قرقاول لیمویی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاول نژاد طلایی زرد (Yellow Golden) سویه‌ای تغییر یافته که با جهش ژنتیکی از نژاد قرقاول طلایی چینی (بلژیکی) بوجود آمده است. این ماکیان را با نام قرقاول لیمویی یا قرقاول لیمویی جنوب شرق آسیا نیز می‌شناسند.

قرقاوول نژاد لیمویی در اواسط قرن بیستم توسط دانشمندی به نام پرفوسور جی‌جی پرورش یافه و تکثیر شد.

خصوصیات نژادی قرقاول طلایی زرد

قرقاول لیمویی ظاهری شبیه به قرقاول چینی (بلژیکی) دارد، با این تفاوت که در جنس نر تمام بدن پرنده با رنگ زرد لیمویی مایل به سفید پوشیده شده و دور گردنش طوقی به رنگ طلایی دارد. طول بدن حدود ۱۰۰ سانتی‌متر بوده و رنگ جنس ماده خاکستری است. در دوجنس نر و ماده پاها و منقار به زرد رنگ می‌باشد. این نژاد قرقاول بسیار مقاوم  و سرسخت بوده و نگهداری و تکثیر ساده‌ای دارد. نژاد لیمویی جهت نگهداری در مناطق شرجی و معتدل و بارانی مناسب می‌باشد.

قرقاول نژاد طلایی زرد

محل نگهداری

برای نگهداری از قرقاوول نژاد لیمویی فضایی مسقف با روشنایی مناسب به مساحت حداقل ۱۰ مترمربع با بستری پوشیده شده از خاک دستی، شن و ماسه و کاه و کلش، نیاز است.

نکته: پاهای قرقاول‌ها بسیار حساس است و برای جلوگیری از خراب شدن و کج شدن پای باید از بستر مناسب در محل نگهداری آنها استفاده کرد، همچنین بستر مناسب از پرنده دربرابر رطوبت محافظت می‌کند.

تغذیه قرقاول لیمویی

برای خوراک قرقاول لیمویی می‌توان از انواع دانه غلات، دان صنعتی ماکیان، دانه پارس، کنسانتره، پلیت قرقاول و انواع سبزیجات تازه استفاده کرد.

تغذیه قرقاول لیمویی

سن بلوغ

سن بلوغ در این ماکیان ۱ الی ۲ سالگی است.

زاد و ولد قرقاول لیمویی جنوب شرق آسیا

در صورت وجود شرایط مناسب در سیستم بسته در تمامی فصول امکان زاد و ولد می‌باشد. زاد و ولد در محیط های طبیعی و باز در نیمه دوم فروردین و اردیبهشت ماه انجام می‌شود. تعداد تخم‌ها در هر کلاج و دوره ۸ الی ۱۲ عدد بوده و زمان در آمدن جوجه‌ها از تخم حدود ۲۲ الی ۲۳ روز بعد از خوابیدن ماده بر روی تخم می‌باشد.

قرقاوول‌های طلایی زرد (لیمویی) توانایی جفت شدن و زاد و ولد با دیگر نژادهای قرقاول و همچنین دیگر ماکیان مانند مرغ و خروس اهلی را دارند.

جفت قرقاول نژاد طلایی زرد

گرد آوری و تنظیم: پرنده جنگل