر به میزان دو قطره استفاده نمایید و اگر ویتامین مخصوص حیوانات است چهار قطره در آب سهره‌تان بریزید.

بخش‌های دیگر مقاله: آشنایی با پرنده سهره

منبع: سایت 6019