آیا آنفولانزای سگ به انسان منتقل می‌شود؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آنفولانزا که نوعی بیماری تنفسی است، توسط ویروس‌هایی که بینی، گلو و شش‌ها را درگیر و عفونی می‌کنند، به وجود می‌آید. این ویروس‌ها می‌توانند بیماری حاد یا خفیفی را ایجاد کنند. گاهی این بیماری به قدری حاد می‌شود که کشنده بوده و شاید دلیل تزریق واکسن آنفولانزا در سال‌های اخیر نیز همین باشد.

اما یکی از شگفت‌انگیزترین و ترسناک‌ترین چیزها در مورد آنفولانزا این است که آنفولانزا دشمنی در شکل‌های گوناگون می‌باشد. یعنی ویروس آنفولانزا می‌تواند تغییر شکل داده و در فرم‌ها و گونه‌های مختلفی ظاهر شود. در واقع یک ویروس آنفولانزا قادر به جهش‌زایی و ایجاد نوعی نوترتیبی یا Reassortmen است. یعنی به علت قطعه قطعه بودن ژنوم ویروس آنفولانزا، اگر دو یا چند سویه ویروس آنفولانزا به‌طور همزمان یک سلول را آلوده کند، احتمال جابجایی قطعات وجود داشته که باعث ایجاد نوعی نوترتیبی می‌گردد. وقتی این نوترتیبی به وجود آمد ویروس قادر است آنقدر شکل خود را تغییر داده تا از محل خود مثل بدن موجودات زنده، حیوان وحشی، مرغ و خروس به بدن انسان جهش کند.

سویه جدید این ویروس H1N1 از نوترتیبی چندین سویه H1N1 که به طور معمول در انسان‌ها، پرندگان و خوک‌ها بطور جداگانه یافت می‌شود ایجاد گردیده است. به همین دلیل به آن سویه جدید H1N1 گفته می‌شود. بنابراین این نوع آنفولانزا بین انسان و حیوانات گفته شده مشترک است.

اما مطالعات نشان می‌دهد که در آینده در کنار نگرانی‌ها از سرایت آنفولانزای مرغی، باید نگران سرایت دیگر انواع آنفولانزاها نیز بود. محققان چینی برای اطلاع از احتمال سرایت آنفولانزای سگی به انسان، تعدادی از آنفولانزاهای مرغی سرایت کرده به سگها را شناسایی کرده و روی آن آزمایشاتی را انجام دادند.

آن‌ها می‌گویند، بیشترین میزبان‌های شناسایی شده برای ویروس‌های آنفولانزای قابل انتقال به انسان، حیواناتی مثل مرغ، پرندگان و خوک است. اما این‌طور که به نظر می‌رسد اوضاع در حال تغییر است و کم‌کم باید شاهد ورود نام سگ‌ها به لیست حیوانات انتقال‌دهنده ویروس به انسان باشیم.

– اما این یافته‌ها هنوز به اثبات علمی نرسیده است.

بیشتر بدانیم:
آنفولانزای سگی یا سرماخوردگی در سگ
آشنایی با بیماری‌های تنفسی در سگ‌ها

محققان می‌گویند یافته‌های اخیر به این معنا نیست که باید از همه سگ‌ها خدافظی کرده و اگر حیوان خانگی‌تان بیمار شد آن را ازبین ببرید. در حقیقت هنوز هیچ‌گونه یافته‌های ثابت شده‌ای مبنی بر این که سگ‌ها می‌توانند این بیماری را به انسان انتقال دهند ثابت نشده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز می‌گویند که ویروس آنفولانزای موجود در سگ باید تغییرات زیادی یافته تا انتقال بیماری سگ به انسان امکان‌پذیر شود. با این حال و با وجود انواع مختلفی از ویروس‌ها در سگ، احتمال انتقال این بیماری از سگ به انسان وجود دارد.

دامپزشک جاناتان رانستادلر، استاد گروه بیماری‌های عفونی و بهداشت جهانی در دانشکده دامپزشکی Cummings در دانشگاه توفتس می‌گوید یافته‌های جدید بسیار قابل توجه است.

وی در توصیف مجموعه‌ای از ویروس‌ها که از منابع متعدد به ارمغان آورده‌اند می‌گوید، اگرچه این ویروس‌ها شکلی متفاوت دارند اما با ویروس‌هایی که در بدن انسان ایجاد آنفولانزا می‌کنند شباهت نزدیکی دارند و این ممکن است درصد خطر انتقال آنفولانزا از سگ به انسان را بالا ببرد.

اما اکوسیستم چین کمی با دیگر نقاط جهان فرق دارد. در چین نه تنها از سگ به عنوان حیوان خانگی، بلکه برای مصارف خوراکی نیز استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که انواع مختلف ویروس‌های آنفولانزا در بدن انسان‌ها، نوترتیبی به وجود آورده و گونه جدید آنفولانزا را بوجود آورند. در این صورت ممکن است بدن انسان به عنوان میزبان انتخاب شده و انسان را بیمار کند. در نتیجه انتقال آنفولانزا از سگ به انسان نیز بسیار راحت خواهد شد.

منبع: fantricks