پونی هافلینگر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب پونی هافلینگر اتریشی (Haflinger Pony) نام خود را از روستای هافلینگ در منطقه تیرول جنوبی که اولین بار صدسال قبل در آن پرورش یافته گرفته است.

اجداد این پونی اسب‌های بومی مناطق کوهستانی بودند که به وسیله آمیزش با اسب عربی اصلاح شدند. اجداد تمام اسب‌های هافلینگر امروزی اسب‌های هیرید البداوی بیست و دو پسر البداوی بیست و دو و اسب فولی می‌باشند.

پرورش صحیح این نژاد باعث شده که حیوانی با کیفیت بالا به‌وجود آید که برای حمل و نقل و باربری بسیار مناسب است.

خصوصیات پونی هافلینگر

پونی‌های این نژاد بسیار سالم و مقاوم هستند و می‌توانند با غذای کم زنده بمانند و حتی ریه و قلب آنها به‌دلیل سال‌ها زندگی در هوای رقیق کوهستان بسیار قوی می‌باشند. پس جای تعجب نیست که برخی از این پونی‌ها تا 40 سال عمر کرده و سالم و فعال می‌مانند (این سن یک عمر طولانی محسوب می‌شود، حتی برای پونی‌ها) و هیچ نژادی تا این اندازه مهربان و مشتاق به شاد کردن صاحبش نیست.

مشخصات پونی هافلینگر

شناسایی پونی هافلینگر در یک گله بسیار آسان است، چراکه اغلب یال و دم سفید داشته یا به رنگ خرمایی بوده با دم و یالی روشن و بلوند. ابعاد متوسطی دارد، با سر کوچک، چشمانی آرام و هوشیار، بینی و گوش‌هایی کوچک. سم‌های قوی و پاهایی تنومند، شانه‌های شیب‌دار و بدنی عضلانی و قوی دارد که برای راه‌پیمایی طولانی و حمل بار بسیار مناسب است.

اسب پونی هافلینگر

پونی‌های هافلینگر امروزه برای سواری و کشیدن اشیا استفاده می‌شوند، مانند کار در جنگل و مزارع کشاورزی. بسیار خوش‌فرم و برازنده است و به‌اندازه یک اسب بارکش قدرت دارد. بهترین نکته مثبت او اینست که برای سواری دادن به بزرگسالان نیز مناسب است.

اندازه پونی هافلینگر

منابع: منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران

سایت equisearch - ترجمه: مهسا احمدزاده