عملیات پس از جوجه‌کشی تخم غاز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پس از جوجه‌کشی از غاز توسط دستگاه جوجه‌کشی، باید یک سلسله اقداماتی را انجام دهید تا جوجه‌هایی که از تخم خارج شده‌اند بتوانند به راحتی به حیات خود ادامه دهند. همچنین برای این که در دوره‌های آتی بتوانید از دستگاه جوجه‌کشی به طور مناسبی استفاده کنید باید آن را ضدعفونی کنید. در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی در رابطه با پس از مرحله خارج شدن جوجه‌های غاز از تخم‌های نطفه‌دار اشاره کنیم.

جدا کردن جوجه‌های ناقص و سالم

پس از قرار دادن جوجه غازها در کارتون یا سبد و انتقال آن‌ها به مکان مناسبی که شرایط آن را اشاره کردیم، باید جوجه‌های سالم را از جوجه‌های ضعیف و ناقص جدا کرده و آن‌ها را واکسیناسیون کنید. بهتر است در این مرحله تشخیص جنسیت جوجه‌ها نیز انجام گرفته و جوجه‌های نر از جوجه‌های ماده جدا شوند.

تشخیص جنسیت جوجه غازها

تشخیص جنسیت جوجه غازها بدین شکل است که آن‌ها را سروته نگه می‌دارند و با فشار دادن انگشت اشاره به داخل کلوآک آن را می‌چرخانند. اگر زائیده تناسلی در داخل کلوآک وجود داشته باشد، جوجه مربوطه نر است. البته در برخی نژادهای غاز مانند پیلگریم می‌توان از روی رنگ جوجه‌های یک روزه نیز جنسیت آن‌ها را تشخیص داد.

بیشتر بدانیم:

تکنیک‌های تعیین جنسیت در پرندگان

روش‌های جوجه‌کشی غاز

راه‌های پرورش غاز گوشتی

ضدعفونی کردن دستگاه جوجه‌کشی

حتماً پس از اتمام مراحل ستر و هچر باید دستگاه را ضدعفونی کنید. اگر ضدعفونی به نحو مناسبی انجام نپذیرد مجبور هستید که دستگاه را با استفاده از آب شستشو داده و در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دهید. برای ضدعفونی دستگاه جوجه‌کشی سعی کنید که سنسور دستگاه به آب برخورد نکند.

منبع: سایت easy-bator