مصرف انرژی در مرغداری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در چند سال گذشته، افزایش هزینه‌های سوخت و برق، هزینه‌های مرغداری‌ها در بسیاری از کشورها را بسیار بالا برده است. از کاهش مصرف انرژی سخن گفتن آسان است اما انجام این کار، به این آسانی نیست زیرا مرغ‌های مدرن امروزی بسیار بیشتر از اجدادشان به کنترل دمای درست محیط پیرامونشان نیاز دارند.

در اینجا از چند راهکار برای به کمترین رساندن سطح انرژی مصرفی مرغداری سخن می‌گوییم.

1. مقدار مصرف انرژی مرغداری را بدانید.

برای تعیین مقدار انرژی که در مرغداری شما مصرف می‌شود یک بررسی مالی انجام دهید و تفاوت مصرف روزانه و فصلی را، مشخص کنید. با نظارت بر مصرف و نیاز، پس از مدتی می‌توانید به احتمال بی‌قاعده بودن مصرف انرژی پی ببرید.

با جزئیاتی که از این کار به دست می‌آورید می‌توانید مصارف بیهوده را شناسایی کنید. با رسیدگی به این جزئیات می‌توانید جاهایی را که لازم است اصلاح کنید، تشخیص بدهید.

2. در سالن‌های مرغداری، دو راه برای نفوذ هوا وجود دارد که روی شرایط محیط اثر می‌گذارند.

یکی، جاهایی که هوا از بیرون به درون سالن نفوذ می‌کند، و دیگر، جاهایی که هوا بدون کنترل، از سالن به بیرون می‌رود.

در هوای داغ، که هوا از محیط بیرون به درون سالن نفوذ می‌کند پنکه‌ها می‌باید مدت بیشتری کار کنند تا دمای سالن را پایین نگه دارند. در هوای سرد، انرژی بیشتری مصرف می‌شود تا هوای درون سالن گرم نگه داشته شود.

گرفتن درزها و ترک خوردگی‌های دیوارها، سقف، پرده‌ها، پوشاندن ورودی تونل‌های هوا با پلاستیک و دریچه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود با فوم عایق‌های حرارتی مانند (پلی اورتان) می‌تواند به کاهش نشت هوا کمک کند.

برای برآورد مقدار هوایی که از سالن به بیرون نشت می‌کند می‌توان از آزمایش اندازه‌گیری فشار استاتیک استفاده کرد.

3. دیوارها و سقف‌ها را ایزوله کنید تا از فرار هوا به بیرون سالن‌ها جلوگیری شود.

هرجا که آسیبی به سقف و دیوارها می‌یابید هر چه زودتر آنها را تعمیر کنید. در بازار، انواع مواد ایزولاسیون وجود دارند.

• سالن‌ها را به گونه‌ای بسازید که در زمستان از بیشترین آفتاب، و در تابستان از بیشترین سایه برخوردار باشند.

• سطح بیرونی سالن‌ها را به کمترین برسانید. هرچه سطح تماس سالن با محیط پیرامونش کمتر باشد، از نشت هوای بیرون کاسته می‌شود، و نیز گریختن دمای درون سالن به بیرون کمتر می‌گردد.

• می‌توان یک سقف کاذب نصب کرد، و یا فوم پلی اورتان را که پس از اسپری کردن زیر آهن سقف سفت می‌شود برای ایزوله کردن سقف به کار برد.

• سقف را می‌توان با رنگی که ویژگی ایزوله کردن دارد رنگ‌آمیزی کرد.

• در شرایط هوایی بسیار سرد می‌توان دیوارها را با فوم پلی اورتان پوشانید. با این کار می‌توان از گریختن دما به بیرون تا 85% کم کرد.

• در برخی موارد نصب پرده سقفی می‌تواند سودمند باشد.

• آگاه باشید که برخی از مواد ایزوله‌سازی که در بازار هستند از گذر جوندگان جلوگیری نمی‌کنند.

