گوسفند نژاد دورپر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند دورپر (Dorper Sheep) از نژادهای بومی جنوب آفریقاست که حاصل آمیزش نژاد دورست شاخدار و گوسفند سرسیاه پارسی است. نام نژاد «Dorper» ترکیبی Dorset (گوسفند دورست) و Persian (گوسفند پارسی) است. این نژاد در سال 1900 در آفریقای جنوبی تولید شده و در دهه 1950 به ثبت رسیده است. هدف از تولید آن دست یافتن به نژاد گوسفند گوشتی‌ای بوده که با اقلیم گرم و خشک سازگاری داشته و شرایط سخت محیطی را تحمل کند.

امروزه این نژاد، دومین گوسفند معروف و متداول در آفریقا بوده و به کشورهای دیگر نیز راه یافته است، گوشت خوشمزه‌ای دارد که به‌راحتی در بازار فروخته می‌شود و عمدتاً برای تولید گوشت پرورش داده می‌شود با این حال پشم آن نیز برای تولید لباس و الیاف استفاده می‌گردد.

زاد و ولد گوسفند دورپر

خصوصیات ظاهری گوسفند دورپر

گوسفند دورپر اندازه‌ای متوسط داشته و معمولاً از نظر رنگ‌آمیزی سیاه و سفید هستند، اما در برخی موارد رنگ کاملاً سیاه نیز دیده شده است.

دو گونه دورپر وجود دارد: دورپر سفید و دورپر سر سیاه. پوشش دورپر شامل مخلوطی از پشم و مو می‌باشد که به‌صورت طبیعی ریزش دارد. ممکن است در زایش دورپر، یک بره دارای پوشش مویی بوده و بره دیگر دارای پوشش پشمی باشد. این نژاد به‌خاطر پوست ضخیم و باکیفیتش توانایی تحمل سرما، گرما و شرایط سخت محیطی را دارد.

پوست این نژاد دارای بیشترین تقاضا در صنعت چرم‌سازی است. به دلیل داشتن صفات مطلوب پرجمعیت‌ترین گوسفند آفریقای جنوبی می‌باشد و از آن‌جا نیز به استرالیا، آمریکا، انگلیس و... راه پیدا کرده است.

بیشتر بدانیم:
گوسفند سرسیاه پارسی (Blackhead Persian)

پرورش گوسفند دورپر

نگهداری از گوسفند نژاد دورپر

این نژاد به سادگی با شرایط تغذیه‌ای متفاوت سازگار می‌شود. همچنین ازنظر مراقبت بسیار راحت بوده و نگهداری آن نیازمند کمترین نیروی کار است. به همین دلایل است که در مناطق غیربومی نیز محبوبیت داشته و به آنجا راه پیدا کرده است.

زاد و ولد در نژاد دورپر

باروری این نژاد بالا بوده، به‌طوری که درصد دو قلوزایی در این نژاد 150درصد و در شرایط بهبود تغذیه و رسیدگی بیشتر تا 180درصد نیز گزارش شده است. میش‌ها در این نژاد در شکم اول یک قلو، در شکم دوم دوقلو و میش‌های مسن‌تر سه قلو می‌زایند. میش‌ها مهر مادری بسیاری داشته و از بره‌های خود به خوبی مراقبت می‌کنند.

رشد بره‌ها در این نژاد فوق‌العاده بوده و در کمتر از 4 ماه وزن آنها به 36 کیلوگرم می‌رسد و آماده کشتار می‌شوند.

خصوصیات ظاهری گوسفند دورپر

نام نژاد دورپر Dorper
هدف پرورش عمدتاً گوشت
نکات ویژه بسیار قوی و سرسخت، بسیار ساده با شرایط سخت اقلیمی و شرایط سخت سازگار است.
برای زندگی در شرایط سخت آفریقای جنوبی مناسب است.
میش‌ها بسیار بارور بوده و غریزه مادری خوبی دارند.
نرخ رشد بالا، بره‌ها در 100 روزگی به وزن 36 کیلوگرم می‌رسند.
نگهداری بسیار راحتی دارند و حداقل نیروی کار را نیاز دارد. بسیار مناسب برای تولید گوشت  
ابعاد متوسط
وزن قوچ بالغ بین 70 تا 100 کیلوگرم
میش بالغ بین 90 تا 100 کیلوگرم
شاخ ندارد
مقاومت اقلیمی تقریباً همه اقلیم‌ها
رنگ معمولاً سفید و گاهی سیاه
گستردگی متداول
منشا جنوب آفریقا

نگهداری از گوسفند نژاد دورپر

منبع: roysfarm

ترجمه: مهسا احمدزاده