بیماری مرزی در گوسفند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری مرزی یک بیماری ویروسی در گوسفند و بز است که همراه سقط جنین، مومیایی شدن، مرده‌زایی، تولد بره‌های ضعیف و موهای غیرطبیعی و علائم عصبی مشخه بیماری به شکل مادرزادی یا از طریق ترشحات تنفسی، گوارشی، ادراری و رحمی منتقل می‌شود. ویروس جنین را از طریق جفت آلوده می‌نماید.

سبب‌شناسی بیماری مرزی در گوسفند

ویروس بیماری مرزی، اسهال ویروسی گاوان و وبای خوک دارای ارتباط مشترک پادگنی‌اند و متعلق به جنس پستی ویروس از خانواده فلاوی ویریده‌اند.

انتقال و انتشار بیماری مرزی در گوسفند

به دنبال خرید و ورود گوسفندان ناقل به گله، بیماری رخ می‌دهد. گوسفندان ناقل ویروس را از طریق ترشحات بینی، بزاق، ادرار و مدفوع در محیط می‌پراکنند. ویروس بیماری مرزی همچنین در جفت و مایعات فتوس در زمان تولد بره‌های ناقل وجود دارد. جنین سقط شده بواسطه ابتلا در اوایل آبستنی نیز، ویروس را به محیط دفع می‌کند. گوساله‌های ناقل مبتلا به BVD  نیز می‌توانند گوسفندان را مبتلا کنند. لذا در کشورهایی که گاو و گوسفندان آبستن در ماه‌های سرد سال در کنار هم در آغل نگهداری می‌شوند احتمال انتقال عفونت وجود دارد. همه‌گیری بیماری در نتیجه واکسیناسیون بزهای آبستن نیز رخ داده است. تماس مستقیم، راه خوراکی و راه ملتحمه از دیگر راه‌های انتقال بیماری مرزی است.

سن ابتلا به بیماری مرزی در گوسفند

بیماری بیشتر در بره‌ها و بزغاله‌ها رخ می‌دهد و گوسفندان مسن‌تر در گله ایمن می‌باشند.

بیشتر بدانیم:

بیماری تب شیر در گوسفندان

دلایل بروز اسهال در گوسفند

سنوریازیس (سرگیجه گوسفندی)

نشانه‌های بالینی بیماری مرزی در گوسفند

در میش‌های آلوده نشانه غالب، سقط و مومیایی شدن جنین است، ایجاد بدشکلی‌های اسکلتی بصورت کاهش طول مهره  Axi، رادیوس و تیبیا. پوشش خارجی دارای رشته‌های بلند مو و پشم مجعد است. لرزش‌های عضلانی در اندام‌های حرکتی خلفی و بیشتر در سر و گردن مشهود است که در موقع حرکت سبب عدم تعادل و عدم توانایی شیرخواری در بره می‌شود. این بره‌ها رشد کمی دارند. میزان ابتلا به ۳۵درصد و مرگ و میر در ماه اول پس از تولد بسیار زیاد است. اختلالات عصبی بصورت چرخش و فشردن سر در نتیجه اختلالات مخچه.

تشخیص آزمایشگاهی بیماری مرزی در گوسفند

در تابلوی خونی حیوان مبتلا کاهش تعداد لمفوسیت‌ها دیده می‌شود. از الیزا و PCR برای تشخیص بیماری مرزی می‌توان استفاده کرد. کشت ویروس از کوتیلودون‌ها هم انجام می‌شود.

نشانه‌های کالبد گشایی بیماری مرزی در گوسفند

پوشش مویی غیرطبیعی، کاهش اندازه مغز و نخاع، دیسپلازی مخچه، کاهش میزان میلین مغز و هیدرآنسفالی.

پیشگیری از بیماری مرزی در گوسفند

جداسازی میش از گله‌های گاو. حذف بره‌های مبتلا که در زمان تولد غیرطبیعی‌اند. جلوگیری از ورود گوسفند عفونی به گله، شناسایی گوسفندان ناقل و حذف آنها از گله، واکسیناسیون گله حتی با واکسن  در کنترل بیماری مؤثر است.

منبع: سایت ای دام