• دیوارهای سالن را می‌توان دو جداره با آجر ساخت و فاصله میان دیوار را با موادی، مانند گرانول‌های پلی اورتان پر کرد، و یا بدون هر مادهای، فضای خالی را رها کرد.

• همه مواد ایزوله‌کننده باید قابل شستشو باشند.

بیشتر بدانیم:

بررسی تهویه مورد نیاز در مرغداری

برنامه حرارتی در مرغداری

تغذیه مرغ‌های گوشتی در استرس گرمایی‌

4. هوا را هم بزنید

استفاده از پنکه‌ها، به ویژه در زمستان، برای جا به جا کردن و یکسان‌سازی گرمی هوا تا سقف، سبب می‌شود که هوای بالای سر مرغ‌ها بهتر شود، به خنک شدن بستر کمک کند، و از زمان کار کردن گرماده‌ها (هیترها) کم شود.

5. مدیریت بستر مرغداری

مدیریت خوب بستر از انباشته شدن آمونیاک جلوگیری می‌کند و می‌توان زمان استفاده از پنکه‌ها برای بیرون بردن آمونیاک را کاهش داد. بنابراین باید سالن‌ها به خوبی تهویه شوند تا رطوبت بستر کاهش یابد. از نشت آب باید هر چه زودتر جلوگیری شود. مواد بستر را هر چند مدت یکبار که لازم است باید زیر و رو کنید تا از سفت شدن بستر جلوگیری شود.

6. تهویه مرغداری را به خوبی انجام دهید

کار تهویه را با توجه به نیاز مرغ‌ها و شرایط سالن تنظیم کنید. هنگامی که نیاز به تهویه تغییر می‌کند، برای تغییر مسیر هوا در داخل سالن، می‌توان از ابزارهایی مانند ورودی‌های گردان هوا، هدایت‌کننده‌های هوا، یا تقسیم‌کننده‌های هوا، و کنترل‌کننده‌های سرعت پنکه‌ها استفاده کرد تا هوای داخل سالن به مسیرهای دلخواه هدایت شود.

سرعت‌دهندگان، به پمپ‌ها و پنکه‌ها، با قابلیت تغییر سرعت، به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهند که به اندازه ضروری برای انجام کارشان انرژی مصرف کنند و از مصرف بیهوده انرژی پرهیز شود.

لامپ‌های پرمصرف را با لامپهای کم مصرف تعویض کنید. در جاهایی که شب‌ها نیاز به نوردهی دارد، بهتر است از سوییچ‌های تنظیم‌کننده شدت نور بکار ببرید که تنها هنگامی که سطح نور پایین می‌افتد شروع به کار کنند.

7. پاکیزگی مرغداری

پنکه‌ها، پرده‌ها و پدهای خنک‌کننده تبخیری را پاکیزه نگه دارید، تا ضمن کاستن از فشار روی پنکه‌ها، به کاستن از مصرف انرژی کمککنند.

8. از دستگاه‌ها و وسایل به خوبی نگهداری کنید.

دستگاه‌های گرماده و خنک‌کننده را مرتباً برای درست کار کردن آنها کنترل کنید (بازبینی کنید).

بخش‌های الکترونیکی، مانند تایمرها، سنسورها و ترموستات‌ها را که شرایط هوای سالن را کنترل می‌کند باید مرتباً بازبینی و آزمایش، پاکیزه و تنظیم (کالیبره) شوند.

یک برنامه نگهداری در تمام سال می‌باید تهیه و با وسواس به انجام برسند.

9. منبع انرژی جانشین، مانند انرژی خورشیدی، بادی، بایوگاز، در بسیاری جاها برای کاهش هزینه و کاهش مصرف برق و گاز به کار برده می‌شوند.

هنگامی که به فکر جانشین کردن منبع انرژی هستید، هزینه نصب، بازگشت سرمایه، و در دسترس بودن این منابع انرژی را و این که چگونه با کم و زیاد شدن نیاز انرژی مرغداری‌تان می‌تواند همگام باشد را در نظر بگیرید.

منبع: شرکت نیکوتک

برگرفته از مجله اینترنتی مرغداران، 7102