پرزهای زبان گربه و رموز آن

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به تازگی پژوهشگران به کشفی جالب درباره زبان گربهها دست‌یافته‌اند. این کشف جدید علمی نشان می‌دهد که پرزهای زبان گربه شکل خاصی دارند و با این شکل خاص است که قادرند خود را به بهترین شکل تمیز کنند.

پیش از این تصور می‌شد که پرزهای زبان گربه مخروطی شکل هستند؛ اما این پژوهش جدید ثابت کرده که این پرزها، حفره‌ای شکل  و مانند نی، توخالی هستند؛ بزاق دهان گربه در این حفره‌ها جمع می‌شود و زمانی که گربه می‌خواهد خود را تمیز کند، این بزاق روی موهای او می‌ریزد. این نوع شکل پرزها، این امکان را به گربه می‌دهد که بتواند زمان تمیز کردن خود، کک‌ها و گردوخاک را از روی موهایش بردارد و گره موهایش را نیز باز کند. گفتنی است که گربه‌ها یک‌چهارم زمان بیداری‌شان را به تمیز کردن خود اختصاص می‌دهند.

البته بد نیست بدانید که تأثیر حفره‌ای بودن پرزهای زبان گربه، فراتر از موارد ذکر شده است و به خنک شدن او نیز کمک می‌کند. موی گربه‌ها از دولایه تشکیل شده است که یکی از این لایه‌ها برای حفظ گرما و دیگری برای محافظت از پوست است. از آنجایی که بدن گربه عرق نمی‌کند و عرق کردن او تنها از طریق پاهایش است، این عمل لیس زدن موها، به گربه کمک می‌کند تا زمانی که هوا گرم است بدن خود را خنک نگه دارد.

با کمک این اکتشاف جدید درمورد پرزهای زبان گربه، پژوهشگران خواهد توانست گام‌های مؤثری را در راستای بهبود تکنولوژی تمیز کردن فرش و موکت و همچنین برس زدن موی انسان بردارند.

منبع: ITPet